جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۹ بعد از ظهر به وقت تهران

تعادل بورس بعد از توقف موقت نوسان گیری روزانه

بازار سرمایه کشور در اولین روز هفته یک وضعیت مشابه با روزهای قبل را تجربه کرد. جایی که در دقایق ابتدایی در ادامه وضعیت روز چهارشنبه شاهد فشار خرید و رشد قیمت ها بودیم اما هرچه گذشت فشار عرضه ها بیشتر و بیشتر شد و شاخص کل به رشد چهار هزار واحدی بسنده کرد. این در حالی بود که در دقایق ابتدایی شاخص کل حدود ۲۳ هزار واحد رشد کرده بود.

تعادل بورس بعد از توقف موقت نوسان گیری روزانه

به گزارش خراسان، سازمان بورس جهت کنترل رفتار سفته بازی و نوسان گیری یک روزه از ابتدای دیروز معاملات یک روزه را متوقف کرد. در این اطلاعیه تاکید شده است: “از شنبه مورخ ۰۵/۰۷/۱۳۹۹ تا اطلاع ثانوی، زمان سپرده شدن سهام از t+0 به t+1  تغییر می‌یابد. لذا انجام معامله روز مجاز نیست.بدیهی است فروش سهام خریداری شده در همان روز امکان پذیر نیست.گفتنی است بعد از ورود بازار به فاز نوسانی، بسیاری استراتژی خود را بر اساس خرید در کف و فروش در سقف قیمتی روزانه تنظیم  می کردند و منجر به نوسانات شدید در بازار می شدند. به خصوص برخی با دریافت اعتبار از کارگزاری ها این کار را انجام  می دادند و بعد از خرید و فروش سهام در یک روز مبلغ اعتبار را تسویه می کردند.

این تصمیم سازمان بورس منتقدانی دارد. منتقدان این تصمیم را ایجاد ممنوعیت و محدودیت غیرضروری و بازگشت به عقب قلمداد کردند و سلب حق خرید و فروش را درست نمی دانند اما موافقان آن را برای شرایط فعلی بازار ضروری می دانند. جایی که به دلیل  رفتار نوسان گیری، برخی سهم ها طی یک روز چند بار به سقف یا کف روزانه برخورد می کنند و به تعادل نمی رسند.
پیشتر نیز معاملات الگوریتمی تا اطلاع ثانوی ممنوع شده بود. این نوع معاملات که به کمک هوش مصنوعی و رایانه انجام می شود طبق تعریف و درخواست برنامه نویس، ممکن است در بازه های بسیار کوتاه زمانی سفارش های خرید و فروش به بازار ارسال کند که تنظیم آن برای معاملات بسیار کوتاه مدت منجر به تشدید نوسانات می شود.
نکته : امروز بورس در حدود ۳۷ هزار واحد ریزش داشته است و به نظر می رسد این ترفند نیز کارساز نبود!
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *