پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۶ قبل از ظهر به وقت تهران

قاتل و کودتاچی ارشد سیا سفیر امریکا در ایران بود!

www.dustaan.com-ghatel-zanjireeiمجله انلاین دوستانجان ریکادو کول ضمن مقاله‌ای در وبسایت تروث‌دیگ به مخالفت دولت اوباما با سفارت حمید ابوطالبی در مقر سازمان ملل پرداخت و نوشت: ابوطالبی سفیر ایران در چند کشور اروپایی بود و سیاستمداران واشنگتن او را به مشارکت در به گروگان گرفتن دیپلمات‌های آمریکایی در سال ۱۹۷۹ متهم کردند.

کول افزود: «در رابطه با خشم و آزردگی شدید واشنگتن باید گفت آمریکا خود در گذشته کار بدتر از آن را با ایران کرد و ریچارد هلمز را به عنوان سفیر به ایران فرستاد. سازمان سیا در سال ۱۹۵۳ به همراه ژنرال‌ها و سایر عناصر ضد اصول دموکراسی در ایران برای براندازی محمد مصدق نخست‌وزیر منتخب این کشور توطئه کرد. گناه مصدق لیبرال اریستوکرات این بود که درست پس از ملی کردن صنعت نفت ایران به قدرت رسید. آمریکا رضا پهلوی را به تاج و تخت برگرداند و او به دیکتاتوری غیرقابل تحمل و دست‌نشانده طرفدار آمریکا تبدیل شد.»

تحلیلگر آمریکایی می‌نویسد: هلمز عامل سیا در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ و طراح قتل‌های سیاسی بود. وی مدتی معاون مدیر سیا بود و بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۳ مدیر این سازمان شد. هلمز یک قاتل زنجیره‌ای بود.

کول خاطرنشان کرد: هلمز در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۷ از سوی دولت «ریچارد نیکسون» به عنوان سفیر آمریکا در ایران انتخاب شد. اعزام عامل سیا و مدیر سابق این سازمان به عنوان سفیر به کشوری که «سیا» موجب نابودی دموکراسی در آن شده بود، سیلی سختی به صورت مردم ایران بود، مسئله‌ای که آنها از آن خبر داشتند.

کول در رابطه با ماجرای گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در تهران تأکید کرد: این اتفاق دقیقا به این خاطر رخ داد که از سفارت آمریکا در تهران به عنوان مقر طراحی کودتای ۱۹۵۳ استفاده می‌شد. وقتی که دولت «جیمی کارتر» با درمان شاه در آمریکا موافقت کرد، انقلابیون ایران هشدار دادند که این اقدام پیش درآمد به تاج و تخت رساندن دوباره وی از سوی واشنگتن است.

کول یادآور شد: در حقیقت، ناتوانی‌ آمریکا در تفکیک فعالیت‌های جاسوسی از حقه‌های کثیف و عملیات مخفیانه و نیز تفکیک این عملیات و حقه‌ها از دیپلماسی بود که در اواخر سال ۱۹۷۹، زندگی دیپلمات‌های آمریکایی را به خطر انداخت. با این وصف، انتخاب ابوطالبی به سمت سفیر ایران در سازمان ملل به عنوان توهین در نظر گرفته می‌شود، اما اعزام هلمز به تهران به عنوان سفیر آمریکا به واقع کاری احمقانه بود.

اظهارات این مورخ آمریکایی ضمنا پاسخی به اظهارات سخیف کسانی چون اصغرزاده و زیباکلام و اصلاح‌طلبان مشابه آنهاست. زیباکلام اخیرا مدعی شده بود معرفی ابوطالبی مانند این است که آمریکایی‌ها عامل کودتای ۲۸ مرداد را به ما معرفی کنند. ما در معرفی ابوطالبی مقصر هستیم و نباید این کار را می‌کردیم(!)//کیهان

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *