پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۳ بعد از ظهر به وقت تهران

اتریوم چیست و چگونه کار می‌ کند

اگر بیت کوین (BTC) مدعی برای پولی جدید در آینده است، پس اتریوم چیست؟ افرادی که تازه وارد دنیای رمز ارزهای دیجیتال شده‌اند این سوال را با خود می‌پرسند. با توجه به اینکه اتریوم، ارز دیجیتال بومی اتر ، همیشه در صرافی‌ها و اخبار کنار بیت کوین می‌آید ولی نمی‌توانیم آن را در رقابت مستقیم با بیت کوین بدانیم. اتریوم یک شبکه بلاک چین غیر متمرکز، شبکه ای که توسط توکن اتر ارائه می شود، است. این شبکه کاربران را قادر به انجام معاملات، کسب درآمد از طریق استیک، هولد، معامله ارزهای دیجیتال، بازی کردن و خیلی چیزهای دیگر می‌کند.

تاریخچه اتریوم

ویتالیک بوترین در واقع پروژه‌ای را برای پاسخگویی به کاستی‌های بیت کوین ایجاد کرد. بوترین وایت پیپر  اتریوم را در سال ۲۰۱۳ منتشر کرد که در آن جزئیات قراردادهای هوشمند غیرقابل تغییر به صورت اتومات، امکان توسعه برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز را فراهم می‌کند که قبلا در فضای بلاک چین نبوده. بدین ترتیب اتریوم ۱.۰ متولد شد. اپ استور اپل را تصور کنید: یک فضا برای هزاران برنامه مختلف، که همگی از یک قانون خاص پیروی می‌کنند که فقط آن شبکه می‌تواند به طور مستقل، قانونی را گذاشته، کدگذاری کند و آن را اعمال و قوانین خود را در داخل DApps اجرا کند ، اما در پلتفرم اتریوم، قدرت در دست افرادی است که به عنوان یک جامعه هستند، البته ساخت چنین شبکه‌ای ارزان نیست. در این مقاله قصد داریم به بررسی اتریوم و نحوه کارکرد آن بپردازیم.

این گروه اتریوم را در سوئیس با حفظ ماموریت و توسعه شبکه، تأسیس کردند. بلافاصله پس از آن بوترین اعلام کرد که این بنیاد به صورت غیرانتفاعی فعالیت می‌کند که باعث شد برخی از بنیانگذاران آن را ترک کنند. با گذشت زمان، توسعه‌دهندگان با ایده‌های غیر متمرکز خود به اتریوم آمدند. در سال ۲۰۱۶، این کاربران، گروهی دموکراتیک که به تغییرات شبکه و پیشنهادات رای می‌دهند، را تأسیس کردند. این سازمان از یک قراردادهوشمند پشتیبانی می‌کند که برای تغییراتی که باید اجرا شود نیاز به رای اکثریت دارد.

اتریوم چگونه کار می‌کند؟

همانند بیت کوین، شبکه اتریوم بر روی هزاران کامپیوتر در سراسر جهان، وجود دارد و این به لطف کاربرانی است که به عنوان نود مشارکت می‌کنند. این امر باعث می‌شود که شبکه غیر متمرکز در برابر حملات مصون باشد و ازبین نرود. اگر یک کامپیوتر از بین برود امر مهمی نیست زیرا هزاران کامپیوتر دیگر نیز وجو دارند. اتریوم در اصل غیرمتمرکز است، سیستمی که کامپیوتری به نامEVM   را اجرا می‌کند. هر نود یک کپی از آن را نگه می‌دارد، به این معنی که هر گونه تعامل باید تأیید شود تا همه بتوانند نسخه خود را به روز رسانی کنند. تعاملات شبکه تراکنش در نظر گرفته می‌شود ودر بلاک‌های موجود در بلاک چین اتریوم ذخیره می‌شوند. ماینرها، بلاک‌ها را تایید می‌کنند و آنها را به عنوان سابقه تراکنش و یا دفترچه ارز دیجیتالی متصل می‌کنند. استخراج برای تایید تراکنش ها به عنوان اجماع اثبات کار (PoW) شناخته می‌شود. هر بلاک دارای یک کد ۶۴ رقمی انحصاری است. قدرت کامپیوتر از pow است و ماینرها در ازای کار خود، اتریوم جایزه می‌گیرند. همانند بیت کوین، تمام تراکنش‌های اتریوم عمومی است. ماینرها بلاک‌های آماده شده را به تمام شبکه پخش می‌کنند، تغییرها را تایید می‌کنند و بلاک‌ها را برای همه افراد کپی و به لدجر اضافه می‌کنند. بلاک‌های تایید شده را نمی‌توان تغییر داد و به عنوان یک تاریخچه از تمام تراکنش‌های شبکه عمل می‌کند.

چطور ارز دیجیتال اتریوم را استخراج کنیم؟

با توجه به مهاجرت شبکه به روش اثبات سهام (PoS)، دیگر ساخت ریگ ماینینگ برای ماین کردن اتر جوابگو نیست. بعد از پیاده‌سازی کامل اتریوم ۲.۰، استخراج‌کنندگان دومین رمز ارز برتر بازار دستگاه‌های خود را وارد شبکه‌های ارزهای مبتنی بر سیستم اثبات کار (PoW) کرده یا در صورت اصرار برای فعالیت در Ethereum، ماینرشان را خواهند فروخت. با پول به دست آمده شاید بتوان سپرده مورد نیاز (۳۲ اتر) به منظور استیکینگ را فراهم کرد!

مزایای اتریوم

به غیر از تمرکز زدایی مزایای دیگر اتریوم عدم سانسور است. به طور مثال اگر شخصی، حرفی توهین آمیز را توییت کند، توییتر می‌تواند آن را حذف کند و آن کاربر را مجازات کند، اما در یک شبکه مبتنی بر اتریوم باید یک جامعه به آن رای دهد. بنابراین کاربران با دیدگاه‌های مختلف می‌توانند با یکدیگر بحث کنند و مردم می‌توانند تصمیم بگیرند که چه چیزی گفته شود یا خیر! در نتیجه اگر شخصی نیت بد داشته باشد باید حداقل ۵۱ درصد از شبکه را دراختیار داشته باشد تا بتواند تغییری ایجاد کند که این کار تقریبا غیر ممکن است در نتیجه این شبکه ایمن‌تر از یک سیستم ساده است که به راحتی می‌توان به آن نفوذ کرد.

معایب اتریوم

در حالی که اتریوم یک پلتفرم عالی است ولی چند مشکل اساسی دارد که باید برطرف شود. اولین مورد، مقیاس پذیری این پلتفرم است. بوترین اتریوم را به شکل یک وب تصور می‌کرد که در آن میلیون‌ها کاربر در حال تعامل با یکدیگر هستند. با توجه به الگوریتم اجماع اثبات کار، محدودیت زمان اعتبار سنجی بلاک‌ها و کارمزد گس وجود دارد. علاوه بر این تمرکز زدایی نیز یکی از موانع است. دومین موضوع، دسترسی است. باید گفت توسعه اتریوم، گران است و ارتباط و تعامل با آن برای کاربرانی که به این شبکه آشنایی ندارند، چالش برانگیز است. برخی از پلتفرم‌ها به کیف پول خاصی نیاز دارند، یعنی اتریوم از کیف پول فعلی به کیف پول ضروری منتقل شود. این روش برای افرادی که از کاربران قدیم هستن الزامی نیست.

نحوه خرید اتریوم

شما نمی‌توانید ارزهای دیجیتال را از بانک‌ها یا کارگزاری‌ها تهیه کنید بلکه باید از یک پلتفرم و صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید. صرافی‌های متعددی وجود دارند که داشبوردهای ساده و پیچیده برای افراد مبتدی تا پیشرفته را دارند. پلتفرم‌ها، ویژگی‌های متفاوتی دارند که بهتر است قبل از انتخاب صرافی در مورد آن تحقیقات لازم را داشته باشید. برای افتتاح در یک صرافی ارز دیجیتال باید اطلاعات شخصی خود را وارد کنید و آنها را تایید کرده سپس حساب بانکی خود را وصل کنید و  حسابتان را تامین کنید. تامین حساب مالی به معنای خرید اتریوم نیست  بلکه موجودی حساب شما تکمیل شده است پس برای داشتن اتریوم و سرمایه گذاری بر روی این رمز ارز باید آن را خریداری کنید. اگر مقدار کمی از این رمز ارز را خرداری کردید می‌توانید آن را در صرافی نگهداری کنید و برای امنیت بیشتر توصیه می‌شود آن را به کیف پول ارز دیجیتال خود انتقال دهید.

خرید و فروش ارز دیجیتال اتریوم Ethereum با واریز سریع و فوری همراه بهترین قیمت ارزان و مناسب و تسویه فوری به صورت آنلاین را در صرافی بیت ۲۴ تجربه کنید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *