پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۲۳ بعد از ظهر به وقت تهران

ارزش لیر ترکیه در عرض ۱۴ ساعت، بیش از ۲۰ درصد افت کرد

نرخ ارز‌های خارجی در بازار ترکیه طی امروز جمعه به صورت ساعتی افزایش یافت و در عرض ۱۴ ساعت، ارزش پول ملی این کشور ۲۰ درصد کاهش یافت.

http://scd.fa.rfi.fr/sites/persian.filesrfi/imagecache/rfi_16x9_1024_578/sites/images.rfi.fr/files/aef_image/20171123094929cb-lr-1511843451.jpg

به گزارش ایرنا، مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار طی سال جاری میلادی نیز به ۷۳ درصد و در برابر یورو به حدود ۶۵ درصد رسید.
از عصر امروز پس از انتشار خبر تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر دو برابر شدن تعرفه وارداتی آلومینیوم تولید ترکیه به آمریکا و اعمال فشار‌های جدید علیه آنکارا، افت ارزش لیر شدت گرفت که همچنان ادامه دارد.
از عصر روز جمعه به علت افزایش مستمر نرخ ارز‌های خارجی، خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های ترکیه نیز متوقف شد.
اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار ۳.۷۵ لیر در بازار ترکیه معامله می‌شد، اما این نرخ امروز به رقم بی سابقه ۶.۴۸ لیر رسید و با افت ارزش ۷۲.۸ درصدی ارزش لیر در برابر دلار، رکورد جدیدی در بازار پولی ترکیه ثبت شد.
همچنین اول سال ۲۰۱۸، قیمت هر یورو در بازار ترکیه ۴.۵ لیر بود، اما با افزایش چشمگیر به خصوص در چند روز اخیر به رقم بی سابقه ۷.۴۱ لیر رسید و ارزش لیر در برابر یورو ۶۴.۶ درصد افت کرد.
از صبح روز جمعه در پی سقوط چشمگیر ارزش پول ملی ترکیه، رسانه‌ها و صرافی‌های این کشور نرخ ارز را به صورت ساعتی اعلام می‌کنند.
بروز تنش اخیر میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر، نگرانی‌هایی در بازار‌های مالی و پولی ترکیه ایجاد کرده و موجب افزایش نرخ ارز در این کشور شد.
مقامات دو کشور طی دو روز گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاکره کردند و پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک حاکی از کاهش نرخ دلار پس از مذاکرات بود، اما افزایش دوباره نرخ دلار در بازار امروز ترکیه نشان داد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.
بازار ارز ترکیه پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری و مجلس که اوایل تیر ماه برگزار شد، شاهد یک ثبات نسبی بود که بروز تنش هفته گذشته در روابط میان آنکارا و واشنگتن به دلیل محکومیت حبس خانگی کشیش برونسون آمریکایی در ازمیر، باعث وارد آمدن شوک جدیدی به این بازار شد.
بسیاری از تحلیل گران ترک به ویژه مفسران نزدیک به حزب حاکم ترکیه بر این باورند که افزایش چشمگیر نرخ ارز‌های خارجی در بازار ترکیه را که موجب ایجاد نگرانی جدی در میان مسئولان و مردم این کشور شده است، فتنه‌ای جدید علیه اقتصاد ترکیه است.
رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه امروز در واکنش به افزایش چمشگیر نرخ ارز‌های خارجی در ترکیه طی سخنرانی در اجتماع مردمی استان بایبورد گفت: ‘کشور‌های ایران، چین و روسیه در جنگ اقتصادی در کنار ترکیه هستند و ما از این جنگ سربلند بیرون خواهیم آمد. ‘
وی افزود: در جنگ اقتصادی گزینه‌های زیادی از جمله ایران، روسیه، چین، برخی کشور‌های اروپایی و دیگر کشور‌ها را مدنظر داریم و در این مسیر راه زیادی را طی کرده ایم.
وی خطاب به مردم ترکیه بیان کرد: کسانی که دلار، یورو و طلا در خانه دارند، آن را به بانک‌ها آورده و به لیر تبدیل کرده و در این مبارزه ملی مشارکت کنند.
وی اضافه کرد: این اقدام مردم پاسخی دندان شکن به افرادی است که به اقتصاد ترکیه حمله کرده اند.
رییس جمهوری ترکیه با بیان این که ‘آماده مواجهه با هر سناریوی منفی هستیم’ گفت: کسانی که از افزایش نرخ ارز، بهره بانکی و تهدیدات خارجی راضی هستند، بیهوده خوشحال نباشند.
وی با اشاره به این که برخی کشور‌ها رویکرد حمایت از کودتاچیان، تروریست‌ها و نادیده گرفتن حق و قانون در مواجهه با ترکیه را در پیش گرفته اند، نوسانات اخیر قیمت ارز در کشورش را بعد دیگر توطئه علیه ترکیه ارزیابی کرد.
اردوغان همچنین افزود: کسانی که سعی دارند دوستی با ترکیه را فدای نقشه کوچک خود کنند، در آینده پشیمان خواهند شد.
رییس جمهوری ترکیه اضافه کرد: ملتی که از سلاح ترسی ندارد، از چنین تهدیدات کوچکی نمی‌ترسد و اگر کسانی چنین تصوری دارند، هنوز ملت ترکیه را نشناخته اند.
وی با بیان این که ترکیه بر اساس داده‌های اقتصاد کلان، قدرت تولید، اشتغال و سیستم بانکی کوچکترین مشکلی ندارد، گفت: با این وجود در معرض موج بی ثباتی مالی قرار گرفته ایم و بدون تردید، دلایل این حملات فراتر از یک اختلاف نظر ساده است.
اردوغان بدون اشاره مستقیم به کشور خاصی و با مخاطب قرار دادن تلویحی آمریکا اظهار کرد: آسیب‌های وارد شده بر روابط ما با کشور‌های دارای چنین رویکردی، به نقطه تقریبا غیرقابل جبرانی رسیده است.
ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسان نرخ ارز در ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ از جمله دستاورد‌های دولت و حزب کنونی ترکیه بوده، ولی در یک سال گذشته با افزایش نرخ ارز، این دستاورد به چالش کشیده شده است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *