پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۶ بعد از ظهر به وقت تهران

۵ کشته و ١٩ زخمی در عملیات نجات یک نوعروس در شهرستان خوی

 مصدومان که بیش از ٨٠‌درصد سوختگی دارند به بیمارستان‌های تهران و اصفهان منتقل شدند

 اخبارحوادث ,خبرهای حوادث,حوادث روز

 انفجار کپسول گاز یک خانه در روستای شوریک شهرستان خوی، یک روستا را به هم ریخت و حادثه مرگبار را رقم زد. زمانی که اهالی روستا برای کمک به ساکنان این خانه رفته بودند، چند انفجار دیگر باعث شد آنها نیز مجروح و کشته شوند. این حادثه ۵ کشته و ١٩ زخمی برجای گذاشت که گفته می‌شود حال مصدومان به‌شدت وخیم است. چهار نفر از مصدومان به بیمارستان سوانح و سوختگی امام موسی کاظم(ع) اصفهان و بقیه نیز به تهران منتقل شدند.
ساعت ١٨ عصر بود که صدای انفجار وحشتناکی از یکی از خانه‌های روستای شوریک در ٣٢ کیلومتری غرب شهرستان خوی شنیده شد.  اهالی روستا بلافاصله از خانه‌های خود بیرون آمدند تا موضوع را پیگیری کنند.

 

این انفجار مهیب در یک خانه مسکونی رخ داده بود که با پیگیری اهالی روستا مشخص شد که یک کپسول گاز، باعث این انفجار شده است. مردم خیلی زود تلاش خود را برای مهار آتش‌سوزی و کمک به مصدومان که چهار نفر از ساکنان آن خانه بودند، آغاز کردند. آنها به داخل خانه رفتند تا به مصدومان کمک کنند. زمانی که تلاش‌ها در این‌باره ادامه داشت، ناگهان صدای انفجار دیگری از همان خانه شنیده شد. درست زمانی که اهالی روستا برای کمک به مصدومان و خاموش کردن آتش‌سوزی در نزدیکی محل انفجار حضور یافته بودند، انفجار دیگری روی داده بود که در پی آن ٢۴ نفر مصدوم شده بودند.

 

با اطلاع امدادگران و آتش‌نشانان آنها بلافاصله برای رسیدگی به این حادثه در محل حضور یافتند. با حضور امدادگران ٢۴ مصدوم این حادثه به بیمارستان منتقل شدند.  این درحالی بود که یکی از مصدومان حادثه به‌خاطر شدت سوختگی در همان محل حادثه جان خود را از دست داد.  پس از این انفجار مرگبار یک فروند هواپیمای اختصاصی به ارومیه اعزام شد تا مصدومان بد حال این حادثه را برای ادامه مداوا به تهران و اصفهان منتقل کند. نخستین گروه از مصدومان حادثه شوریک، بامداد دیروز به دستور وزیر بهداشت از ارومیه به  بیمارستان شهید مطهری تهران منتقل شدند که ٢ نفر دیگر از مصدومان حادثه به‌دلیل شدت سوختگی در روزهای گذشته  و ٢ نفر دیگر نیز صبح دیروز پیش از انتقال به تهران فوت کردند.
گفت‌وگو با شاهد ماجرا
یکی از شاهدان عینی این حادثه در رابطه با جزییات حادثه به «شهروند» گفت: «عصر بود که این حادثه رخ داد. گویا یک نوعروس  به سراغ کپسول گاز می‌رود تا به وسیله آن آبگرمکن را روشن کند. اما بوی نشتی گاز خانه را فرا می‌گیرد.  بعد از پدر خانواده خودش را به آشپزخانه می‌رساند و با فریاد از مردم کمک می‌خواهد.  ولی دیگر دیر شده بود و این انفجار رخ داده بود.»
او ادامه داد: «صدای خیلی وحشتناکی بود. وقتی به محل حادثه رسیدیم تنها یک انفجار رخ داده بود که برای کمک به داخل خانه رفتیم. چهار نفر از ساکنان خانه مصدوم شده بودند و داشتیم تلاش می‌کردیم آنها را نجات دهیم که ناگهان یک کپسول دیگر هم منفجر شد.  به فاصله چند دقیقه کوتاه سه کپسول دیگر هم در خانه منفجر شد و خیلی از اهالی روستا که برای کمک آمده بودند به شدت مصدوم شدند.  تا اورژانس و آتش‌نشانی هم برسد یک نفر در همان محل حادثه فوت کرد که گویا چهار نفر دیگر هم بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست دادند.»
مصدومان حال خوبی ندارند
این درحالی است که دکتر غفور راستین، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان در رابطه با این حادثه گفت: «دو دختر ٧ ساله، یک دختر ٩ ساله و یک زن ٢٨ ساله برای مداوا به اصفهان اعزام شدند. این مصدومان با کمک شش تکنیسین فوریت‌های پزشکی اورژانس و ۵ نفر از پرستاران بیمارستان سوانح و سوختگی از فرودگاه اصفهان به بیمارستان سوانح سوختگی منتقل و در مسیر انتقال به بیمارستان از خدمات پزشکی و پرستاری برخوردار شدند.»
همچنین محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت در این رابطه گفت: «تا الان ۵ حادثه‌دیده شهرستان خوی فوت کردند و بقیه افراد بستری شده نیز وضع خوبی ندارند.  همچنین ۴ نفر از مجروحان نیز از ارومیه به اصفهان منتقل شدند که میزان سوختگی حادثه‌دیدگان بین ٨٠ تا ٩١ در‌صد بوده و در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه  بستری هستند.  افزایش آمار فوتی نیز به دلیل همین‌درصد بالای سوختگی است. در هر صورت تمام اقدامات لازم برای این مصدومان انجام شده است و در همین راستا نسبت به انتقال آنها به بیمارستان‌ها مجهز اقدام کردیم تا بتوانند از حداکثر حمایت‌های درمانی بهره‌مند شوند.»
امید چندانی به بهبود کامل مصدومان نیست
امین صابری‌نیا، رئیس اورژانس کشور که به‌عنوان نماینده ویژه وزیر بهداشت و معاون درمان وزارت بهداشت برای بررسی و پیگیری امور مربوط به مصدومان حادثه آتش‌سوزی روستای شوریک شهرستان خوی به استان آذربایجان‌غربی سفر کرده بود، صبح روز یکشنبه ۵ نفر از مصدومان را برای بستری شدن در یکی از بیمارستان‌های تهران همراهی کرد.   صابری‌نیا با اشاره به اقدامات درمانی مناسب دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در زمان اولیه وقوع این حادثه، گفت: انتقال سریع مصدومان به مراکز درمانی و اقدامات مناسب درمانی باعث شده بود تا در مراحل اولیه درمانی کمترین مرگ‌ومیر ناشی از حادثه را داشته باشیم.
رئیس اورژانس کشور با بیان این‌که به دلیل شدت حادثه، بیش از ١۵ نفر از مصدومان، سوختگی بیش از ٧٠‌درصد داشتند، ادامه داد: «سوختگی‌های بالای ٧٠ درصد، امید به بهبودی کامل را کاهش می‌دهد اما با توجه به شرایط مصدومان، سه نفر از آنها به بیمارستان امام رضا(ع) تبریز منتقل شدند و تعدادی از آنها نیز در شهرستان خوی تحت مراقبت‌های لازم قرار گرفتند. با توجه به شرایط مصدومان، سیر بهبودی آنها به کندی صورت می‌گیرد و پیامد بیماری خودش را به خوبی نشان نمی‌دهد اما امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته بتوانیم این عزیزان را به زندگی برگردانیم.  تمام مصدومانی که به تهران منتقل شدند سوختگی‌های با‌درصد بالا و حدود ٨٠‌درصد داشتند اما در بهترین کشورهای دنیا نیز در چنین سوختگی‌هایی امید چندانی به بهبود کامل مصدومان نیست؛ زیرا سد دفاعی بدن، یعنی پوست از بین می‌رود.»

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *