سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۳:۱۹ قبل از ظهر به وقت تهران

مدرنترین هواپیمای برجامی وارد کشور می شود

شمارش معکوس برای ورود مدرن‌ ترین هواپیمای برجامی به ناوگان هوای کشورمان اغاز شده است.

www.dustaan.com-dustaan.com- اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی, هواپیمای برجامی

 اولین ایرباس‌۳۳۰ از سری ۲۰۰ قرار است تا چند روز دیگر به عنوان مدرن‌ترین هواپیمای برجامی به ناوگان هوایی ایران ایر بپیوندد.

به گزارش ایسنا، دی ماه امسال بود که نخستین هواپیمای نو در آستانه یک‌سالگی برجام در تهران به زمین نشست تا تاریخی ترین نوسازی صنعت هوانوردی کشور را پس‌از حدود ۴۰ سال شاهد باشیم.

 

ایرباس A۳۲۱که نخستین فروند از ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس خریداری‌شده از شرکت اروپایی ایرباس است، در ساعت ۱۴ و ۴۶ دقیقه عصر پنج‌شنبه ۲۳ دی‌ماه ۹۵ به ناوگان هوایی ایران اضافه شد و همان روز وعده ورود دو فروند ایرباس دیگر به کشور تا پایان سال از سوی وزیر راه و شهرسازی داده شد.

 

در همین راستا عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اخیرا از ورود ۲ فروند ایرباس تا نوروز ۹۶ به ناوگان هوایی هما خبر داده و وعده کرده است که امسال مسافران نوروزی سوار بر مدرنترین هواپیمای هما پرواز خواهند داشت.

 

ایرباس ۳۳۰ یک هواپیمای پهن پیکر دوموتوره است و مهمترین ویژگی آن سودآوری بالای آن است به طوریکه در سال گذشته میلادی ایرباس ۳۳۰ بیش از هر هواپیمای پهن پیکر دیگری پرواز داشته است.

 

طول هواپیمای ایرباس ۳۳۰ از سری ۲۰۰ برابر ۵۸.۸۲ متر ، فاصله دو سر بال آن ۶۰.۳۰ متر و ارتفاع هواپیما از سکان عمودی تا زمین ۱۷.۳۹ متر است.

 

گفته می شود ایرباس ۳۳۰ ایران ایر قادر است تا ۳۰ مسافر را در قسمت بیزنس کلاس و ۲۲۲ مسافر را در قسمت اقتصادی (اکونومی) در مسیری به طول ۱۳ هزار و ۴۵۰ کیلومتر حمل کند و قسمت بار آن نیز در حدود  ۳۶ تن ظرفیت دارد.

 

مخازن سوخت ایرباس ۳۳۰ از سری ۲۰۰ ظرفیت ۱۳۹ هزار و ۹۰ لیتر سوخت جت را دارند و با احتساب وزن مسافر، بار، سوخت و بدنه هواپیما متعلقات آن حداکثر وزن برخاست هواپیما ۲۴۲ تن است.

 

براساس اعلام وزارت راه، روی این هواپیما دو موتور رولزرویس ترنت ۷۰۰ نصب شده که قادر است تا نیروی رانش معادل ۳۱۶ کیلونیوتن تولید کند و به کمک آن هواپیما می‌تواند با سرعت ۸۷۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کند.

 

این هواپیما برای برخاستن به باندی به طول دو هزار و ۷۷۰ متر و برای فرود به باندی به طول یک هزار و هفتصد و سی متر نیاز دارد و می‌تواند در اکثر فرودگاه‌های کشور نشست و برخاست انجام دهد.

 

بر اساس آخرین اخبار موجود، این هواپیما هم اکنون در تولوز فرانسه و در مراحل پایانی کار و تحویل به ایران است و احتمالا اوایل هفته آینده با فرود روی باند فرودگاه مهرآباد، به ناوگان هواپیمایی هما خواهد پیوست.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *