جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۹ بعد از ظهر به وقت تهران

جزئیات عملیات پلیس بین‌ الملل برای بازگرداندن مدیرعامل فراری بانک سرمایه به کشور

شامگاه چهارشنبه، باند فرودگاه امام خمینی(ره) شب پاییزی متفاوتی را سپری کرد.

جزئیات عملیات پلیس بین‌الملل برای بازگرداندن مدیرعامل فراری بانک سرمایه به کشور

وقتی هواپیمای شرکت هواپیمایی قطر در انتهای باند فرودگاه آرام گرفت، عکاسان و فیلمبرداران، روی در خروجی هواپیما زوم کردند تا لحظه انتقال اولین مفسد اقتصادی از اروپا به ایران را ثبت کنند.

بعد از خروج مسافران هواپیما، مردی با کت و شلوار سرمه‌ای در حالی که ماسک و شیلد به صورت زده بود و چهره به‌سختی دیده می‌شد، همراه دو مامور پلیس اینترپل از هواپیما بیرون آمد و فلاش دوربین عکاسان پله‌های هواپیما را روشن کرد. با انتقال این مفسد اقتصادی به کشور، بار دیگر نام بانک سرمایه در رسانه‌ها خبر‌ساز شد. بانکی که در دو سال گذشته به خاطر نام متهمان آن بارها خبرساز شده بود.

این بار نوبت علیرضا حیدرآبادی‌پور، مدیرعامل سابق بانک سرمایه بود که انتقالش به ایران پایان سه سال خوش‌نشینی‌اش در اسپانیا بود. حیدرآبادی‌پور، ماسکش را تا بالای ابرو کشیده بودتا نگاهش را از لنز دوربین‌ها بدزدد. دقایقی بعد دو مامور مراقب، او را سوار خودروی بنز سفیدی که انتظارش را می‌کشید، کرده و او را از محوطه خارج کردند.

از مدیرعاملی تا محاکمه غیابی
علیرضا حیدر‌آبادی‌پور پیش از مدیرعاملی بانک سرمایه، سابقه عضویت در هیات مدیره بانک‌های سپه و گردشگری و همچنین مدیر عاملی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا را در کارنامه خود داشت. او ششم بهمن سال ۱۳۹۴ در مراسمی به‌عنوان مدیرعامل این بانک معرفی شد‌. در این جلسه غندالی، مدیر‌عامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، پرویز احمدی، رئیس هیأت‌مدیره بانک و علی بخشایش، عضو هیأت‌مدیره بانک صحبت کرده و برای حیدرآبادی‌پور درخواست موفقیت در این سمت کردند. نکته جالب این معارفه، قرار گرفتن نام دو نفر از سخنرانان در لیست محکومان و نام یک نفر دیگر در کیفرخواست دیگر متهمان است.
صندلی مدیرعاملی بانک سرمایه فقط پنج ماه به حیدرآبادی‌پور وفا کرد و او خرداد ۹۵ برکنار شد. با آغاز رسیدگی به پرونده فساد در بانک سرمایه، نام وی نیز جزو متهمان قرار گرفت و او قبل از شروع محاکمه از کشور گریخت.
در جریان رسیدگی به این پرونده، این بار نام او در میان محکومان قرار گرفت و به اتهام اخلال در نظام اقتصادی از طریق خیانت در امانت و تحصیل مال نامشروع و بر‌اساس رأی شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی، به تحمل ۱۲ سال حبس تعزیری و محرومیت دائم از هرگونه خدمات دولتی استخدام در مشاغل دولتی و ضبط مبلغ چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال از شرکت سایه‌گستر که از طریق خلاف قانون تحصیل کرده به نفع دولت محکوم شد.

چهره‌های جنجالی پرونده فساد بانک سرمایه

دی ماه ۹۷، شروع رسیدگی به یکی از مهم‌ترین پرونده‌های جنجالی فساد اقتصادی در کشور بود. پرونده‌ای با تخلفاتی ۱۴ هزار میلیارد تومانی و نام متهمانی که هرکدام چهره‌ای رسانه‌ای بودند. پرونده بانک سرمایه، با گذشت نزدیک به دو سال همچنان در حال رسیدگی است و برای اغلب متهمان آن حکم محکومیت صادر شده‌است.
 آقای تهیه‌کننده
هفته گذشته رسیدگی به پرونده محمد امامی از تهیه‌کنندگان شهرزاد و از متهمان این پرونده بار دیگر این پرونده را خبرساز کرد. در این رسیدگی ۳۳ متهم دیگر هم حضور دارند که به اتهامات آنها هم رسیدگی می‌شود.
براساس کیفرخواست، محمد امامی، تهیه‌کننده فیلم و سریال متهم است به این‌که از طریق نفوذ در مدیران وقت بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های وابسته به نهاد‌های مزبور و از مجرای پرداخت رشوه موفق شده‌است مبالغ قابل توجهی را در پوشش دریافت تسهیلات و ضمانت‌نامه یا قرارداد حق‌العمل کاری از نهاد‌های مزبور برای شبکه منسوب به خود خارج کند.
 آقای عابربانک
متهم دیگر این پرونده حسین هدایتی، معروف به عابربانک فوتبال است. رسیدگی به اتهامات او از اسفند ۹۷ آغاز و تا فروردین ۹۸ ادامه پیدا کرد که سرانجام به اتهام اخلال در نظام اقتصادی، خیانت در امانت و پولشویی به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شد.
 آقای وزیر
پرویز کاظمی، وزیر اسبق رفاه از دیگر چهره‌هایی است که نام او نیز در لیست بلند بالای متهمان این پرونده قرار گرفت. وی به اتهام مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و مشارکت در ۴۱ فقره خیانت در امانت به ۲۰ سال زندان محکوم شد.
 آقای داماد
سیدهادی رضوی، داماد یکی از وزرای دولت دوازدهم دیگر متهم این پرونده است. رضوی هم از تهیه‌کنندگان سینما بود. او اردیبهشت ۹۸ در شعبه سوم دادگاه ویژه اقتصادی محاکمه و به اتهام اخلال عمده در نظام اقتصادی به ۲۰ سال حبس، رد مال و ۷۴ ضربه شلاق و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شد.


تشریح عملیات استرداد در گفت‌وگوی اختصاصی با رئیس پلیس بین‌الملل
فکر نمی‌کرد به ایران برگردد

مشخص است  مدیرعامل سابق بانک سرمایه چه زمانی از کشور خارج شد؟
در ابتدا باید اعلام کنم بازگشت این متهم از کشوری اروپایی به ایران هدیه‌ای از طرف فرمانده ناجا به مردم در آستانه هفته نیروی انتظامی بود. بر اساس شواهد و دلایلی که ما در اختیارداریم ، متهم نیمه نخست سال ۱۳۹۶ از ایران خارج شد.
 چه زمانی برای او اعلان قرمز صادر شد ؟
در آذر ۱۳۹۷ بازپرس شعبه هشتم دادسرای ناحیه ۳۲ – جرایم اقتصادی- از پلیس بین‌الملل ناجا درخواست اعلان قرمز کرد. مدارک و مشخصات متهم را به پلیس اینترپل اعلام کردیم که در دی‌ماه همان سال برای او اعلان قرمزصادر شد.
چطور مقصد او را شناسایی کردید؟
پس از اعلان قرمز پلیس اینترپل به کشورهای عضو، در سال ۱۳۹۸ به ما اعلام شد او در شهر بارسلونای اسپانیا شناسایی‌شده است. بعد هم بر اساس این اعلان قرمز، پلیس این کشور متهم را دستگیر کرد.
 چرا در آن زمان متهم به کشور استرداد نشد؟
بعد از دستگیری متهم باید استنادات را به دادگاه آن کشور ارائه کنیم تا قاضی بر اساس آنها حکم به استرداد دهد. به دلیل رسیدگی به درخواست استرداد متهم توسط مقامات قضایی کشورمان و همچنین تصمیم‌گیری برای استرداد وی به ایران، روند رسیدگی قضایی و پروسه استرداد آغاز شد و مدارک را با همکاری قوه قضاییه و وزارت خارجه ارسال کردیم. متهم تا تشکیل دادگاه در کشور اسپانیا به قید وثیقه آزاد شد، اما محدودیت خروج از آن کشور برای متهم اعمال‌شده بود و او در این مدت تحت کنترل پلیس اسپانیا بوده است.
 چه شد که او را به ایران تحویل دادند؟
بر اساس موافقت دادگاه ملی و هیأت‌وزیران اسپانیا تصمیم بر استرداد متهم به کشورمان گرفته شد و رای بر استرداد صادر شد. سه روز قبل از انتقال او و پس از هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده با اینترپل مادرید، تیم استرداد پلیس بین‌الملل به کشور اسپانیا اعزام شد و ابتدا او را به دوحه و ازآنجا به تهران منتقل کردند.
 فکر می‌کرد به ایران مسترد شود؟
متهم تصور نمی‌کرد پلیس جمهوری اسلامی ایران بتواند او را دستگیر و به کشور مسترد کند. همین‌جا بگویم که این موضوع نشان‌دهنده اقتدار نیروی انتظامی در حوزه ملی و فراملی بوده که بخش فراملی ناجا به‌عهده پلیس بین‌الملل است و خوشبختانه این قبیل استردادها شاخصی است برای میزان توانمندی پلیس جمهوری اسلامی ایران در حوزه بین‌الملل، ازاین‌رو ما تلاش می‌کنیم تا هرچه بیشتر فضای بین‌المللی را برای متهمان و مجرمان فراری ناامن کنیم. دنیا براى مجرمانى که از ایران فرار می‌کنند
هرروز سخت‌ و سخت‌تر می‌شود.

حاشیه‌های یک استرداد
حیدرآبادی‌پور، سه سال و نیم قبل از تهران به اسپانیا گریخت، اما خرداد سال گذشته با اعلان قرمز اینترپل دستگیر شد. قاضی دادگاه بارسلونا بعد از بررسی اولیه پرونده او را با قرار وثیقه آزاد کرد تا به درخواست ایران رسیدگی کند.
در ۱۵ ماه گذشته او اجازه خروج از اسپانیا را نداشت و تصور می‌کرد این پرونده با رای دادگاه مبنی بر عدم استرداد بسته می‌شود.
ماموران پلیس سه روز قبل از انتقال حیدرآبادی‌پور به ایران با حکم قاضی، او را دستگیر کرده و از پلیس ایران خواستند او را تحویل بگیرند.
دو مامور پلیس بین‌الملل ایران راهی اسپانیا شده و با تحویل گرفتن متهم، او را به ایران انتقال دادند.
پس از فرود هواپیمای شرکت هواپیمایی قطر در باند فرودگاه امام خمینی(ره) ابتدا مسافران عادی پرواز پیاده شده و بعد متهم از هواپیما خارج شد.
حیدرآبادی‌پور برای این‌که چهره‌اش مشخص نشود، ماسک بهداشتی را تا بالای ابرو کشیده بود و روی صورتش شیلد زده بود.
متهم پرونده فساد در بانک سرمایه که به‌راحتی توانسته بود از کشور خارج شود، تصور نمی‌کرد آرامشش در شهر بارسلون عمر کمی داشته باشد.
حیدرآبادی‌پور، از انتقالش به ایران عصبانی بود و در پاسخ به خبرنگاران در‌باره اتهاماتش فریاد می‌زد، قبول ندارم. قبول ندارم.
وقتی ماموران او را به خودروی بنز سفید منتقل کردند از شدت عصبانیت، ماسک و شیلد را از روی صورت کشید و کف خودرو انداخت.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *