پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۴ بعد از ظهر به وقت تهران

کدامیک بهتر است؛ حجامت یا اهدای خون؟

کارشناس طب سنتی می گوید، حجامت اثر پاکسازی در موضع انجام حجامت و نواحی اطراف آن دارد در حالی که اهدای خون این اثر را ندارد.

http://uc.persianv.com/up3/images/5kh1d6wiq25uh1g9ugbg.jpg
کدامیک بهتر است؛ حجامت یا اهدای خون؟

رئیس انجمن علمی طب‌سنتی شعبه همدان با بیان اینکه در حجامت و اهدای خون حجم خونی که از بدن خارج می‌شود، متفاوت است، گفت: در حجامت مقدار خون خارج شده، ثابت نیست اما در اهدای خون حجم آن ثابت است.

مامک هاشمی‌حبیب‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در اهدای خون، خون از ورید گرفته شده اما در حجامت مجموع محتویات مویرگ‌های سرخرگی، سیاهرگی و لنفی و مایع میان‌بافتی موجود در لایه‌های پوستی است که در اثر خراش و بادکش ایجاد شده خارج می‌شود.

وی اضافه کرد: حجامت اثر پاکسازی در موضع انجام حجامت و نواحی اطراف آن دارد که انتقال خون این اثر را ندارد.

رئیس انجمن علمی طب‌سنتی شعبه همدان با تأکید بر اینکه تمام اثرات درمانی حجامت لزوما به خارج کردن خون مربوط نیست، خاطرنشان کرد: حجامت با خروج مواد ایجادکننده درد و آزاد کردن مواد ضددرد درونی بدن(آندورفین) نقش اساسی در رفع درد داشته و پس از اتمام حجامت بخشی از دردهای بدن از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه تحریک موضع حجامت با بادکش و خراش مانند تحریک نقاط طب‌سوزنی دارای اثرات درمانی دارد، ادامه داد: کسانی‌که دارای پرخونی شدیدی هستند می‌توانند اهدای خون داشته و برای پاکسازی نیز حجامت انجام دهند.

هاشمی‌حبیب‌آبادی با اشاره به اینکه حجامت برای افراد مبتلا به پرخونی مفید است، گفت: گاهی انجام حجامت کفاف پرخونی افراد را نمی‌دهد، در این‌صورت بهتر است افراد اهدای خون نیز داشته باشند اما افرادی که به علت پرخونی شدید خونشان قابل اهدا شدن نیست، می‌توانند به راحتی با حجامت خون را از بدن خود خارج کنند.

وی یادآور شد: یکی از قوانین انتقال خون این است که افرادی که اقدام به حجامت می‌کنند تا چندین ماه نمی‌توانند خون اهدا کنند چرا که زخم ایجاد شده بر اثر حجامت را در زمره زخم‌های آلوده محسوب می‌کنند اما در واقع با توجه به اینکه امروزه حجامت با ابزار یک‌بار مصرف انجام می‌شود بنابراین دیگر این زخم را نمی‌توان آلوده دانست.

هاشمی‌حبیب‌آبادی با بیان اینکه حجامت با دو هدف اصلاح کمیت و کیفیت خون انجام می‌شود، افزود: بیشترین کاربرد حجامت برای بیماری‌های گرم و ناشی از غلبه خون در بدن بوده و بهتر است افراد دارای پرخونی که در معرض بیماری‌هایی مانند سکته و فشارخون هستند، حجامت انجام دهند.

وی سن، جنسیت، مزاج منطقه و فرد را در میزان نیاز به حجامت مهم دانست و ادامه داد: افراد سالم یک یا دوبار در سال در فصل مناسب حجامت که بهار و پاییز است، می‌توانند برای پاکسازی بدن اقدام به حجامت کنند.

رئیس انجمن علمی طب‌سنتی شعبه همدان با اشاره به اینکه در بهار و پاییز شدت گرما یا سردی هوا نسبت به فصل تابستان و زمستان، معتدل‌تر است، خاطرنشان کرد: به طور کلی بهتر است در زمان‌هایی که گرما یا سرمای هوا شدت می‌یابد، از انجام حجامت پرهیز کرد بنابراین دو فصل بهار و پاییز اعتدال بیشتری داشته و برای انجام حجامت مناسب‌تر هستند.

وی به محدوده سنی که برای حجامت درنظر گرفته شده، اشاره کرد و یادآور شد: رده سنی حجامت از ۲ سال آغاز شده و تا ۶۵ سال ادامه دارد اما در روایات آمده است که کودک بالای  چهارماه نیز می‌تواند حجامت داشته باشد.

رئیس انجمن علمی طب‌سنتی شعبه همدان درباره خراش‌های ایجاد شده بر اثر حجامت در بدن گفت: معمولا تا ۲۴ ساعت بعد از حجامت پانسمان بر روی محل گذاشته می‌شود و با توجه به اینکه خراش سطحی است، پوست بدون ماده خاصی ترمیم می‌یابد.

توصیه‌های غذایی برای حجامت

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه هضم غذا پس از حجامت ضعیف می‌شود، بهتر است افراد تا یک ساعت بعد از انجام حجامت از مصرف غذاهای سنگین خودداری کنند.

هاشمی‌حبیب‌آبادی به نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی بعد از حجامت اشاره و توصیه کرد: افراد روز انجام حجامت بهتر است از لبنیات، تخم‌مرغ، ترشیجات و غذاهای شور استفاده نکنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *