سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱:۱۶ بعد از ظهر به وقت تهران

تلاش برای ابداع واکسنی جدید برای مقابله با پوسیدگی دندان

دانشمندان طی تحقیقات اخیر خود تلاش می کنند تا با ساخت واکسنی جدید بتوانند جلوی پوسیدگی دندان ها را بگیرند.

  اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,واکسن مقابله با پوسیدگی دندان

واکسنی جدید برای مقابله با پوسیدگی دندان

محققان چینی در تلاش برای تولید واکسنی هستند که جلوی پوسیدگی دندان را خواهد گرفت، موفقیت در این زمینه به افرادی کمک می کند که امکان دسترسی به خدمات دندانپزشکی را ندارند.

به گزارش مهر به نقل از فیوچریسم، پژوهشگران موسسه ووهان وابسته به آکادمی علوم چین در تلاش برای تکمیل واکسن یادشده هستند و نتایج تحقیقات خود را در نشریه نیچر منتشر کرده اند.

 

آنان ترکیبی از چند پروتئین را مورد آزمایش قرار داده اند که می تواند جلوی گسترش پوسیدگی دندان را بگیرد. این پوسیدگی ها که منجر به ایجاد حفره هایی در دندان های هر فرد می شود، توسط باکتری به نام Streptococcus mutans (S. mutans) ایجاد می شود.

 

محققان معتقدند با تزریق و مخلوط کردن پروتئین های KF و PAc (rPAc) با باکتری S. mutans می توان اثر تخریبی آنها را کاهش داد و جلوی تخریب دندان ها به علت پوسیدگی را گرفت. استفاده از این روش اثرات جانبی بدی دارد و ممکن است منجر به التهاب لثه و دندان شود.

 

از همین رو، پژوهشگران پروتئین جدیدی به نام KFD۲-rPAc ابداع کرده اند که نسل دوم پروتئین rPAc محسوب می شود و آزمایش آن بر روی دندان های موش ها نتایج مثبتی در برداشته است.

 

اثربخشی پیشگیرانه این واکسن بر روی موش هایی که پوسیدگی دندان نداشته اند ۶۴.۲ درصد بوده و بر روی موش هایی که مشکل پوسیدگی دندان داشته اند ۵۳.۹ درصد اثر درمانی بر جای گذاشته است.

 

انتظار می رود تکمیل این روش کمک شایانی به حفظ سلامت دندان و دهان کند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی ۶۰ تا ۹۰ درصد از دختران دبستانی در سراسر جهان دچار مشکل پوسیدگی دندان هستند.

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *