پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۵ بعد از ظهر به وقت تهران

اگر توافق برجام نبود؛ الان جنگ شده بود

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق: اگر برجام اجرا نشده بود، الان جنگ شده بود و دیگر کار به اینجا نمی رسید و نیازی هم به فردی مثل ترامپ نبود که سر کار بیاید و این اقدامات ضدایرانی را انجام دهد.

 

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق ایران معتقد است که دونالد ترامپ به تدریج استثناهایی را به قانون منع ویزا برای ایرانیان و اتباع شش کشور دیگر اضافه می کند.

مجلسی در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: در اینکه این اقدام فاشیستی ترامپ با همکاری مخالفان تندرو برجام در خارج ایران بوده که ایران هراسی را تشدید کردند، تردید نیست.

وی با اشاره به پیام برخی از سران کشورهای دنیا از جمله کانادا برای استقبال از ایرانیان گفت: مردم ایران نیازی ندارند که به کشورهای دیگر بروند، اگر هم می خواهند به امریکا بروند به خاطر این است که صدها هزار خویشاوند ایرانی در انجا ساکن هستند. بنابراین سفر مردم ایران به آمریکا توریستی و گردشگری نیست و تنها با هدف دید و بازدید از اقوام و امثالهم انجام می شود.

 

مجلسی با بیان اینکه قانون ترامپ مزاحمت و مشکلی است که به اصرار نتانیاهو اتفاق افتاد، افزود: تبلیغات مخالفان داخلی برجام در شکل گیری و کمک به تفکر اجرای قانون ضد حقوق بشری ترامپ نقش داشت.

وی افزود: باتوجه به فضای بین المللی ایجاد شده نسبت به تصمیم ترامپ، دولت ایران می تواند مانور خوبی دهد، اما نیروهای افراطی در داخل و خارج همزمان این تلاش ها را خنثی می کنند.

 

مجلسی در واکنش به انتقاد مخالفان روحانی به عدم تاثیر برجام در جلوگیری از چنین اقداماتی از سوی آمریکا گفت: این قانون اصلا ربطی به برجام ندارد.

 

این دیپلمات سابق اضافه کرد: بدانید که اگر برجام منعقد نشده بود، اصلا کار ما به اینجا نمی رسید. در حقیقت، شدت تحریم ها و محاصره اقتصادی ایران طوری بود که در صورت تداوم بیشتر، مشکلات زیادی ایجاد می کرد و حتی می توانست به اقدام نظامی طرف مقابل منتهی شود.

 

وی تاکید کرد: اگر برجام اجرا نشده بود، الان جنگ شده بود و دیگر کار به اینجا نمی رسید و نیازی هم به فردی مثل ترامپ نبود که سر کار بیاید و این اقدامات ضدایرانی را انجام دهد.

 

این کارشناس مسائل بین المللی اضافه کرد: متاسفانه در داخل فشارها به دکتر روحانی و دکتر ظریف به اندازه ی کافی بالا هست، دیگر در این فضا می خواهند چه فشاری باز به دولت اضافه شود؟ تمام هم و غم روحانی و ظریف کاهش فشارهای خارجی است.

 

مجلسی در پاسخ به سئوالی در مورد بازه زمانی و امکان تداوم فرمان جدید ترامپ گفت: این قانون تدوام خواهد داشت، اما به تدریج استثناهای بیشتری برای آن قائل خواهند شد، مثلا می گویند افراد بالای ۷۰ سال مشکلی در دریافت ویزا و … ندارند.

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *