پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۳ بعد از ظهر به وقت تهران

خوزستان چه سوغاتی‌هایی دارد؟

استان خوزستان استانی در جنوب غربی ایران است، که در کرانه خلیج فارس قرار دارد و مرکز تولید نفت و گاز ایران به‌شمار می‌آید.

مساحت استان خوزستان ۶۴٫۰۵۷ کیلومتر مربع است و با جمعیتی معادل ۴٬۷۱۰٬۵۰۶ نفر، به‌عنوان پنجمین استان پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

الی گشت :  خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های ایران است که ایرانی‌ها تا به امروز در آن سکونت داشته‌اند. مرکز استان خوزستان، شهر اهواز است و به‌عنوان پنجمین استان پرجمعیت کشور نیز شناخته می‌شود. سوغات خوزستان بیشتر شامل انواع مرکبات، کلوچه‌های خوش‌طعم محلی، انواع خرما و صنایع‌دستی است.

– یکی دیگر از سوغاتی‌های این استان، کلیچه است؛ نوعی شیرینی بومی که در همه جای استان خوزستان ازجمله؛ خرمشهر، دزفول و شوشتر پختش رواج بیشتری دارد. در خمیر این شیرینی معروف، زیره و ماست می‌ریزند و در بین خمیر آن، خرما می‌گذارند.

– در برخی نقاط استان خوزستان همچون بهبهان، عبا بافی در حدود ۵ قرن قدمت دارد و کاملاً هم به شیوه‌ی سنتی بافته می‌شوند. جنس این عباها پشمی است و از نخ‌های دست ریس پشم گاو درست می‌شوند.

– گلیم افشار خوزستان یکی دیگر از صنایع‌دستی و به‌نوعی سوغاتی خوزستان است. این گلیم‌های زیبا به‌وسیله‌ی عشایر عرب و بختیاری استان بر روی دارهای عمودی بافته می‌شود. این گلیم از نوع پشمی و زبر است و تعداد رنگ‌های محدودی در آن به‌کار می‌رود که البته بیشتر این رنگ‌ها تیره هستند.

خوزستان چه سوغاتی‌هایی دارد؟

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *