پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۲ قبل از ظهر به وقت تهران

بلای هولناکی که پسرجوان در اتاق خواب بر سر مادرش آورد

پسری جوان که به جرم قتل پدر و مادرش به قصاص محکوم شده بود با گذشت خواهر ازاد شده و پس از ازادی دسیسه خونینی را با همکاری زن صیغه ای اش طراحی کرد.
 روز سه شنبه هفتم آذرماه سال۱۳۹۲ خبر جنایتی هولناک در شهرک توحید سبزوار همه شهروندان دچار تالم روحی شدیدی کرد.
خیلی از کسانی که خبر این جنایت را می شنیدند از شاگردان معلم بازنشسته ۵۲ساله که مجید نام داشت بودند. بعضی از زنان نیز، همسر ۴۶ساله مجید ، را از نزدیک می شناختند و با او سلام و علیک داشتند. با وقوع قتل مرد بازنشسته و همسرش در خانه مسکونی شان پچ پچ وحشت در بین اهالی شهر سبزوار  پیچید. کارآگاهان مبارزه با جرایم جنایی پلیس Police آگاهی سبزوار وارد عمل شدند. رضا, پسر ۲۶ساله خانواده تنها مظنون پرونده بود که با گفته هایش می توانست معمای این جنایت هولناک را حل کند. رضا در بازجویی های اولیه با توجه به شواهد و ادله موجود لب به اعتراف گشود و گفت که آن روز پدر و مادرش از مسافرت به تهران بازگشته بودند. همان شب پسر جوان دیر به خانه بر می گردد. مجید از این بابت عصبانی شده و به او می گوید چرا دیر آمده ای نکند معتاد Addicted شده ای یا با کسی رابطه داری. بگو مگوی پدر و پسر چند دقیقه ای طول می کشد. مرد ۵۲ ساله ناگهان گوشی تلفن رضا را برداشته و به زیر زمین می رود تا آن را چک کند. پسر جوان با عصبانیت دنبال پدر به زیر زمین می رود. بگو مگوهای پدر و پسر بالا می گیرد. او ناگهان با چاقو ضربه ای به صورت پدرش می زند. خون جلوی چشمانش را گرفته بود. نمی فهمید چکار می کند. مجید روی زمین افتاده بود. پسر جوان با دستان خود گلوی پدر را نیز چند دقیقه ای فشار می دهد. او با دستانی خون آلود به طبقه بالا باز می گردد. مادرش که متوجه شده بود چه اتفاقی افتاده سر و صدا می کرد. رضا مادرش را در اتاق خواب زندانی Prisoner  می کند. زن میان سال همچنان سر و صدا می کرد. پسر جوان با تفنگ شکاری به سراغ مادر رفته و با شلیک گلوله به کتف و همچنین قفسه سینه مادر او را نیز غرق در خون نقش زمین می کند. رضا که دچار وحشت شده بود با کرایه کردن راننده وانت نیسان و سه کارگر اجساد پدر و مادر خود را به بیابان می برد سه کارگر با دیدن آثار خون پا به فرار Escape می گذارند و او اجساد را داخل چاهی انداخته و بر می گردد. اظهارات سه کارگر سرنخ خوبی بود تا کار آگاهان تحقیقات خود را  روی رضا متمرکز کنند. عامل جنایت به زندان Prison رفت و پس از مدتی ،تنها خواهرش رضایت خود را اعلام می کند تا مبادا برادرش را نیز از دست بدهد. رضا پس از طی مراحل قانونی پرونده آزاد شد و خواهر برایش دعا می کرد که او بتواند گذشته شوم خود را جبران کند. اما مرد جوان نتوانست راه درست زندگی را بیابد. دوسال از این ماجرای غم انگیز گذشت.
خبرنگار رکنا می نویسد: رضا در یکی از روستاهای نیشابور با زن مطلقه ای به نام زهرا آشنا شده و را به عقد موقت خود در آورده بود. آنها نقشه قتل زنان سالخورده و سرقت Stealing طلاهای آنان را کشیدند تا پولی به جیب بزنند و به باوری غلط زندگی خوبی برای خود بسازند. اولین طعمه آنها مادر بزرگ زهرا بود. اما آنها فرصتی برای عملی کردن نقشه خود نیافتند. زن ۲۰ساله روز ۲۲مهرماه سال ۱۳۹۴ برای پیدا کردن سوژه ای مناسب به مسجد روستا می رود. برق النگوهای طلای پیرزنی ۷۰ساله فکر زن جوان را به خود مشغول کرده بود. او سوژه را انتخاب می کند و پس از تمام شدن نماز خود را به پیرزن نزدیک کرده باب صحبت را باز می کند. محترم خانم ۷۰ساله که زنی ساده بود می گوید برای پسر جوانش دنبال زنی مناسب می گردد. در این لحظه زهرا خواهر خودش را پیشنهاد می دهد. او در تماس با رضا می خواهد که با ماشین دنبال شان بیاید. دقایقی بعد مرد ۲۹ساله با خودروی سواری همسر موقت و پیرزن ساده لوح را سوار خودرو می کند. قرار بود محترم خانم به خانه زن جوان برود خواهر تو را به چشم خریداری برای پسرش ببیند. زهرا قرص خواب آور در لیوان شربت ریخت و برای محترم خانم آورد. اما پیرزن قند خون داشت و لب به لیوان شربت نزد. زن جوانمانده بود چکار کند. با شوهرش تماس گرفت. دقایقی بعد مرد ۲۹ساله با رشته طنابی در دست وارد خانه شد. او از پشت سر به پیرزن حمله ور شد و محترم خانم را خفه کرد. رضا و زن صیغه ای اش بلافاصله دست به کار شدند یک حلقه النگو و گوشواره های پیرزن بیچاره را در آوردند. مرد جوان مانند دو جنایت قبلی خود, جسد پیرزن را داخل روفروشی پیچید آنها جسد را در بیابانی نزدیک روستا به داخل چاهی انداختند.
چرا این جنایت ها رخ داد؟
شهرزاد ضمیری, روان شناس و مشاوره خانواده در این باره به رکنا گفت: رضا در خانواده ای مذهبی و فرهنگی متولد شده و وضعیت اقتصادی خانواده ،متوسط بوده است. در خانه آنها نظام مرد سالاری حاکم بود.  پسر خانواده تا کلاس سوم دبیرستان با نمرات رضایت بخش درس می خواند. اما او می گوید انتظار داشته در قبال این تلاش برای درس خواندن و نمره های خوب از سوی والدین تشویق می شده که مورد بی توجهی قرا ر گرفته است.
کارشناس مرکز مشاوره پلیس خراسان رضوی به خبرنگار رکنا افزود :یکی از موضوع هایی که باعث اختلافات پسر با پدرش بوده این که والدین بر رفت و آمدهای فرزند خود با دوستانش حساسیت نشان می دادند. آنها انتظار داشتند فرزندشان در خانه درس بخواند و برای آینده اش بیشتر تلاش کند. رضا در کنکور مجاز به انتخاب رشته نشده و به خد مت سربازی اعزام می شود. پس از خدمت سربازی در چند محل به صورت کوتاه مدت مشغول کار شده است. او چند بار شغل خود را عوض می کند و در همین جابه جایی های شغلی با زنی جوان آشنا شده و حتی در آخرین شغل خود در یک نمایشگاه خودرو مسایلی از قبیل برداشتن چک و جعل اسناد پیش می آید که این مسایل اختلاف های او و والدینش رت تشدید کرده است.
وی افزود:دیرآمدن های پسر جوان در در گیری آخر به قتل پدر و مادرش می انجامد. با این که او خود را در بن بست سرنوشت می دید اما با اعلام رضایت تنها خواهر ش که نگرانش فرصتی دوباره برای زندگی یافت. اما داشتن پیش زمینه قبلی در ماجرای سرقت از صاحبکارش در نمایشگاه و قتل والدین دوباره نقشه سرقت  زنان سالخورده را با همدستی همسر موقتش طراحی و دست به جنایت می زند.
حرف آخر : شهرزاد ضمیری گفت:انسان موجودی اجتماعی و چند بعدی است که نیا زهای مختلفی دارد و تامین نشدن نیازهای اساسی فرد می تواند خشونت را در شخص افزایش داده و منجر به تنش ومشکلات روحی و روانی در او شده آستانه تحمل وی را در حل مشکل ها کاهش دهد و این وضعیت باعث آسیب دیدن سلامت روانی فرد خواهد شد و به نوعی قدرت تصمیم گیری درست و عاقلانه را نیز از فرد خواهد گرفت و دست به ارتکاب خشونت و رفتارهای پرخاشگرانه خواهد زد. به خصوص اگر عوامل دیگری مانند ناکامی, اعتماد به نغس پایین, طرد و محرومیت اجتماعی، برچسب مجرم و قاتل The Murderer داشتن و… نیز به آن اضافه شود. پس خانواده ها باید خیلی مراقب باشند و در تربیت فرزندان خود و فراهم ساختن جوی آرام و صمیمی دقت کافی داشته باشند تا از وقوع چنین آسیب هایی پیشگیری، شود.
ضمیری در پایان گفت:آسایش طلبی بدون کار و تلاش از خصیصه های متهم به قتل بوده که از او فردی خشن ساخته تا با اعمال زور و فریبکارانه به خواسته های شخصی و منفعت طلبانه خود برسد ،این که بدانیم بیکاری و فقر اقتصادی در کنار کاستی های فرهنگی از زمینه سازی جرایم و حوادث Accidents و بسترسازی عوامل مجرمانه چقدر موثر است نیازمند یک مطالعه دقیق علمی از منظر جامعه شناسی, جرم Crime شناسی، روان شناسی و قضایی است. وقوع این گونه حوادث بیانگر این است که عوامل به وجود آورنده و بسترهای بروز این گونه جرایم ابتدا باید از بین برود که این موضوع نیازمند تلاش و همدلی همه سازمان ها و نهادهای مسوول است و از طرفی به تلاش برای بالا بردن و ارتقای سطح آگاهی های انتظامی و اجتماعی خانواده ها نیز باید اهمیت داده شود
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *