چهارشنبه , ۸ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۵ قبل از ظهر به وقت تهران

سونامی تنبیه بدنی در مدارس ایران

انتشار تصاویر تنبیه بدنی دانش اموزان روستای خیراباد بمپور در فضای مجازی واکنش های مختلفی را به همراه داشت.

 اخباراجتماعی ,خبرهای اجتماعی , تنبیه بدنی در مدارسرسانه‌ای شدن یک مورد تنبیه بدنی در روستای خیرآباد بمپور از توابع سیستان و بلوچستان علاوه بر اینکه واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت، به افشاگری‌های گسترده‌ای درباره تنبیه بدنی در مدارس ایران دامن زد که مواردی از آن تکذیب شده و مواردی دیگر در دست بررسی است.

آن‌طور که منابع خبری در چند روز اخیر اعلام کرده‌‌اند، قیصر قادری دانش‌آموز پایه پنجم دبستان ادیب روستای خیرآباد بمپور که توسط معلمش مورد تنبیه بدنی شدید قرار گرفته، به دلیل شدت مصدومیت در بیمارستان ایران ایرانشهر بستری شد. پس‌لرزه‌های این حادثه تکان‌دهنده استعفای رئیس آموزش و پرورش منطقه بمپور، تعلیق مدیر مدرسه و احضار معلم خاطی به هیات بازرسی بوده است. این در حالی است که به دنبال این اتفاق مواردی از تنبیه بدنی در کرمان و گلستان نیز گزارش شده است.

 

قیصر قادری دانش‌آموز دبستان ادیب روستای خیرآباد بمپور که توسط معلمش مورد تنبیه بدنی قرار گرفته بود، به دلیل شدت مصدومیت در بیمارستان ایران ایرانشهر بستری شد و تحت درمان قرار گرفت. در واکنش به این اتفاق رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان با بیان اینکه این اقدام کار زننده و خارج از عطوفت بوده‌است، می‌گوید: تمام مراحل قانونی این موضوع در حال پیگیری است و معلم خاطی به واحد تخلفات آموزش و پرورش استان معرفی شده است.

 

غلامرضا باقری در ادامه بیان می‌کند: آموزش و پرورش با این‌گونه موارد و مسببان تنبیه بدنی دانش‌آموزان سخت برخورد می‌کند؛ چرا که این عمل زشت باعث زیر سوال رفتن شخصیت فرهنگیان دلسوز و پرتلاش و دانش‌آموزان می‌شود. به گزارش فارس، مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز دستور داده‌ این تخلف به صورت فوق‌العاده و خارج از نوبت رسیدگی شود و برخورد لازم با مدیر مربوطه به عنوان کسی که باید نظارت بر امر تربیت دانش‌آموزان می‌داشت و معلم خاطی به عنوان مسبب، صورت بگیرد.

 

واکنش مدیر کل و استعفای رئیس

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در واکنش به این موضوع اعلام می‌کند: با انگیزه صیانت از فداکاری‌های همه معلمان استان که در شرایطی سخت برای آموزش کودکان این مرز و بوم فداکارانه تلاش می‌کنند، با عاملان این حادثه شدیدا برخورد خواهد شد.

 

علیرضا نخعی در ادامه می‌گوید: اجازه نخواهیم داد اقدام غیرتربیتی و نسنجیده یک همکار فرهنگی به حیثیت تلاش‌های سایر همکاران ما خدشه وارد کند و به همین سبب علاوه بر معلم خطاکار، با مدیر مدرسه‌ای که چنین اتفاقی در مدرسه وی رخ داده نیز به شدت برخورد خواهد شد. او در پایان خاطرنشان می‌کند: ما در هر منطقه‌ایکه موضوع تنبیه بدنی در آن اتفاق بیافتد یک نمره منفی برای رئیس آموزش و پرورش آن منطقه لحاظ می‌کنیم و در صورت تکرار، ضمن برخورد جدی، حتی تا عزل آن رئیس نیز پیش خواهیم رفت.

 

به گزارش ایلنا، در پی وقوع این حادثه، فریدون دامنی رئیس آموزش و پرورش منطقه بمپور از سمت خود استعفا کرد. در بخشی از متن استعفای وی خطاب به مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان آمده است: با توجه به تنبیه بدنی دانش‌آموز در حوزه مسئولیت اینجانب و نظر به حساسیت موضوع و اینکه شاید قصوری از طرف اینجانب در امر نظارت و توجیه زیرمجموعه صورت گرفته باشد به احترام دانش‌آموز عزیز و خانواده‌اش و همچنین به حرمت افکار عمومی که به حق در این قضیه جریحه‌دار شده استعفای خویش را از مسئولیت آموزش و پرورش بمپور تقدیم می‌دارد. همچنین استاندار سیستان و بلوچستان در دستور اکید به مدیرکل آموزش و پرورش استان، خواستار رسیدگی سریع به تخلف معلم خاطی و مدیر مدرسه، دلجویی از دانش‌آموز عزیز و اولیای محترم او شد. به گزارش فارس، علی اوسط هاشمی می‌گوید: باید از افکار عمومی که به خوبی ناظر بر رفتارها و صاحب حق هستند، عذرخواهی شود. او همچنین از بازتاب‌دهنده این تخلف تشکر کرد.

 

تنبیه بدنی در کرمان؛ صدق یا کذب

همزمان با تایید وقوع یک مورد تنبیه بدنی دانش‌آموزان در سیستان و بلوچستان، خبری در فضای مجازی دست به دست شد که از تنبیه بدنی تعدادی از دانش‌آموزان رودبار جنوب استان کرمان خبر می‌داد و در این خبر دانش‌آموزان مدرسه مدعی بودند که مدیر مدرسه به دلیل ناتوانی در پرداخت ۳۰ هزار تومان پول، آنها را شلاق زده و از مدرسه اخراج می‌کند. در پی این خبر، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه چهار هزار دانش‌آموز در شهرستان رودبار جنوب پول کتاب‌های خود را نداده‌اند، می‌گوید: فیلم تنبیه دانش‌آموزان به دلیل نپرداختن پول کتاب کذب است.

 

پرداخت‌نکردن پول کتاب در برخی مناطق، محدود به یک دانش‌آموز نیست و حدود چهار هزار دانش‌آموز در شهرستان رودبارجنوب در سال تحصیلی جاری پول کتاب‌های درسی خود را پرداخت نکرده‌اند. محمد محسن‌بیگی با اشاره به شرایط اقتصادی شهرستان‌های جنوب استان کرمان اظهار می‌کند: پرداخت هزینه‌های کمک به مدرسه در این مناطق به هیچ عنوان کاربرد ندارد. او با تکذیب خبر تنبیه دانش‌آموز شهرستان رودبار به دلیل فقر مالی و ناتوانی در کمک به مدرسه یا پرداخت‌نکردن هزینه کتاب‌های درسی اعلام می‌کند: این موضوع از اساس اشتباه است و مدیران مدارس این مناطق ۱۰۰میلیون تومان پول کتاب به شرکت چاپ و نشر کتاب بدهکار هستند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان با بیان اینکه همه دانش‌آموزان منطقه رودبارجنوب و سایر مناطق استان کرمان کتاب‌های درسی خود را دریافت کرده‌اند، می‌افزاید: هیچ دانش‌آموزی در بدو آغاز سال تحصیلی بدون کتاب نمانده است. او با بیان اینکه برخی اخبار به صورت اشتباه انتشار پیدا می‌کند، تصریح می‌کند: اداره کل آموزش و پرورش استان با کمک خیران در منطقه رودبارجنوب و سایر مناطق محروم اقدام به خرید کفش و لباس کرده است. به گزارش مهر، محسن‌بیگی خاطرنشان می‌کند: بازرسان اداره کل آموزش و پرورش استان برای بررسی صحت خبر تنبیه دانش‌آموز به این مدرسه مراجعه کرده‌اند و این خبر بر اساس اطلاعات موجود تکذیب می‌شود. همچنین وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: فیلم و مصاحبه تنبیه بدنی و اخراج دانش‌آموزان شهرستان رودبار جنوب، منتشرشده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، کذب محض و مغرضانه است.

 

تنبیه بدنی در گلستان

همزمان و به دنبال انعکاس خبری مبنی بر ضرب وشتم پنج دانش‌آموز در کلاله توسط یک معلم، سرپرست آموزش وپرورش این شهرستان اعلام می‌کند: موضوع ضرب وشتم دانش‌آموزان از طرق مختلف و نیز حراست این مدیریت تحت بررسی دقیق قرار دارد. محمد رضا سنچولی در این باره می‌گوید: براساس اطلاعات اولیه و گزارشی که امروز از مسئولان مدرسه در اختیارمان قرار گرفت، پنج نفر از دانش‌آموزان با تاخیر وارد مدرسه می‌شوند و در واکنش به این موضوع، یکی از معلمان مدرسه دانش‌آموزان را پای تخته خواسته و آنان را مورد ضرب وشتم قرار می‌دهد.

 

او می‌افزاید: پس از این حادثه، پدر دو نفر از دانش‌آموزان، فرزندان خودرا به دکتر برده وتحت معاینات اولیه قرار می‌دهند و گزارش ماجرا را به صورت کتبی در اختیار حراست مدیریت آموزش و پرورش کلاله قرار می‌دهند. به گزارش ایرنا، سرپرست آموزش و پرورش کلاله تاکید می‌کند: موضوع از طریق کانال‌های مختلف و همچنین حراست آموزش و پرورش تحت بررسی و رسیدگی قرار دارد.

 

امتیاز دهید!

یک دیدگاه

  1. معلم همان معلم های قدیمی.معلمهای امروز معلوم نیست که تاجر هستن یا مربی تعلیم وتربیت.من اگه وزیر آموزش وپرورش بودم انقلاب انسانی را در وزارت متبوعه خودم اعمال می کردم.نیروی انسانی آموزش وپرورش کلا باید تغییر کنن.باز نشسته ها برن به تجارت خودشون بپردازن و بقیه هم از مراحل گزینشی بسیار سخت عبور کنن.کمبود نیرو رو هم اساسی و اصولی جایگزین می کردم.تا هرسال مجبور نشم اعتصاب واعتراض وراهپیمایی اونا رو تحمل کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *