سه شنبه , ۷ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۰ بعد از ظهر به وقت تهران

شایعات گریبان بازیگر هالیوود را هم گرفت!

شایعه ای که از بازیگر مطرح هالیوودی در فیس بوک ساخته شده و به سرعت در حال انتشار است!

یک داستان ساختگی درباره دنزل واشنگتن به صورت گسترده به عنوان یک خبر موثق در فیسبوک منتشر شد.

بی بی سی نوشت: این داستان نخست در صفحه فیسبوک «اخبار آمریکایی» منتشر و خیلی زود بیش از ۲۲ هزار بار به اشتراک گذاشته شد.

در این خبر ساختگی دنزل واشنگتن از ترامپ حمایت کرده و گفته بود: «ما بیش از پیش به کار نیاز داریم. ترامپ مردی است که بیش از هر کسی در جهان کار ایجاد کرده است.» البته کار این خبر ساختگی با همین ادعاها به پایان نرسیده و در ادامه آن باراک اوباما فردی «ضد مسیح» توصیف شده بود.

مشاور رسانه‌ای واشنگتن خیلی زود این خبر را تکذیب کرد و آن را ۱۰۰ درصد ساختگی خواند.

دنزل واشنگتن

پس از انتخاب ریاست‌جمهوری آمریکا، رواج خبرهای نادرست در فیسبوک به یکی از موضوعات داغ تبدیل شده است. در همین زمینه مارک زاکربرگ رییس فیسبوک گفت: «اخبار جعلی و شایعات بخش کوچکی از اخبار این شبکه اجتماعی را تشکیل می‌دهند و در عین حال تنها به یک دیدگاه یا سیاست محدود نمی‌شوند.»

البته به نظر می‌رسد که بسیاری از کارمندان فیسبوک پاسخ زاکربرگ را قانع‌کننده نیافته‌اند و از این روی گروهی غیررسمی برای مبارزه با این پدیده راه‌اندازی کرده‌اند.

صفحه «اخبار آمریکایی»‌در فیسبوک پنج میلیون علاقه‌مند دارد. این صفحه با تمایلات راست‌گرایانه اخبار را منتشر می‌کند و به منبع اصلی خبر در وب‌سایت خود لینک می‌دهد، اما در وب‌سایت آن هیچ نشانی از نویسندگان و یا نشردهندگان داستان‌ها و اخبار وجود ندارد. حتی هویت ثبت‌کننده دامنه سایت هم در دسترس عموم نیست.

معمولا شایعاتی از این دست ابتدا در منابع دیگری منتشر می‌شوند. این خبر نخست در ماه اوت در وب‌سایت دیگری منتشر شده بود.

همان زمان یکی از وب‌سایت‌های قدیمی مبارزه با شایعات اینترنتی به بررسی این خبر پرداخته و پی برده بود که این سخنان مربوط به مصاحبه چارلز اورس فعال حقوق شهروندی با روزنامه نیویورک‌پست بوده است. او در مصاحبه خود ضمن حمایت از ترامپ گفته بود: «ما بیش از هر زمانی به کار نیاز داریم. نرخ بیکاری خیلی بالاست. او بیشتر از هر کسی در جهان کار ایجاد کرده است.»

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *