چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۷ قبل از ظهر به وقت تهران

رقابت سوپراستارهای زن سینمای ایران برای جایزه فیلم فجر

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ ۷۲ روز دیگر تا سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر باقی مانده است و در کنار رقابت فیلم‌سازان، بازیگران نیز در تکاپوی آماده شدن و رقابت با هم صنف‌های خود هستند.

بازیگران زن که چند سالی است در کنار مردها به خوبی درخشیدند و برخی از آن‌ها به عنوان ستاره سینمای ایران به شمار می‌آیند، امسال نیز خود را برای آزمونی دیگر آماده می‌کنند.

البته آن طور که از عوامل بازیگران فیلم‌ها مشخص است کم رنگ بودن حضور ستارگان سینما و ورود بازیگران جدید و تازه کار در این دوره جشنواره به چشم می خورد.

و خبری از درخشش هدیه تهرانی و نیکی کریمی نیست و شاید به عنوان نقش‌های مکمل و یا کم‌تر از آن حضور داشته باشند.

8uy1rqakyb592vtn2qo9

با توجه به احتمال‌هایی که برای حضور فیلم‌ها در جشنواره وجود دارد نمی‌توان قطعیت کاملی نسبت به این آمار داشت اما با این وجود آماری از حضور بازیگران زن تهیه کردیم که نشان از پر بار بودن جشنواره امسال خواهد بود.

هنگامه قاضیانی یکی از بازیگرانی است که با درخشش خود در فیلم “به همین سادگی” توانست حضور پر رنگی در آینده داشته باشد و با دریافت سیمرغ بلورین در دو دوره گذشته از فیلم‌های “به همین سادگی” و “روزهای زندگی” فرصت دوباره‌ای پیدا کرد تا امسال نیز با ۵ فیلم به عنوان پر کارترین بازیگر در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.
 

4rxnrfmu5no28mhpi8qz

فیلم‌های “زندگی مشترک آقای محمودی و بانو” به کارگردانی روح الله مجازی، “ساکن طبقه وسط” ساخته شهاب حسینی، “با دیگران” به کارگردانی ناصر ضمیری، “به تهران خوش آمدید” ساخته رضا سبحانی و ” ما همه گناهکاریم” به کارگردانی حامد امرایی از جمله آثار ایفای نقش این بازیگر محسوب می‌شود.

بعد از هنگامه قاضیانی، ساره بیات و شقایق فراهانی بازیگرانی هستند که با ۴ فیلم در جشنواره امسال حضور خواهند داشت.

ساره بیات بازیگر فیلمی درخشان به نام “جدایی نادر از سیمین” بود که توانست جوایز داخلی و خارجی بالایی را کسب کند.

o3yno8u03rolbu88qyup

او امسال نیز در فیلم‌های قابل تأملی از جمله محمد (ص) و “ساکن طبقه وسط” بازی کرده اما در کنار این فیلم‌ها، ۲ فیلم دیگری به نام “خواب زده‌ها” و “فصل فراموشی فریبا” به کارگردانی عباس رافعی جزء فیلم‌های امسال او به شمار می‌آیند.

اما در این رتبه چهار تایی‌ها شقایق فراهانی نیز رقابت می‌کند و با کارگردانی چون فریدون جیرانی با فیلم “خواب زده‌ها” فرزاد موتمن در فیلم “سایه روشن” رضا سبحانی در فیلم “به تهران خوش آمدید” و احمدرضا درویش در فیلم “رستاخیز” همکاری کرده است.

  n60han1qmk7tp0fs8d9m

فراهانی از جمله بازیگرانی است که بعد از وقفه‌ای طولانی به سینما بازگشته و به احتمال فراوان باتوجه به ایفای نقش در فیلم‌های شاخص، شانس کاندیدا شدن را داشته باشد.

مریلا زارعی که با ایفای نقش قالب‌های مختلف سعی دارد حضور خود را نشان دهد امسال نیز با فیلم‌های “همه چیز برای فروش” به کارگردانی امیر حسین نقضی، “شیار ۱۴۳” به کارگردانی آبیار و “چ” ساخته ابراهیم حاتمی کیا حضور خواهد داشت. البته این فیلم‌ها در مقایسه با بازی این بازیگر در فیلم‌های قبلی، ارزش و شاخصه بالاتری دارد و شاید هنرنمایی موفقی انجام داده باشد.

2ampt9vlt4c1cx8gupk

مهتاب کرامتی نیز که در سال گذشته با فیلم “فرزند چهارم” به جشنواره آمد امسال نیز با فیلم‌های “رستاخیز” به کارگردانی احمدرضا درویش، “اشباح” ساخته داریوش مهرجویی و “جاده بی‌انتها” ساخته بروز نیک نژاد، حضور پیدا کند.

 vshw1hxyhxbf0wrgr7

اما از چهره‌های شاخص بازیگران زن نیکی کریمی، نگار جواهریان، مهناز افشار، پانته‌آ بهرام، هانیه توسلی، میترا حجار و نازنین بیاتی تنها با ۲ فیلم وارد عرصه رقابت شدند البته این موضوع به این معنا نیست که بازی درخشانی از خود به نمایش نگذاشته‌اند.

 x3eudedm6qbcngp536

فیلم “مردن به وقت شهریور” و”خط ویژه” با بازی هانیه توسلی، “ارسال یک آگهی تسلیت برای روزنامه” و “مردن به وقت شهریور” با بازی نازنین بیاتی، “پنج ستاره” و “کالسکه” با بازی بهنوش بختیاری، “ملبورن” و “بلوک ۹ خروجی ۲” با بازی الهام کردا، “خط ویژه” و “دلتنگی‌های عاشقانه” با بازی میترا حجار، نگار جواهریان با فیلم‌های “ملبورن” و “آشغال‌های دوست داشتنی”، “تمشک” و “زندگی جای دیگری است” با بازی نیکی کریمی، “نقش نگار” و “آذر، پرویز، شهدخت و دیگران” بازی گوهر خیر اندیش، مهناز افشار با فیلم‌های “متروپل” و “۵۰ قدم مانده به آخر” رویا تیموریان با فیلم‌های “برف” و “دلتنگی‌های عاشقانه”، هدیه تهرانی با ۲ فیلم “آشغال‌های دوست داشتنی” و “۵۰ قدم مانده به آخر” پانته‌آ بهرام با فیلم‌های “بلوک ۹ خروجی ۲” و طبقه حساس وسط و شیرین یزدان بخش با فیلم‌های “آشغال‌های دوست داشتنی” و “برف” از جمله حضور فیلم‌ها و بازیگران زن شاخص سینمای ایران است.

 x9c7nyr0rsoqu51pngt

اما هستند کسانی که تنها با یک فیلم در رقابت این دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارند و باتوجه به ازدیاد این آمار تنها به شاخص ترین آن‌ها اکتفا کردیم.

3mvk6bpajqs0aq3c23b6

 لیلا حاتمی  در فیلم “آرایش غلیظ” یکتا ناصر در “زندگی جای دیگری است”، الناز شاکر دوست “آتیش بازی”، باران کوثری “عصبانی نیستم” و ماه چهره خلیلی “رنج و سرمستی” به جمع رقیبان جشنواره پیوستند.

 5plh3uirjq9j3hcx7tdl

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *