سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر به وقت تهران

بیماری که در هنگام جراحی مغزش گیتار نواخت! +عکس

بیمار هندی در حالی که پزشکان مشغول جراحی مغزش بودند، اقدام به نواختن گیتار کرد!

اخبار پزشکی,خبرهای  پزشکی,جراحی مغز

بیماری که در هنگام جراحی مغزش گیتار نواخت!

یک نوازنده هندی در حالیکه در اتاق عمل تحت جراحی بود، گیتار نواخت تا برای درمان گرفتگی غیرارادی عضلات انگشت‌هایش به پزشکان کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از بی بی سی، پزشکان از “آبیشک پراساد” خواستند برای درمان “دیستونیا” (اختلال عضلانی) این نوازنده، هر بار که یک مدار “تحریکی” در مغزش ایجاد می‌کنند، گیتار بنوازد.

 

این کار باعث گرفتگی عضلانی دردآور و حرکت‌های تکراری و پیچشی یا غیرمعمول می‌شود.

 

آقای “پراساد” به بی‌بی‌سی گفت: بعد از عمل توانسته به راحتی بنوازد.

 

یک هفته بعد از این عمل که در شهر بنگلور جنوب هند انجام شد، پزشکان بخیه‌های سر “پراساد” را باز کردند. او گفت: “با تحریک ششم، انگشتانم باز شدند. روی تخت عمل جراحی حالت عادی داشتم.”

 

دیستونیا باعث شده بود که او نتواند انگشتان میانی، کوچک و سبابه دست چپش را در زمان نواختن گیتار حرکت دهد.

 

پراساد اظهار کرد:”فکر می‌کردم گرفتگی به خاطر تمرین بیش از حد بود. استراحت کردم و دوباره سعی کردم و متوجه شدم گرفتگی رفع نشده است. برخی پزشکان به من گفتند خستگی عضلانی است و به من مسکن، مولتی‌ویتامین، آنتی‌بیوتیک، فیزیوتراپی و غیره دادند.”

 

وی اظهار کرده بود که گرفتگی عضلانی در انگشتانش تنها زمانی که گیتار می‌نواخت، اتفاق می‌افتاد. اما یک عصب‌شناس ۹ ماه پیش به‌درستی تشخیص داده بود که بیماری او دیستونیا است.

 

این نوازنده هندی گفت: “به من توصیه شد که جراحی مغز انجام دهم، اما من ترسیدم. “شاران سرینیواسان”، دکترم، برای انجام این عمل به من اعتمادبه‌نفس داد.”

 

این نوازنده گفت که وی به طور آشکار جزئیات عمل را به یاد می‌آورد.

 

به گفته “پراساد” قبل از انجام ام‌آی‌آر، پزشکان قابی با چهار پیچ روی سرش نصب کردند تا جمجمه‌ را باز کنند. آنها به کمک اسکن دریافتند تا چه عمقی الکترودها می‌توانند وارد مغز شوند تا مدارهای درون آن را تصحیح کنند.

 

“پراساد” می‌گوید درطول عمل دردی احساس نمی‌کرده است.

 

دکتر “سرینیواسان” توضیح داد که “بیمار احساس درد نمی‌کند، زیرا عمل تحت بیهوشی موضعی بوده است.”

 

وی اضافه کرد: یک سوراخ ۱۴ میلیمتری ایجاد کرده و یک الکترود مخصوص در جمجمه کار گذاشته است. به گفته پزشک معالج “مناطق مورد نظر هشت تا ۹ سانتیمتر درون مغز عمق داشتند.”

 

پزشک پراساد گفت: “او کاملا هوشیار بود و نتیجه جراحی همانجا روی تخت عمل دیده می‌شد، زیرا انگشتانش به طور عادی روی سیم‌های گیتار حرکت می‌کردند.”

 

بر اساس این گزارش، بیمار در دست و پای چپش بعد از عمل قدری احساس ضعف می‌کند، اما طی یک ماه آینده بهبود پیدا می‌کند و به گفته خودش به طور کامل تمرین خواهد کرد.

 

دکتر “سرینیواسان” که معتقد است کسانی که دچار اختلال عصبی‌ هستند، معمولا احساس افسردگی می‌کنند و گوشه‌گیرند و به رسیدگی بیشتر نیاز دارند، می‌گوید: “جراحی مغز بدون بیهوشی” در هند، یک نقطه عطف در این کشور به حساب می‌آید.

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *