پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۴ بعد از ظهر به وقت تهران

امام جمعه‌ ای که با عصا به جبهه می‌ رفت! +تصاویر

امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با توجه به نقش پراهمیت نماز جمعه در ثبات انقلاب و خنثی کردن توطئه‌های ضدانقلاب دستور به برپایی و اقامه نماز جمعه دادند تا محلی برای آگاهی بخشی و هوشیاری ملت ایران و جایگاهی احسن برای رشد روحیه انقلابی گری و خضوع و تزکیه نفس در برابر عبودیت باشد.

فارس : برپایی این تکلیف عظیم الهی در استان کرمانشاه بر عهده آیت‌الله اشرفی اصفهانی گذاشته شد تا به عنوان اولین امام جمعه این استان در یکی از حساس‌ترین برهه‌های زمان انقلاب به اقامه نماز بپردازند.

آیت‌الله اشرفی اصفهانی در مدت ۲۸ سال امامت جمعه این استان توانست اعتماد عمومی مردم را به انقلاب جلب کرده و با تأکید بر وحدت بین شیعه و سنی علاقه‌مندان به اسلام زیادی را در استان‌های غربی به جبهه‌های جنگ هدایت و توطئه‌ها و حیله‌های منافقان را با صفوف به‌هم‌پیوسته نماز و مشت‌های گرده کرده مردم درهم شکند.

به همین دلیل بود که سازمان به ظاهر مجاهدین خلق که با فریب اذهان عمومی و با اسم اسلام فعالیت خود را آغاز کرده بودند، دست به ترور شده و در یکی از سیاه‌ترین اقدامات خود در هنگام برپایی نماز و در محراب طی عملیاتی انتحاری، آیت‌الله اشرفی اصفهانی را به شهادت رساندند.

عروج چهارمین شهید محراب برخلاف خواسته منافقان به معجزه بزرگ الهی برای تقویت اتحاد مردم استان‌های غربی و تفهیم عمیق‌تر جایگاه انقلاب در آن‌ها شد.

منافقین به زباله‌دان تاریخ پیوستند

آیت‌الله محمد اشرفی اصفهانی، فرزند شهید و نائب رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات کارکنان نهاد ریاست جمهوری در جواب به این سوال که چرا منافقان و مزدوران از خدا بی‌خبر و عناصر خبیث وابسته به استکبار جهانی دست به چنین کار‌های خطرناک زدند به خبرنگار گفت: که شهدای محراب ستون‌های انقلاب و یاران بزرگ امام خمینی بودند و این افراد در منطقه خود مثلا شهید اشرفی اصفهانی در غرب کشور نقش بسزا و تأثیرگذاری داشتند به طوری که هرگاه پیامی می‌دادند مردم به ندای امام علیه رژیم ستم‌شاهی به پا می‌خاستند و منافقان دانسته به سراغ این افراد آمده بودند.

امام جمعه‌ای که با عصا به جبهه می‌رفت

وی افزود: منافقان اگرچه در ظاهر موفق به ترور و از بین بردن فیزیکی ستون‌های انقلاب شدند، ولی در باطن اعمال آن‌ها سبب انسجام و وحدت بیشتر، افزایش مقاومت و حضور مردم در صحنه‌ها شد. منافقان قصد داشتند با ایجاد جو رعب و وحشت باعث خلوت شدن نماز جمعه‌ها شوند، اما ملت ایران را نشناخته بودند و برعکس آن بعد از شهدای محراب جمعیت در نماز جمعه‌ها به حدی بود که هم حضور مردم بیش از قبل و هم اطاعت از رهبر کبیر انقلاب شدیدتر شد، همچنین خواسته آن‌ها این بود که با ترور فیزیکی نیرو‌های وفادار به انقلاب سبب متزلزل شدن اراده و ارادت مردم شوند، اما در عوض مردم را به سمت اسلام و انقلاب سوق دادند.

فرزند این شهید محراب تصریح کرد: منافقان آیت‌الله اشرفی اصفهانی را در حالی در ۸۰ سالگی ترور کردند که به گفته امام خمینی (ره)، آزار ایشان به موری هم نرسیده بود، اما در نهایت این منافقان بودند که چهره پلیدشان برای مردم روشن شد، منزوی شده و به زباله‌دان تاریخ افکنده و به عنوان تروریست به جهانیان معرفی شدند.

ساده‌زیستی شهید محراب الگو بود

وی یادآور شد: آیت‌الله اشرفی اصفهانی هم در قبل از انقلاب و در راهپیمایی‌ها و تظاهرات و مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و هم در زمان اعلام و حکم به اعلمیت و مرجعیت امام خمینی و هم در بعد از انقلاب با حضور در صحنه‌های مختلف، نقش به سزایی داشتند.

اشرفی اصفهانی عنوان کرد: منزلی که در سال‌های قبل از انقلاب اهالی مردم شهر برای آیت‌الله اشرفی خریدند اکنون بازسازی شده تا در معرض دید عموم قرار بگیرد، منزل به یک مرکز فرهنگی، قرآنی و موزه تبدیل شده تا مردم طی بازدید از آن و ضمن آشنایی با شخصیت ایشان از نزدیک ساده زیستی یک شخص اول مملکت را به چشم ببینند، زمانی که حتی امکانات فراهم بود و امام خمینی هم دستور داده بودند خانه ایشان باید عوض شود، اما آیت‌الله اشرفی اصفهان نپذیرفتند و گفتند عمر ما به این کار‌ها نمی‌رسد، مردم نمی‌توانند تحمل زندگی بالاتر مرا داشته باشند.

امام جمعه‌ای که با عصا به جبهه می‌رفت

مردم با من کار دارند، اجازه بدهید ببینم خواسته و مشکل آن‌ها چیست؟

وی ادامه داد: منزل آیت‌الله اشرفی اصفهانی محل مراجعات مردم بود و تمام شخصیت‌های مهم کشور به جز امام خمینی با ایشان در همین مکان ملاقات داشتند یا بعد از شهادت از خانه ایشان دیدن کرده‌اند، قبل از شهادت دو نفر از مسؤولان کشور بعد از ملاقات با ایشان گفتند امام خمینی دستور داده‌اند این خانه عوض شود، خانه‌ای کوچک و محقر با پله‌های زیاد که موجب سختی در رفت و آمد آیت‌اللهی ۸۰ ساله می‌شد و مناسب شخص و جایگاه مسؤول مملکت نبود، گاهی هم مراجعه‌کنندگان و گروه رزمندگان به دلیل کمبود فضای اتاق‌ها باید در کوچه و یا دم درب منزل با ایشان ملاقات می‌کردند، اما آیت‌الله اشرفی اصفهانی جواب دادند «آفتاب عمر من لب بام است و تمایلی ندارم این خانه عوض شود»، بعد از گذشت چند ماه از دستور امام خمینی برای تعویض خانه هم به شهادت رسیدند.

امام جمعه‌ای که با عصا به جبهه می‌رفت

نائب رئیس هیأت رسیدگی به تخلفات کارکنان نهاد ریاست جمهوری با اشاره به خاطره‌ای تشریح کرد: ساده‌زیستی اولین امام جمعه کرمانشاه به حدی بود که شخصاً خود درب منزل را باز می‌کرد و تلفن را جواب می‌داد، اجازه خرید تلفن دوم را به فرزندان نمی‌دادند و اگر ما فرزندان تلفن را جواب می‌دادیم می‌گفتند هر کس به من تلفن بزند با من کار دارد با شما که کار ندارد، اجازه بدهید ببینم مشکل و خواسته آن‌ها چیست.

وی اذعان داشت: آیا امروز در بین مسؤولان کشور چنین افرادی پیدا می‌شود؟ فردی در این رتبه و مقام که امام خمینی خود را ارادتمند ایشان معرفی می‌کند و زمانی که مقام معظم رهبری در اوایل انقلاب به منزل ایشان می‌روند در خاطراتشان بیان می‌کنند که خود آقای اشرفی در را باز کردند و برای من چایی آوردند.

امام خمینی: امامان جمعه مثل ایشان باشند/ آیت‌الله اشرفی در لباس پاسداری با عصا به جبهه می‌رفت

اشرفی اصفهانی بیان کرد: امام خمینی در سخنرانی کوتاه خود در جمع ائمه جمعه در روز ۱۹ مهر ماه همان سال شهادت ایشان خطاب به امامان جمعه سراسر کشور فرمودند: آقای اشرفی با این کهولت سن مرتب به جبهه می‌رود و حتی لباس دفاعی پوشیده و خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهد و از مردم برای رفتن به جبهه دعوت می‌کند، مثل ایشان باشید، به جبهه بروید از رزمنده‌ها تفقد کنید و به آن‌ها روحیه بدهید.

امام جمعه‌ای که با عصا به جبهه می‌رفت

وی یادآور شد: آیت‌الله اشرفی در روز تاسوعا در کرمانشاه مراسم عزاداری در یکی از میدان‌های شهر عصا به دست، یک دست قرآن و در یک دست اسلحه خطاب به مردم گفت که شما وظیفه دارید جبهه‌ها را تقویت کنید و من وظیفه دارم با دست لرزان به جبهه بروم و صدام را به درک واصل کنم. مردم آن روز هم تکبیر گفتند و هم به ندای ایشان و در واقع شخص امام لبیک گفتند، امام (ره) پس از آن‌که موضوع را شنیده و عکس شهید اشرفی اصفهانی را با لباس رزم دیده بودند، لبخندی می‌زنند و می‌گویند «پیرمرد با این سنشان لباس سپاه پوشیده و برای جبهه مردم را تشویق کرده‌اند».

 

امام جمعه‌ای که با عصا به جبهه می‌رفت

فرزند آیت‌الله اشرفی اصفهانی در پایان اضافه کرد: انقلاب اسلامی خونب‌های هزاران شهید، جانباز و ایثارگران است و به آسانی به دست نیامده که چشم و گوشمان به بیگانه باشد و تحت تأثیر اراجیف استکبار و امریکای جنایت‌کار قرار بگیریم، این انقلابی است که باید به ظهور امام زمان متصل شود بنابراین همه باید با چنگ و دندان از آن حمایت و در راه عظمت آن تلاش کنند تا پوزه دشمنان به خاک مالیده شود و این ودیعه الهی به صاحب اصلی خود سپرده شود.

امام جمعه‌ای که با عصا به جبهه می‌رفت

به گزارش خبرگزاری فارس آیت‌الله عطاء‌الله اشرفی اصفهانی روز جمعه ۲۳ مهر ماه سال ۱۳۶۱ و در سن ۸۰ سالگی در مسجد جامع کرمانشاه و در سنگر نماز جمعه با انفجار نارنجک توسط منافقان کوردل به شهادت رسید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *