پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۶ بعد از ظهر به وقت تهران

بازگشت محسن رضایی به سپاه

مجله انلاین دوستان «سلام فرمانده، خداحافظ سیاست» این دو کلمه روایت این روزهای محسن رضایی است. فرمانده اسبق سپاه به خانه‌اش بازگشت و دیگر سودای سیاست‌ورزی در قالب کاندیدای ریاست‌جمهوری ندارد و حتی نمی‌خواهد مدیریت یک جبهه به نام ایستادگی را پذیرا باشد.

محسن رضایی به سپاه بازگشت و شاید بار دیگر او را با لباس فرم سپاه و نه کت و شلوار سرمه‌ای رنگ در مراسم‌های رسمی ببینیم. محسن رضایی با سیاست ورزی رسمی خداحافظی کرد و به سپاه بازگشت تا بار دیگر در عرصه‌ای قدیمی از کشور حفاظت کند.

 
 تصمیم فرمانده
www.dustaan.com-محسن-رضایی-شاید نوشته محسن رضایی در مرداد ۹۳ مقدمه‌ای برای بازگشت او به سپاه بود. فرمانده اسبق سپاه نوشت: «چرا لباس سپاه پوشیدم؟ بازگشت به ارزش‌های انقلاب. کجا رفت آن صمیمیت‌ها، آن برادری‌ها، آن اعتماد‌ها؟ کجا رفت آن شهادت طلبی، آن مجاهدات بدون ادعا؟ کجا رفت آن دست محرومان را گرفتن؟ کجا رفت اجابت فریادهای «یا للمسلمین»؟ کجا رفت آن شعارهای حمایت از مستضعفین و پا برهنه‌ها؟ از حقیر پرسیده شد ‌چرا لباس پاسداری بدون درجه سال‌های اول انقلاب را در راهپیمایی روز قدس پوشیدی؟ یک کلام خواستم بگویم: برگردیم به ارزش‌های انقلاب، برگردیم به صفا و صداقتِ روزهای آزادی خرمشهر، برگردیم به برادری‌‌ها، برگردیم به فضای رفع محرومیت، برگردیم به سلامت اقتصادی روزهای اول انقلاب، برگردیم به وحدت روزهای پس از شهادت شهید بهشتی. به راستی در کشور چه چیز کم داریم؟ آری، لباس سپاه پوشیدم که هم از رزمندگان و مظلومین سوریه، فلسطین و عراق حمایت کنم و هم بگویم تنها راه نجات منطقه، این است که ما در ‌کشور، عمیقا به ارزش‌های انقلاب اسلامی برگردیم. اگر موج ناامنی که از سوریه و عراق شروع شده و امروز به فلسطین رسیده است، مهار نشود در ماه‌های آینده وارد لبنان و خلیج فارس شده و احتمالا در آن صورت به ایران هم کشیده خواهد شد.» در آن زمان تعداد کمی بودند که حدس زدند فرمانده قصد بازگشت دارد اما نشانه‌های بعدی کم کم نزدیکان او را به شک انداخت و در خفا از یکدیگر سوال کردند چرا دکتر رضایی در قبال سیاست ورزی سکوت کرده است و چرا این روزها بیش از گذشته با خود نجوا می‌کند و به فکر فرو رفته است. سردار به چه می‌اندیشد و چه تصمیمی می‌خواهد بگیرد که پس از پوشیدن لباس نظامی در روز قدس کمتر درباره برنامه‌های آینده جبهه ایستادگی و سیاست‌ورزی سخن می‌گوید؟ او دیگر به جزییات سیاست وارد نشد و اگر با رسانه‌ای به گفت‌وگو پرداخت خواست تا از عنوان دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام استفاده کنند و بس! شاید وقتی لباس نظامی به تن کرد به یاد آورد که در دوران دفاع مقدس مردم چه اندازه به هم نزدیک بودند، یادش آمد که در آن دوره اگر نانی در سفره بود به تعداد همسایگان تقسیم می‌شد تا فردا پدری با سفره خالی شرمنده خانواده نشود. فرمانده به یاد آورد که در آن زمان تنها حفظ کشور در ذهن همگان بود و اختلاس و تخلف و دزدی از بیت المال در ادبیات ما جایگاهی نداشت. پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور در سال۹۲، محسن رضایی احساس کرد نیازی به حضور بسیاری از افراد در عرصه سیاست ورزی کلان نیست چرا که دیگر آرامش به عرصه‌های مختلف بازگشته و تعامل جای خود را باز کرده است.
 چرا بازگشت؟
پیش از این خبر بازگشت محسن رضایی به سپاه به صورت شایعه مطرح شده بود؛ شایعه‌ای که خبر از حضور رضایی در پست‌های مدیریتی سپاه می‌داد. در این راستا حسین کنعانی مقدم از همفکران و هم طیفان محسن رضایی در گفت‌وگو با آرمان به تشریح چرایی و چگونگی بازگشت محسن رضایی به سپاه پرداخت:
 شایعه شده است که آقای محسن رضایی به سپاه بازگشتند. درست است؟
بله؛ ایشان به سپاه برگشتند و مشغول خدمت هستند. آقای رضایی باتوجه به کادر جدید سپاه، تصمیم گرفت تا در زمینه انتقال تجربیات خود به کادر این نهاد وارد عمل شود و دانسته‌های خود را به دیگر سپاهیان منتقل کند.
 چه شد که او تصمیم به بازگشت به سپاه گرفت؟
آقای رضایی مدتی را ترجیح داد تا به امور سیاسی بپردازد اما در این مقطع تصمیم گرفت تا بیشتر در سپاه حضور داشته باشد و در این راستا خدمت کند.
 روند بازگشت او به سپاه چگونه بود؟
ایشان طی نامه‌ای به مقام معظم رهبری درخواست بازگشت خود به سپاه را مطرح کرد که ایشان با بازگشت آقای رضایی به سپاه جهت تدریس در دانشگاه موافقت کردند و ایشان به سپاه بازگشت.
 تدریس؟
بله؛ آقای رضایی در دانشگاه امام حسین (ع) به تدریس مشغول شدند.
 دلیل بازگشت آقای رضایی به سپاه تصمیم به پایان دادن به فعالیت سیاسی بود.
آنطور که بگوییم بازگشت آقای رضایی به سپاه به معنای پایان فعالیت سیاسی است صحیح نیست اما او به توصیه امام خمینی(ره) عمل خواهد کرد. هنگام تشکیل وزارت سپاه، امام تاکید می‌کند که «باید سعی کنید جهات سیاسی در سپاه وارد نشود، که اگر افکار سیاسی وارد سپاه شود جهات نظامی آن از بین می‏رود. همیشه به سپاه سفارش کنید که آنان خودشان را یک جنگنده خدمتگزار مردم بدانند.»
  خداحافظ جبهه ایستادگی
آرمان اطلاع یافت که محسن رضایی پس از تصمیم قطعی برای بازگشت به سپاه از جبهه ایستادگی که خود روزی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل داده بود، استعفا یا انصراف داده و کلید این جبهه را به دست افرادی دیگری از جمله کنعانی مقدم می‌سپارد. برخی دلیل خداحافظی رضایی با سیاست ورزی را ناشی از عدم موفقیت او در انتخابات‌های پیاپی می‌دانند اما بخشی دیگر معتقدند فضای منطقه سبب شده که محسن رضایی به سپاه بازگردد و برای دفاع از کیان کشور و کشورهای مظلوم منطقه، تجربیات خود از ۸ سال دفاع مقدس را در اختیار دیگران قرار دهد. به هر حال باید بازگشت مجدد او را تبریک گفت: «خوش‌آمدی فرمانده!»
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *