پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۴ بعد از ظهر به وقت تهران

آیا استرس موجب بیماری می شود؟

دانشمندان به تازگی به نتایجی دست یافته اند، که نشان می دهد استرس چگونه می تواند باعث بروز بیماری در افراد مختلف شود.

ایسنا : پزشکان در یک مطالعه تازه به بررسی این موضوع پرداختند که چگونه استرس می‌تواند فرد را بیمار کند؟

استرس می‌تواند با سلول‌های ایمنی ارتباط متقابل داشته باشد و چگونگی واکنش آن‌ها به عوامل حساسیت‌زا را تنظیم کند و به همین دلیل در نهایت موجب بروز علائم جسمی و بیماری می‌شود.

در این بررسی پزشکان نشان دادند گیرنده استرس (CRF۱) چگونه می‌تواند سیگنال‌هایی را به نوع خاصی از سلول‌های ایمنی بفرستد و چگونگی عملکرد آنها در دفاع از بدن را کنترل کند.

http://www.absolutelawgroup.com/wp-content/uploads/2016/11/e76b7c_08d2551c57ff4f11958ba2dfcd7571b8-mv2.jpg

آیا استرس موجب بیماری می شود؟

در این آزمایش‌ها پزشکان آمریکایی واکنش هسیتامینی موش‌ها به دو نوع شرایط استرس‌زا- روان‌شناختی و آلرژی‌زا- را که باعث می‌شوند سیستم ایمنی بر اثر آن‌ها بیش از حد فعال شود، مقایسه کردند.

گروهی از این موش‌ها با گیرنده‌های CRF۱ در سلول‌های ایمنی نرمال در نظر گرفته شده و گروهی دیگر سلول‌هایی داشتند که فاقد CRF۱ بوده‌اند. درحالیکه در موش‌های نرمالی که در معرض استرس قرار گرفته بودند سطح بالایی از هیستامین و بیماری نشان داده شد، در موش‌های فاقد CRF۱ سطح هیستامین پایین بوده و در برابر دو نوع استرس ایمن بوده‌اند.

پزشکان آمریکایی اظهار داشتند: این یافته‌ها نشان می‌دهد که CRF۱ به طور جدی در برخی از بیماری‌ها که توسط این عوامل استرس‌زا بوجود می‌آیند، نقش دارد. همچنین در موش‌های فاقد CRF۱ که در معرض عوامل آلرژی‌زا قرار داشتند، ۵۴ درصد کاهش ابتلا به بیماری مشاهده شد.

به گزارش ان‌دی‌تی‌وی، به گفته پزشکان این یافته‌ها می‌تواند شیوه‌ای را که برای درمان اختلال‌هایی از قبیل آسم و سندرم روده تحریک پذیر بکار گرفته می‌شوند، تغییر دهد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *