پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۷ بعد از ظهر به وقت تهران

ویدا جوان، از سریال موفق «ماه و پلنگ» می‌گوید

ویداجوان، بازیگر نقش کتایون در سریال موفق ماه و پلنگ است، وی میگوید حذف تعدادی از سکانس‌ها باعث شده است تا ریتم داستان از بین برود.

اخباربازیگران,اخبارهنرمندان,ویدا جوان

بازیگر نقش کتایون در سریال “ماه و پلنگ” می‌گوید حذف تعدادی از سکانس‌ها باعث شد ریتم داستان از بین برود.

هنرآنلاین، بازیگر نقش کتایون در سریال “ماه و پلنگ” می‌گوید حذف تعدادی از سکانس‌ها باعث شد ریتم داستان از بین برود.

ویدا جوان بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که این روزها سریال “ماه و پلنگ” با بازی او از شبکه سه پخش می‌شود، به ما گفت: فیلمبرداری سریال تازه چند روز است که به پایان رسیده است و با وجود پیشنهاد‌هایی که برای حضور در تلویزیون داشتم، فعلاً قصد ندارم کار خاصی شروع کنم و ترجیح می‌دهم مدتی به استراحت بپردازم.

 

وی ادامه داد: از خردادماه و بعد از آخرین اجرای تئاترم مشغول بازی در این سریال بودم و وقت خالی نداشتم که بخواهم به کار دیگری فکر کنم. اگر کار تلویزیونی خوبی پیشنهاد نشود، با همسرم به‌زودی نمایشی را به روی صحنه خواهیم برد.

 

بازیگر سریال “شمعدونی” در ادامه درباره بازخوردها و نوع ارتباط مخاطب با این سریال عنوان کرد: واکنش‌ها کاملاً متفاوت هستند. برخی بسیار موافق‌اند با این سریال و برخی مخالف. درواقع در سطح شهر بازخوردها خوب است، اما در فضای مجازی بیشتر مخالفان دیده می‌شوند که البته درصد حضورشان اندک است، چراکه این مخاطبان با کار ارتباط برقرار نکردند. فکر می‌کنم از آنجایی ‌که نقش کتایون نقش منفی جدیدی است و تاکنون به‌مانند آن در تلویزیون نشان داده نشده است، پذیرفتن اتفاقات جدید برای همه اقشار جامعه آسان نیست، به نظرم باید کار تمام شود و کلیت آن دیده شود بعد بازخوردها را سنجید و درباره آن نظر داد.

 

جوان همچنین با اشاره به این‌ که ایفای این نقش حرکت روی لبه تیغ بوده است، بیان کرد: نقش کتایون در طی داستان دائم به سمت منفی‌تر شدن پیش می‌رود. قبلاً دیده بودم مردم چطور با نقش منفی رفتار می‌کنند. عوام جامعه بازیگر را با نقش می‌شناسند، بنابراین می‌دانستم که ممکن است بازخوردها منفی باشد، اما من نقش کتایون را دوست داشتم، چرا که من را به چالش می‌کشید و برایم این مهم بود که نگاه حرفه‌ای به نوع بازی‌ام چگونه است. بازی در این نقش کار بسیار سختی بود و درواقع روی لبه تیغ قرار داشت و راه رفتن روی لبه تیغ هم همواره سخت است.

 

او درباره استفاده از مابه ازای بیرونی برای بهتر ایفا کردن نقش گفت: این‌طور کاراکترها خیلی یگانه‌اند و یکی از دلایل عدم پذیرفتن این کاراکتر از سوی مخاطب هم همین است، چراکه ما به ازای بیرونی ندارد. بنابراین خیلی نمی‌توانستم از ما به ازای بیرونی در نقش بهره بگیرم، اما چند فیلم مستند دراین‌باره دیده بودم و یکی از آن‌ها درباره عروسی بود که در روز عروسی همسرش را از دست می‌دهد و در مراسم خاکسپاری دائماً کل می‌کشد و دیگران را دعوت به شادی می‌کند، حرکات این کاراکتر و بکری آن به کاراکتر کتایون نزدیک بود و آن بی‌روحی را که در چهره آن دختر دیدم، برداشتم و در سکانس مراسم خاکسپاری اجرا کردم.

 

این بازیگر درباره ویژگی‌های نقشی که ایفا کرده است عنوان کرد: کتایون یک کاراکتر کاملاً چندبعدی و چندگانه است. دختر بسیار باهوش و بسیار احساساتی است و بیماری او از همین رو شدت پیداکرده است. درواقع این شخصیت درون‌گرای مطلق یا برونگرای صرف نیست. تمرینات تئاتر و اجرای تئاتر خیلی به بازی من در این نقش کمک کرد، چراکه باید می‌توانستم تحلیل شخصیت داشته باشم و احساس کردم حضورم در طی یک سال گذشته بر صحنه تئاتر در این زمینه بسیار به کمکم آمد و تسلط خاصی روی اجرا داشتم. از سوی دیگر به جهت اجرای پانتومیم همواره میمیک صورت داشتم و می‌توانستم بازی درون‌گرای شخصیت کتایون را با اجرای درست و فیگورهای مناسب و میمیک چهره‌ام نشان دهم، اما همواره این نگرانی را داشتم که خیلی بازی‌ام نمایشی نشود و خیلی هم درونی نباشد که چیزی از آن خوانده نشود در عین‌ حال سریال است و با بازی سینمایی و تئاتری کاملاً متفاوت است.

 

جوان در ادامه به سانسورهای بی‌رویه این سریال از سوی صداوسیما اشاره کرد و گفت: سکانس‌هایی داشتیم که بسیار روی آن‌ها کار شد، ولی به دلیل سانسورهای زیاد تلویزیون حذفش کردند و همین باعث شد ریتم داستان از بین برود در صورتی ‌که این ضوابط خیلی لازم نیست و همین ضوابط بی‌مورد بیننده را از تلویزیون دور می‌کند. زمانی که فیلمنامه یک اثر از سوی شبکه تائید می‌شود و دیالوگ‌ها عین به‌عین آنچه در فیلمنامه نوشته‌شده بیان می‌شود و بر اساس همان چارچوب کار پیش می‌رود، واقعاً دلیل این‌همه سانسور را نمی‌فهمم. اینکه بر چه اساسی سکانس‌ها را سانسور می‌کنند، نمی‌دانم. فکر می‌کنم قاعده کلی برای سانسور در تلویزیون وجود نداشته باشد و حتی مدیریتی هم به شکل مطلق وجود ندارد.

 

سکانسی داشتیم که خیلی برای آن تلاش کردیم و تنها سکانسی بود که غم کتایون به‌خوبی در آن نشان داده شد، اما این سکانس را به‌طور کامل سانسور کردند. قانونی هم در این زمینه وجود ندارد و علت حذف این سکانس بیشتر شخصی بوده است. آن‌طور که شنیدم سکانس‌درآورده را وقتی پیش آقای پورمحمدی بردند، او گفته بود این سکانس هیچ مشکلی نداشت و بدون دلیل حذف‌ شده است. فکر نمی‌کنم با توجه به این سانسورها و خط قرمزهای زیاد تلویزیون، درصد زیادی از مردم مخاطب آن باشند. مردم ترجیح می‌دهند همچنان سریال‌های بی‌کیفیت ترک را ببینند، چرا که احساس می‌کنند فضای این سریال‌ها به زندگی واقعی خودشان نزدیک‌تر است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *