پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۶ قبل از ظهر به وقت تهران

عکس/ لامپ‌هایی که با آب‌ شور کار می‌کنند!

مجله انلاین دوستان :  آیسا میجنو لامپی با انرژی پایا و بی‌ضرر برای طبیعت، ساخته است که به‌جای باتری با آب‌شور کار می‌کند.

dustaan.com-اخبارروز-اخبار-روز-ایران-جهان-خبرپو-خبریاب-خبر-خوان-شهرخبر-ویستا-قطره-ایسنا-فارس-باشگاه-خبرنگاران-تسنیم-اختراع-لامپ

با آیسا میجنو، معمار و دانشمند فیلیپینی آشنا شوید. وی لامپی با انرژی پایا و بی‌ضرر برای طبیعت، ساخته است که به‌جای باتری با آب‌شور کار می‌کند. هدف اولیه وی از این کار کمک به ساکنین مناطق ساحلی فیلیپین بود. ایده‌ی این طرح در طی مدت‌زمانی که او با قبیله‌ی باثبات گذراند، به ذهنش رسید. این قبیله در استان کالیجای فیلیپین زندگی می‌کند و از انرژی برق بی‌بهره است.

اخبار روز/ ظاهراً این لامپ‌ها می‌توانند با دو قاشق غذاخوری نمک و یک لیوان آب تا ۸ ساعت روشن بمانند. میجِنو درباره اختراع خود می‌گوید: لامپ‌ها از یک سری ترکیبات شیمیایی آزمایشی پیشرفته، کاتالیزور و آلیاژهای فلزی ساخته‌شده‌اند و زمانی که در کنار آب قرار بگیرند، نیروی برق تولید می‌کنند. هدف از این کار تبدیل شیمیایی انرژی است اما تا زمانی که کار طبق اصول علمیِ سلول‌های گالوانی پیش برود، به‌جای الکترولیت‌های خطرناک در این لامپ‌ها از محلول نمکی، غیر سمی و بی‌خطر استفاده می‌شود.

«لامپ‌های آب‌شور» نه‌تنها بسیار ارزان‌تر از چراغ‌های نفتی و الکتریکی معمولی‌اند که مردم دورافتاده‌ترین نقاط کشور نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. به‌علاوه این لامپ‌ها عاری از ترکیبات و مواد آتش‌زا هستند، هیچ گاز سمی متصاعد نمی‌کنند و تنها اندکی کربن از خود برجای می‌گذارند.
هرچند این چراغ‌ هنوز به تولید انبوه نرسیده‌ اما توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده است. ناگفته نماند تاکنون جوایز بسیاری از کشورهای فیلیپین، ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی به این دانشمند فیلیپینی اعطاشده است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *