پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۰ بعد از ظهر به وقت تهران

قیمت دلار ازاد به ۲۶۵۰ تومان می رسد؟

مجله انلاین دوستان : به گزارش ایسنا در پی تاکید رییس کل بانک مرکزی بر تک نرخی شدن ارز در سال ۹۳، روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری نیز،اعلام کرده که در سال آینده قطعا نظام ارزی کشور تک نرخی می شود.

قیمت دلار ازاد به 2650 تومان می رسد؟
قیمت دلار ازاد به ۲۶۵۰ تومان می رسد؟

اکنون نرخ ارز در بازار آزاد نزدیک به ۳۰۰۰ تومان است که البته از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم روبه کاهش بوده است و در پی آزاد شدن ۴.۲ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که قسط اول آن واریز شده پیش بینی شد که نرخ ارز طی ماه های آتی کاهش می یابد.

در این زمینه اکبر کمیجانی،قائم مقام بانک مرکزی، پیش از آزاد سازی بخشی از دارایی‌های ایران با بیان این که طی روزها و ماه‌های آینده شاهد کاهش نرخ ارز خواهیم بود،گفت: البته باید توجه کرد که نرخ ارز را عرضه و تقاضایی در بازار تعیین می‌کند، اما با توجه به گشایش‌های ایجاد شده طبیعی است که انتظار داشته باشیم نرخ ارز به سمت کاهش تغییر کند.

از سوی دیگر تاکید بر تک نرخی شدن ارز در شرایطی صورت می گیرد که چندی پیش مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رییس جمهوری، با بیان این که اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که دو نوع ارز آزاد و مبادلاتی داریم که از دو جنس مختلف هستند، تصریح کرد:یکی ارز مبادلاتی که در قالب ارزهایی مثل یوآن چین و وون کره‌جنوبی و نتیجه صادرات نفت است و دیگری، ارز بازار آزاد که عمدتا دلار و یورو است و با توجه به این که دستیابی به ارز مبادلاتی مشکل است و با توجه به اینکه ماهیت این دو نرخ تفاوت دارد

نمی‌توان گفت یکسان‌سازی را باید بین این دو قیمت انجام دهیم؛ چراکه نوع بازار آزاد کنونی با بازار آزاد دهه هفتاد تفاوت دارد و یکسان‌سازی آن نیز، شرایط متفاوتی را طلب می‌کند و تبدیل ارز حاصل از فروش نفت به ارزهای معتبر، یکی از چالش‌های اصلی دولت است.

نیلی همچنین خاطرنشان کرد:اگر چه قیمت دلار در بودجه ۹۳، ۲۶۵۰ تومان پیش‌بینی شده اما اگر حاشیه‌ای به آن اضافه کنیم در حقیقت به قیمتی می‌رسیم که در بازار آزاد وجود دارد این موضوع نشان می‌دهد مسیری که بودجه ۹۳ طی می‌کند در جهت نزدیک کردن ارز دولتی به بازار ،موثر است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل غیر قابل تبدیل بودن ارز حاصل از صادرات نفت، یکسان سازی نرخ ارز به آن معنایی که در نظر ما است فعلا امکان‌پذیر نیست.

در چنین شرایطی و با توجه به اظهارات نیلی ،باید دید که آیا دولت به دنبال کاهش نرخ ارز آزاد به ارز مبادله ای است و یا منظور از تک نرخی شدن ارز، محاسبه نرخ ارز با محاسبه هزینه تبدیل ارزهای محلی مانند یوآن چین و وون کره به دلار در نظر گرفته شده است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *