سه شنبه , ۴ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۸ بعد از ظهر به وقت تهران

سگهای مواد یاب را بیشتر بشناسیم + عکس

سالانه هزاران کیلو گرم مواد مخدر توسط سگ‌های موادیاب کشف می‌ شوند
سالانه هزاران کیلو گرم مواد مخدر توسط سگ‌های موادیاب کشف می‌ شوند

قدس آنلاین _ سیدحمیدهاشمی :  بیشتر ما به دفعات خبرهایی از کشف مواد مخدر توسط سگهای مواد یاب را شنیده ایم و حتی گاها تصاویری از این حیوانات را در در رسانه ها مشاهده کرده ایم .

این در حالی است که شاید اطلاعات چندان زیادی در مورد این سگها و تربیت و آموزش خاص آنها نداشته باشیم .

بد نیست که بدانید مرکز آموزش و تربیت سگ‌های موادیاب پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در کرج قرار دارد و همواره تحت آموزش مربیان خاصی آموزش داده میشوند .

آنچه که در اصول کلی آموزش برای تربیت سگهای مواد یاب مورد استفاده قرار میگیرد این است که این سگها با استفاده از شامه بسیار قوی در تشخیص و تفکیک بوهای مختلف و همچنین توان آموزش پذیری و انجام واکنش مناسب در زمان ردیابی بوهای متنوع اقدام می نمایند. لذا در درجه اول می بایستی با ایجاد یک رابطه قوی و هوشمندانه با سگ به وی آموخت که چه نوع بویی مد نظر کشف می باشد و در ادامه از سگ انتظار چه نوع واکنشی می رود و با کمک گرفتن از نظریه شرطی سازی می توان به سگ آموخت که شئ یا فردی که بوی مد نظر ما را دارد کشف و در ادامه جایزه ای دریافت نماید که این جایزه انواع مختلفی از قبیل غذا و یا اسباب بازی را شامل می شود.

 

 

سگ در طول مدت آموزش موارد ذیل را می آموزد

نحوه صحیح بویایی

واکنش مناسب در زمان کشف بو

عمل به دستورات کاربر و فراگیری کار تیمی

نحوه صحیح بویایی و ردیابی

این رفتار سگ بصورت غریزی بوده و لیکن می بایست با تحریک این توانایی در سگها به آنها آموخت که چگونه از این توان به نحو صحیح استفاده نمایند.

بطور مثال در خصوص سگهای موادیاب و یا بمب یاب – سگ می آموزد که با انجام حرکت دم بسیار قوی مقدار زیادی از هوای موجود در محیط را در بینی و سیستم بویایی خود تجزیه و تحلیل نماید – سگ می آموزد که حداقل استفاده را از دهان خود در زمان بازرسی بنماید که این امر موجب میشود همانگونه که اشاره شد میزان وسیعی از هوا از طریق بینی بلند و قدرتمندش وارد شده و به وی در تشخیص بو کمک نماید این آموزش از جهتی بسیار سخت و نیازمند زمان بسیار و تجربه فراوان است چراکه سگ با توجه به عدم توان تعریق مناسب برای تنظیم دمای بدن خود با تهویه هوا از دهان خود اقدام می نماید و جلوگیری از این امر در زمان بازرسی کاری بسیار دشوار است – سگ می آموزد که رد بوی مورد نظر را تا منبع اصلی آن تعقیب نماید – می آموزد که بویایی در چه بخشهایی در محیط به وی در دستیابی به هدفش کمک می نماید.

 

واکنش مناسب در زمان کشف بو

سگها باید بیاموزند که در زمان کشف بوی مد نظر ، بطور مثال بوی موادمخدر چه واکنشی از خود نشان دهند – سگ می آموزد در زمان کشف بو ، رد را تا مکان دقیق نشت آن تعقیب نماید. در خودرویی که مواد مخدر در صندوق عقب آن جاسازی شده است و بوی مواد خدر از آن بیرون آمده و توسط جریان هوا به سمت سپر جلو خودرو حرکت می نماید و سگ نیز در همان سمت سپر جلو قرار گرفته است ، او می آموزد این رد را تا مکان اصلی یعنی صندوق عقب خودرو تعقیب نماید. سپس می آموزد که در نقطه صحیح وجود مواد مخدر با فعالیت زیاد و با کندن آن قسمت و به واسطه دست و دندان محل دقیق را به کاربر خود بفهماند. تا در زمان مناسب توسط کاربر خود مورد تشویق قرار گیرد.

 

عمل به دستورات کاربر وانجام کار گروهی

کار گروهی ، رکن اصلی یک بازرسی موفق است – سگ و کاربر آن یک گروه کاری هماهنگ و بدون عیب و نقص هستند که با درک یکدیگر و شناخت روحیات و واکنش های عصبی و رفتاری همدیگر به یکدیگر در جهت رسیدن به هدف مشترک کمک می نمایند. پس سگ می آموزد که چگونه آنطور که ما مد نظر داریم به رفتار ، خواسته ها و صدای کاربر خود واکنش نشان دهد – می آموزد که با فرمان – بیا – به سمت کاربر خود حرکت نماید – با فرمان – بگرد – محل را جستجو کند – با اشاره دست کاربر به کیف یا وسیله ای خاص ، آن را با دقت بیشتری بازرسی نماید .

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *