سه شنبه , ۷ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۳ بعد از ظهر به وقت تهران

فتواهای عجیب داعش از کجا سرچشمه میگیرد؟!

یک محقق کویتی می گوید: ابن تیمیه و محمد عبدالوهاب مرجع فکری همه گروه های تکفیری هستند.

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , داعش

پایگاه خبری عربی ۲۱ امروز (دوشنبه) در مقاله ای به قلم یک محقق علوم اسلامی کویتی نوشت: ابن تیمیه و محمد عبدالوهاب پایه گذار فرقه وهابیت، مرجع فکری همه گروه های تکفیری در جهان هستند.

مهنا حمد المهنا در این مقاله آورده است: اغلب فتواهای تکفیری ها آنگونه که از بیانات آنها پیدا است و در سخنان خود به آن استناد می کنند٬ از افکار این دو نفر سرچشمه گرفته است.

وی به فتوای مشهور ابن تیمیه که تکفیری ها در اجرای همه احکام قتل و اعدام خود به آن استناد می کنند ‘ فانه یستتاب فان تاب و الا قتل – اگر کسی توبه نکرد باید کشته شود’ اشاره کرد و امثال اینگونه فتواها را عامل اصلی ارتکاب جنایت توسط گروه های تکفیری دانست.

المهنا از تعیین برخی مجازات ها در فتواهای ابن تیمیه که نزد پیروانش به شیخ الاسلام معروف است٬ به شدت انتقاد کرد و گفت: مثلا حکم قتل برای کسی که نیتش در نماز را با صدای بلند ابراز کند، حکمی مبالغه انگیز است.

پایگاه خبری عربی ۲۱ سپس به منشوری از سخن های ابن تیمیه اشاره کرده که از مجموع فتواها و کتاب های او گردآوری شده و در اکثر آنها بر عبارت ‘فانه یستتاب فان تاب والا قتل’ تمرکز شده و نوشته است: امثال همین سخنان است که اشتهای تکفیری ها را برای انجام عملیات های تروریستی و کشتارهای وحشیانه گسترده تر می کند.

براساس این گزارش الیمانی الفخرانی یکی از اساتید دانشگاه الازهر مصر نیز برداشت ابن تیمیه و صدور فتوا برای قتل پدر مشرک توسط فرزند را مورد انتقاد شدید قرار داده و گفت: ابن تیمیه از سوره انعام استنباط غلطی کرده است ؛آنجا که در نص صریح قرآن خطاب به لقمان پیامبر آمده است ‘وإن جاهداک علی أن تشرک بی ما لیس لک به علم فلا تطعمها وصاحبهما فی الدنیا معروفا’، قران به وضوح سفارش می کند که اگر والدین تو را به شرک واداشتند از آنها اطاعت نکن بلکه با آنها به معروف و به نیکی رفتار کن و هرگز نگفته آنها را به قتل برسان.

عمق فاجعه در صدور فتواهای وهابی های سعودی را می توان در فاجعه ای که اخیرا در این کشور رخ داد مشاهده کرد که به ‘مادرکشی دوقلوهای عربستانی’ در رسانه های جهانی مشهور شد.

روز جمعه هفته گذشته دو برادر دوقلوی ۲۰ ساله عربستانی به نام های خالد و صالح فرزندان ابراهیم بن علی العرینی، دریک اقدام تروریستی تحت تاثیر افکار وهابی و داعشی که در مدارس دینی عربستان سعودی تبلیغ و آموزش داده می شود، سر مادر ۶۷ ساله خود را بریدند و پدر ۷۳ ساله و برادر ۱۸ ساله خود را در منطقه الحمراء در شهر ریاض پایتخت عربستان مجروح کردند.

این دو برادر داعشی که کمتر از بیست سال سن دارند ٬از دو سال قبل تحصیل خود را در سال دوم دبیرستان نیمه کاره رها کرده بودند. این دو٬ بیشتر اوقات خود در منزل را با کار کردن با رایانه در اتاق هایشان سپری می کرده اند بطوری که منابع امنیتی سعودی اعلام کردند که در اتاق های این دو برادر، تعداد زیادی کتاب دینی (وهابی) و روزنامه پیدا شده است.

جنایت وحشیانه دوقلوهای داعشی عربستانی بازتاب زیادی میان مردم در کشورهای عربی داشت و اعتراض صاحب نظران دینی و اجتماعی را علاوه بر منتقدان افکار تندروانه دینی را در پی داشته است تا جایی که روزنامه سعودی الحیاه در گزارشی بی سابقه با عنوان ‘نهضت تبرئۀ ابن تیمیه از جفای دوقلوهای داعشی’ نوشت: ‘چرا از داعشی هایی که مادرشان را کشته اند، تعجب می کنیم در حالی که در میراث فقهی گذشته و حال ما، کشتن پدر مشرک و حتی کشتن اطفال و کودکان جایز شمرده شده است و در باور و عقاید سنتی ما، کشتن والدین یکی از بالاترین درجات اثبات ‘تولی و تبری’ به شمار می آید.

براساس یکی از فتواهای ابن تیمیه، قتل پدر کافر توسط فرزند جایز شمرده شده است و تحلیلگران اینگونه نتیجه گیری می کنند که دوقلوهای داعشی عربستانی بر اساس اینگونه روایت ها ٬دست به این جنایت زده اند.

نهایت و پایان اکثر فتاوای ابن تیمیه در هرحکمی به قتل و اعدام منتهی می شود و به یقین می توان گفت که گروه تروریستی داعش بسیاری از جنایت های خود را بر اساس فتواهای ابن تیمیه که در تمام مدارس و دانشگاه های عربستان تدریس می شود، انجام می دهد به عنوان مثال آتش زدن معاذ الکساسبه خلبان اردنی که به طرز فجیعی ٬ زنده سوزانده شد ٬یکی از موارد اجرای احکام به شیوه ابن تیمیه است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *