پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۳ بعد از ظهر به وقت تهران

واکنش رسانه های جهان به قتل عام مسلمانان کشمیری

سید علی گیلانی رهبر مسلمانان منطقه جامو و کشمیر سه روز پیش با ارسال نامه ای از مقامات ایران و چین استمداد طلبیده است.

%postname%

نیروهای امنیتی دولت هندبا برقراری حکومت نظامی و تشدید سرکوب معترضان مسلمان کشمیری در ۱۱ روز گذشته، دستکم ۴۰ نفر را کشته و بیش از ۳ هزار نفر را مجروح کرده اند.

در پی ترور ” برهان مانی” یکی از رهبران جوان گروه موسوم به ” حزب المجاهدین ” از سوی نیروهای هندی در کشمیر ، تشییع جنازه این رهبر جوان کشمیری صحنه تظاهرات و درگیری بین نیروهای محلی هندی و مسلمانان معترض کشمیری شد که در نتیجه این اعتراضات سرکوب نیروهای هندی در روز های اخیر در این منطقه  تشدید شده است.

در ۱۰ روز گذشته نیروهای هندی با تشدید سرکوب کشمیری ها ، دسترسی به شبکه ارتباطاتی و تلفنی را قطع کرده و سرکوب معترضان را تشدید کرده اند.

پلیس هند همچنین دو هزار نیروی تازه را برای سرکوب اعتراضات مردم به این منطقه اعزام کرده است.

دولت هند گروه های اسلامگرای کشمیری از جمله حزب المجاهدین را به ارتباط با القاعده متهم کرده است. همچنین دولت دهلی نو مدعی است در ماه های گذشته تحرکات داعش به منظور جذب نیرو در این منطقه تشدید شده و اعضای گروه های اسلامگرای کشمیری جذب داعش می شوند.

با این حال موضوع کشمیر مساله ای ریشه دار است که به ده ها سال بی اعتمادی و سرکوب و درگیری بین مسلمانان این منطقه و پلیس دولت محلی هند بر می گردد.

در جریان ناآرامی های ادواری در سال های گذشته در این منطقه هزاران نفر کشته و مجروح شده اند.

همزمان نهادهای حقوق بشر یدر چند روز گذشته نسبت به رویکرد دولت هند در مواجهه با اعتراضات در کشمیر انتقاد کرده و دولت دهلی نو را به نقض گسترده حقوق بشر در کشمیر متهم کرده اند.

سازمان “دیده‌بان حقوق بشر ” از مقامات هند خواست به شکل صادقانه و بی‌طرفانه سرکوب پلیس علیه اعتراضات کشمیر را هدف تحقیقات قرار دهند.

“فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران” نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با خبرنگاران کشمیر، سرکوب رسانه‌ای در منطقه کشمیر از سوی مقامات هند را محکوم کرده و از مقامات خواست تا فورا سرکوب رسانه‌های آزاد در کشمیر را پایان دهند.

سید علی گیلانی رهبر مسلمانان در منطقه جامو و کشمیر ۳ روز پیش با ارسال نامه ای به مقامات ایران و چین ،خواستار حمایت این دو کشور و مداخله فوری آنها برای حل مساله کشمیر شد.

این رهبر کشمیری که نامه او خطاب به جمع دیگری از دولت های عضو سازمان ملل نیز ارسال شده است، از جامعه جهانی خواست تا دولت دهلی نو  را وادار کنند تا اعتمادسازی کرده و ماهیت مناقشه جامو و کشمیر را بپذیرد. او همچنین در این نامه خواستار لغو قانون اختیارات ویژه نیروهای مسلح شده و خواستار پایان دادن هر چه سریع تر نظامی کردن این منطقه شده است.

در واکنش به تحولات در منطقه کشمیر سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز نگرانی تاکید کرده است ، دولت پکن : “گزارشهای مربوط به کشمیر را مورد ملاحظه قرار داده است، و نسبت به تلفات درگیری‌ها در این منطقه نگران بوده و امیدوار است که اتفاقات مربوط به کشمیر به درستی مدیریت شود.”

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز نیز با ابراز تاسف از کشته شدن تعدادی از مردم کشمیر گفت: “اختلافات و تنش ها در کشمیر تنها از راه های مسالمت آمیز قابل حل است.”

بهرام قاسمی طرفین درگیری را به حداکثر خویشتنداری دعوت کرد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *