پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۱ بعد از ظهر به وقت تهران

افزایش ۲۵ درصدی ارزش کل معاملات بورس

مجله انلاین دوستان : کارنامه عملکرد تالار شیشه‌ای در اولین ماه زمستان نشان می‌دهد که طی ۱۹ روز معاملاتی، متغیرهای مهم بورس همچون ارزش و حجم معاملات و نیز ارزش بازار سرمایه با کاهش مواجه شدند به‌طوری که ارزش کل معاملات بورس در مقایسه با آذر ماه ۲۵ درصد رشد کرده و از ۱۱۲هزار و ۸۹۲میلیارد ریال به ۸۴ هزار و ۹۲۲میلیارد ریال رسیده است.

افزایش 25 درصدی ارزش کل معاملات بورس
افزایش ۲۵ درصدی ارزش کل معاملات بورس


به نوشته تهران امروز، این در حالی است که حجم سهام معامله شده ۲۱ درصد کاهش یافته و از ۲۷ هزار و ۱۱۳ میلیون سهم به ۲۱ هزار و ۴۳۸ میلیون سهم رسیده است.همچنین دفعات معامله سهام برابر با ۲۳ درصد در مقایسه با آذر ماه کاهش یافته و از ۲۸۶۹ دفعه به ۲۲۰۲ دفعه رسیده است.

همچنین شاخص کل بورس در مقایسه با آذر ماه ۳۳۱۶ واحد برابر با چهار درصد کاهش پیدا کرد و از ۸۶ هزار و ۹۵۷ واحد به ۸۳ هزار و ۶۴۲ واحد رسیده است. ارزش بازار سرمایه نیز در پایان دیماه در مقایسه با آذر۹۲ ماه سه‌درصد افت کرده و از ۴۲۵ هزار میلیارد تومان به ۴۱۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بر اساس معاملات خرد و بلوک، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی حدود ۳۳ هزار و ۸۵۳ میلیارد ریال معادل ۳۹ درصد از کل خریدها بود در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها ۳۴هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال و حدود ۴۰ درصد از کل فروش‌ها بود به این ترتیب در دیماه سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان ۷۱۳ میلیارد ریال منفی شد. اما در مقابل میزان سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی تقریبا برابر بود به‌طوری که در این ماه اشخاص حقیقی ۵۱ هزار و ۸۱۲ میلیارد ریال معادل ۶۰ درصد خرید کردند و در مقابل ۵۱ هزار و ۹۹ میلیارد ریال معادل ۶۰ درصد فروختند به این ترتیب در دیماه اشخاص حقیقی ۷۱۳میلیارد ریال پول وارد بازار سرمایه کردند.

در اولین ماه زمستان و به دلیل کاهش اندک قیمت سهام شرکت‌ها، P/E بازار نیز اندکی کاهش پیدا کرد و از ۸ مرتبه در آذر ماه به ۷.۵ مرتبه در پایان دیماه رسید که نسبت به ابتدای سال ۴۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *