چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۰ بعد از ظهر به وقت تهران

سالانه ۴۰۰۰ درخت کاج برای کریسمس وارد کشور میشود!

در خانواده های اروپای هر چند سال یکبار درخت کاج برای جشن کریسمس خریداری می شود، یعنی از یک درخت کاج چندین سال استفاده میشود و زمانی که دیگر واقعا کهنه شده و قابلیت اتفادهنداشته باشد، درخت جدید خریداری میکنند.

  اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی ,درخت کاج

شاید بتوان گفت همه اقوام و تمدن‌های جهان از فنیقی‌ها گرفته تا من و شمای معاصر، گردش ایام را جشن می‌گیرند. هر فرهنگ سال نو را به گونه‌ای متفاوت جشن می‌گیرد. جشن‌هایی که شاید امروز مردم دلیل آن را نمی‌دانند، اما از انجام آنها لذت می‌برند و حتی سعی می‌کنند این رسوم در نسل‌های بعدی نیز فراموش نشود.

به گزارش ایسنا، در یونان سال نو را با آتش بازی و ترقه شروع می‌کنند و در ششمین روز از اولین ماه سال در سال روز غسل تعمید حضرت مسیح در آب رودخانه یا دریا می‌روند. در اسپانیا نیز در روز سال نو ۱۲ حبه انگور می‌خورند. در روسیه سال نو با یک دوره ۱۰ روزه از جشن و پایکوبی شروع می‌شود. بلغاری‌ها به پشت یکدیگر می‌زنند. در هلند سنگ کربیدکلسیوم را در دبه‌های شیر منفجر می‌کنند.

 

ژاپنی‌ها باید در سال نو خانه‌هایشان را کاملاً تمیز و مرتب کنند و کیک برنجی درست کنند. در برزیل مردم معمولاً در ابتدای سال نو لباس‌های رنگی نمی‌پوشند و بیشتر لباس سفید به تن می‌کنند. ایرانی‌ها لباس نو می‌خرند، هفت سین پهن می‌کنند، به خانه هم می‌روند و سبزه می‌کارند. مسیحی‌ها نیز رسوم خاص خود را دارند. درخت کاج را تزیین می‌کنند و به آن درخت کریسمس می گویند، به یکدیگر هدیه می‌دهند و مهمانی می‌گیرند.

 

اینجا در اصفهان، در محله ارمنی نشین جلفا، عید است اما در این زمین بدون برف و هوای ناسالم اصفهان، یکی از بارزترین نشانه‌های سال نو میلادی درخت‌های کاجی است که در ویترین تمام مغازه‌ها، حال و هوای بازار اصفهان را به عید مسیحی پیوند می زند و جلفای در حال تعمیر را در شب‌های نه چندان سرد زمستان پر رونق تر می‌کند.

 

اما این نشانه سبز عید مسیحیان که احتمال می‌رود برای نخستین بار حدود ۱۰۰۰ سال پیش در شمال اروپا مورد استفاده قرار گرفته‌باشند، میان غیر ارمنی‌ها خریداران بیشتری دارد به گفته یک وارد کننده تزیینات و درخت کریسمس که دوست ندارد نامش ذکر شود بیش از ۹۰ درصد از کسانی که درخت کریسمس خریداری می‌کنند مسیحی نیستند.

 

وی ادامه می‌دهد: مسیحی‌ها طبق رسوم یک بار درخت خریداری می‌کنند و بعد از چندین سال اگر درخت‌شان مستهلک شود یا زوجی از خانواده جدا شوند درخت کریسمس جدید می‌خرند.

 

این وارد کننده درخت کریسمس به خبرنگار ایسنا، می‌گوید: در مجموع ۴ یا ۵ واردکننده اصلی درخت کریسمس در ایران وجود دارد که هر کدام نزدیک به ۸۰۰ تا یک هزار عدد درخت کریسمس وارد می‌کنند. بنابرین سالانه نزدیک به ۴ هزار درخت کریسمس بزرگ وارد ایران می‌شود. البته این کالا یک کالای لوکس به حساب می‌آید و مالیات گمرکی دو برابر دارد.

 

این وارد کننده درخت کریسمس قیمت درخت‌های کریسمس یک متر و ۸۰ سانتی متری که سایز معمول بازار است را در خیابان میرزای شیرازی تهران بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان عنوان می‌کند و تصریح می‌کند: البته درخت‌های کریسمس از ۶۰ سانتی متر شروع می‌شوند و تا ۳ متر هم در بازار وجود دارد. اما بالای ۲ متر و ۱۰ سانتی متر به علت مشکلات حمل و قیمت بالا وارد نمی‌شود.

 

به گفته وی امروزه درخت‌های کریسمس مصنوعی هستند اما در کشورهای دیگر مزارع کاشت درخت کریسمس وجود دارد. به خاطر عدم وجود مزرعه درخت کریسمس در ایران سال‌های گذشته برخی افراد درختان طبیعی جنگل‌ها را می‌بریدند و در تهران به فروش می‌رساندند اما این اتفاق دیگر رخ نمی‌دهد.

 

به گزارش ایسنا، بیشتر درختانی که در بازار ایران به فروش میرند درختان مصنوعی است. درخت کریسمس مصنوعی برای نخستین بار در سده نوزدهم میلادی در آلمان اختراع‌شد. آلمانی‌ها برای جلوگیری از جنگل‌زدایی که در حال رخ‌دادن بود و با توجه به محبوبیت درخت کریسمس، نخستین درختان مصنوعی کریسمس را با استفاده از پرهای سبز رنگ غاز ساختند.

 

با این حال درختان کریسمس طبیعی نیز بر روی زمین‌های غیر حاصلخیزی رشد می‌کنند که برای تولید سایر محصولات کشاورزی مناسب نیستند. درختانی که روی خاک‌های حاصلخیز رشد می‌کنند، سالم‌تر و دارای کیفیت بهتر هستند. کشورهای ایالات متحده آمریکا، مکزیک و بخش‌هایی از کارائیب دارای بازارهای صادراتی درختان هستند. بازارهای صادراتی فعلی برای تولید درختان با کیفیت بهتر رقابت می‌کنند.

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *