پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۷ بعد از ظهر به وقت تهران

صیغه خواهر برادری وجود دارد؟!

زن و مرد نامحرم میتوانند با خواندن صیغه خواهر و برادری به هم محرم شوند؟ در اسلام چنین چیزی وجود دارد؟ ….

آیا زن و مرد می توانند صیغه خواهر برادری خوانده و مانند برادر و خواهر واقعی محرم یکدیگر شوند؟ اصولاً در اسلام چنین چیزی وجود دارد؟

توضیحات کارشناس:

خواهر و برادر بودن حاصل نمی‌شود جز به نسب و رضاع؛ نسبی آن است که زن و مردی از یک پدر و مادر، یا از یک پدر و یا از یک مادر متولد شده باشند؛ و رضاعی در صورتی است که یکی از آن دو شیر مادر دیگری را با شرایطی که گفته شده است، خورده باشد. در این فرض به آن دو خواهر و برادر رضاعی گفته می‌شود. تحقق عنوان خواهر و برادر منحصر به همین دو راهی است که بیان شد و هیچ یک نیز اختیاری خود انسان نیست. نه تولد به انتخاب مولود است و نه شیر خوردن به تصمیم طفل شیرخوار؛

راه سومی نیز وجود دارد که صرفا موجب محرمیت می‌شود، و عنوان خواهر و برادر به واسطه آن محقق نمی‌شود؛ و آن ازدواج است. پس زن و مرد با جاری شدن عقد ازدواج زن و شوهر می‌شوند نه خواهر و برادر. (رجوع شود به تحریالوسیله، ج ۲، کتاب النکاح )

عقد اخوتی هم که در اعمال عید غدیر آمده است، هرگز بین زن و مرد نبوده و میان دو جنس مخالف واقع نمی‌گردد. و با جاری شدن آن بین دو مرد نیز، خواهر هر کدام به سبب آن به دیگری محرم نمی‌شود.

پس صیغه خواهر برادری اساس شرعی و دینی ندارد. و در اسلام چنین چیزی نیامده و هیچ فقیهی نیز به آن فتوا نداده است. آنچه که با این عنوان مطرح می‌شود فکر و اصطلاح غلطی اشت که به زبان‌ها افتاده است و عده‌ای آن را از سر بی‌اطلاعی بکار برده و احیانا پوششی برای توجیه مراودات آمیخته با تعلق خاطر خود قرار می‌دهند تا خویش را مبرا جلوه دهند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *