جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۶ قبل از ظهر به وقت تهران

رسانه سعودی: آیا هند از پروژه چابهار کنار رفته است؟

عرب نیوز نوشت:مبلغ عنوان شده برای سرمایه گذاری چین در ایران آنچنان هنگفت است که نمی توان به راحتی آنرا باور کرد هر چند که گفته می شود مبلغ ۴۰۰ میلیارد دلار، ظرف ۲۵ سال سرمایه گذاری خواهد شد. نکته دیگر اینکه نه ایران و نه چین هنوز از این قرارداد سخنی به میان نیاورده اند و حتی در صورت امضا نیز ، اجرایی شدن آن سال ها طول خواهد کشید.

رسانه سعودی: آیا هند از پروژه چابهار کنار رفته است؟

عربستان که پس از روی کار آمدن بن سلمان خط تخریب روابط ایران با همسایگانش را تشدید کرده است و نفوذ بیشتر خود در منطقه شرق آسیا و همسایگی ایران را در دستور کار قرار دارد این بار یکی از مهم ترین پروژه های توسعه ای ایران، یعنی پروژه توسعه بندر چابهار را هدف قرار داده و مدعی شده است : بندر چابهار در واقع رقیب بندر گوادر پاکستان است که چین سرگرم توسعه آن است و چنانچه توافق میان ایران و چین صورت گیرد، نفوذ ژئوپولیتیک پاکستان بر افغانستان از میان خواهد رفت.

نکته دیگر اینکه هیچ دلیل قطعی وجود ندارد که در صورت امضای توافق میان ایران و چین، طرح توسعه بندر چابهار تحت تاثیر آن قرار گیرد. توسعه این طرح و زیرساخت های مرتبط با آن، طرحی سه جانبه بین هند، ایران و افغانستان است و هیچ نشانه ای از اینکه در قرار داد مورد نظر اشاره ای به این بندر شده باشد، وجود ندارد.

وقتی روزنامه نیویورک تایمز خبر مربوط به توافق ایران و چین را منتشر کرد، ظرف چند روز، رسانه ها از کنار گذاشته شدن هند از طرح توسعه بندر چابهار سخن به میان آوردند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *