سه شنبه , ۴ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۰ بعد از ظهر به وقت تهران

لژیونر ها در حریم سلطان!

انتقال مهدی طارمی و رامین رضاییان و شاید هم سجاد شهباززاده به ترکیه این روزها حواشی زیادی در فوتبال داشته است. گروهی به آنها حق می‌دهند و عده‌ای خصوصاً هواداران به رفتار بازیکنان معترضند.

اخبارورزشی,خبرهای ورزشی,طارمی

 اما در ترکیه چه می‌گذرد؟ آیا این کشور مقصد مناسبی برای فوتبالیست‌های جوان ماست؟ امروز ترکیه در سیاست‌های بین‌المللی‌اش زاویه‌های گاه شدیدی با ایران دارد.

موضع‌گیری اردوغان علیه ایران و حمایت‌های او از سیاست‌های عربستان در قبال کشورمان از آن جمله است. مذاکره ترکیه با رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با آنها در آینده نزدیک مثلث ائتلافی ترکیه، رژیم صهیونیستی و عربستان علیه ایران را در منطقه تشکیل خواهد داد.  شایعه همکاری ترکیه با داعش هم زیاد شنیده شده  و حتی اسناد ویدئویی آن در فضای مجازی به راحتی قابل دسترسی است.

جنگ داخلی ترکیه علیه کردهای این کشور این روزها به اوج خود رسیده است. کاهش شدید میزان سفر گردشگران خارجی به این کشور ضربه مهلکی به اقتصاد آنها وارد کرده است. عنوان می‌شود خسارت چندین میلیارد دلاری این ماجرا درآمد ترکیه از توریست را در این کشور به نصف مدت مشابه سال گذشته رسانده است . نکته اساسی‌تر، امنیت؛ بزرگ‌ترین مشکل ترکیه در سال‌های اخیر که این روزها درگیر آن است… مدت‌هاست مردم این کشور از عدم امنیت رنج می‌برند و انفجارهایی که گه‌گاه در شهرها و مراکز مهم اتفاق می‌افتد،‌ به این ناراحتی دامن می‌زند.ترکیه در اتخاذ سیاست‌های خود ثابت کرده هر جا منافعش اقتضا کند، سکان سیاست‌هایش را به آن طرف خواهد برد. برای جبران بخشی از خسارت‌های اقتصادی‌اش این بار ایران هدف مناسبی است.

 

بعد از برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری روی گردشگران ایرانی، حالا ترکیه به هاب چندین شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان تبدیل شده است و برنامه‌ها و سریال‌های زیادی در آنجا برای مخاطبان ایرانی تولید می‌شود. مهاجرت برخی بازیگران ایرانی در مدت کوتاهی اتفاق افتاده است. آنها خوب می‌دانند چگونه می‌شود از ایرانی‌ها درآمد کسب کرد و حالا رفتن چند بازیکن به ترکیه آن هم با قیمتی پایین و در حد بازیکنان بومی‌شان. باز شدن پای بازیکنان ایرانی به ترکیه در راستای همین سیاستگذاری‌هاست.

 

شرایط سیاسی، امنیتی و اقتصادی ترکیه نشان می‌دهد این کشور مقصد مناسبی برای مهاجرت فوتبالیست‌های ما نیست. ندانسته و بدون مطالعه نباید این مسیر را ادامه دهیم. تجربه تلخ رابطه امارات را به یاد بیاوریم. کشوری که آبادی‌اش را مدیون پول ایرانی‌ها بود اما یک‌باره شرایط بسیار بدی را برای هموطنان‌مان به دلایل سیاسی و البته در راستای منافع‌شان به وجود آورد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *