پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۷ بعد از ظهر به وقت تهران

تأثیر موز در افزایش قند خون

برای این‌که بدانیم موز چگونه بر افزایش قند خون اثر می‌گذارد، ابتدا لازم است مختصری درمورد شاخص گلایسمی برای شما توضیح دهیم.

تأثیر موز در افزایش قند خون

شاخص گلایسمی (GI)  معیاری است که نشان می‌دهد سطح قند خون‌مان تحت‌تأثیر مصرف مواد غذایی مختلف تا چه میزانی بالا می‌رود. اگر مقدار این شاخص برای یک ماده غذایی زیر ۵۵ باشد، یعنی آن ماده غذایی دارای شاخص گلایسمی پایینی است؛ بین ۵۶ تا ۶۹ را شاخص گلایسمی متوسط و بیش از ۷۰ را شاخص گلایسمی بالا می‌خوانیم.

مواد غذایی حاوی مقدار زیادی قندهای ساده به‌سرعت جذب می‌شود و شاخص گلایسمی بالایی دارد، زیرا قندخون را بیشتر بالا می‌برد.

مصرف بی‌رویه و کنترل‌نشده مواد غذایی دارای شاخص گلایسمی بالا با عوارضی مانند افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سکته در ارتباط است.

اما خوراکی‌هایی که کربوهیدرات‌شان با سرعت پایین‌تری جذب می‌شود، از شاخص گلایسمی پایین‌تری برخوردار است و سطح قند خون را پایدار نگه می‌دارد.
موز میوه‌ای است که ۹۰ درصد از کربوهیدرات تشکیل شده و گاهی می‌تواند ماده غذایی پرقندی باشد.

گفتیم گاهی، چون درجه رسیدگی موز هم در میزان شاخص گلایسمی آن مؤثر است.

شاخص گلایسمی موز می‌تواند بسته به درجه رسیدگی آن بین ۴۲ تا ۶۲ باشد. بنابراین، موز به‌طورکلی جزو میوه‌هایی است که شاخص گلایسمی آن بین کم تا متوسط است. هرقدر موزی رسیده‌تر باشد، شاخص گلایسمی آن بالاتر است.

به‌عبارتی، هرچه موز بیشتر می‌رسد، محتوای قندی آن افزایش می‌یابد.

منبع: Health Line

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *