پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۱ بعد از ظهر به وقت تهران

ایران و جهان منتظر گزارش آمانو

مجله انلاین دوستان :   ظریف: تحریم‌ها امروز لغو خواهد شد/ بورس تهران رکورد زد/ اوباما مجوز فروش هواپیماهای مسافربری آمریکایی به ایران را صادر کرد.

۱۹:۳۶- همزمان با انتظارها برای اعلام اجرای برجام، جیسون رضاییان، سعید عابدینی، امیر حکمتی و نصرت الله خسروی رودسری، چهار زندانی دو تابعیتی آزاد شدند. عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران گفته است: «در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی ظرف روز جاری در چهارچوب مبادله زندانیان آزاد شدند.» این در حالی است که ۷ ایرانی نیز که در آمریکا زندانی بودند آزاد شدند که اسامی آن ها از این قرار است: نادر مدانلو، بهرام مکانیک، خسرو افقهی، آرش قهرمان، تورج فریدی، نیما گلستانه وعلی صابونچی

۱۸:۴۰- تا دقایقی دیگر ظریف با وزیر خارجه اتریش دیدار می کند.

۱۷:۴۶- گزارش سید علی موسوی خلخالی از وین:
همه منتظرند که بیانیه آژانس خوانده شود و رسما لغو تحریم ها اعلام شود و به این ترتیب ۱۲ سال ستم اقتصادی به ملت ایران پایان یابد. در حالی که برخی افراد می گویند قرائت بیانیه ممکن است به فردا موکول شود اما برخی منابع دیگر می گویند بیانیه امشب قطعا خوانده خواهد شد. خبرهایی نیز درباره خواندن بیانیه در ساعت ۱۱ شب به وقت وین شنیده می شود. به گفته دیپلمات ها قرار است آژانس اول بیانیه خود را صادر کند و بعد موگرینی به نمایندگی از ۱+۵ در جمع خبرنگاران حاضر شوند و بیانیه دیگری را در همین راستا قرائت کنند. (متن کامل گزارش را اینجا بخوانید)

۱۶:۵۶- جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا برای آخرین بار قبل از اعلام اجرای برجام در هتل کوبورگ وین با یکدیگر دیدار کردند.

۱۶:۰۷- ورودی مقر سازمان ملل متحد در وین

۱۵:۵۴- جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا وارد وین شد.

۱۵:۰۴- آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام لغو تحریم ها را به رهبری، دولت و مردم تبریک گفت.

۱۳:۳۳- آخر هفته آرام وین؛ ساعاتی قبل از اعلام اجرای برجام/ عکس: سید علی موسوی خلخالی، خبرنگار دیپلماسی ایرانی در وین

۱۳:۲۷- خبرنگاران در حال آماده شدن برای رفتن به دفتر سازمان ملل در وین جهت قرائت بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند. هنوز خبری از آمدن دیگر وزرای خارجه ١+۵ به استثنای جان کری نیست.

۱۳:۱۸- جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آخرین مراحل مربوط به اجرای برجام را مرور و درباره تحولات منطقه نیز رایزنی کردند. صالحی نیز در این دیدار حضور داشت.

۱۳:۱۰- عکس های سیدعلی موسوی خلخالی، خبرنگار دیپلماسی ایرانی از هتل کوبورگ وین، محل برگزاری جلسات اعلام اجرای برجام

۱۳:۰۱- یک منبع آگاه به خبرنگار دیپلماسی ایرانی در وین گفت: مدیران ارشد شرکت های پتروشیمی اتریش به زودی به ایران می آیند تا قراردادهای کلان با تهران منعقد کنند

۱۲:۵۹- خبرها در وین حاکی از آنست که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بعدازظهر امروز در این شهر خواهد بود.

۱۲:۵۵- یک منبع آگاه به خبرنگار دیپلماسی ایرانی در وین گفت: فولکس واگن به عنوان اولین شریک بزرگ تجاری ایران ظرف روزهای آینده قرارداد خود را با طرف ایرانی می بندد.

۱۲:۵۲- مذاکرات دوجانبه ظریف و موگرینی آغاز شد.
۱۲:۵۱- رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی: بیانیه آژانس درباره ایران تا نیم ساعت دیگر صادر می شود.

۱۲:۳۰- توئیت ظریف از وین: اکنون زمان همه به ویژه ملت های مسلمان است تا با یکدیگر متحد شوند و جهان را از خشونت و افراطی گری نجات دهند. ایران (برای این کار) آماده است.

۱۲:۱۵- بورس تهران رکورد زد/ رشد ۱۰۰۰ واحدی / حافظ هم با برجام به وجد آمد

۱۲:۰۷- ظریف و همکارانش در حال حاضر در هتل کوبرگ وین هستند. مذاکرات ساعت ٩ به وقت محلی آغاز شده است. طرفین در حال رایزنی برای نوشتن عبارات مناسب در بیانیه اجرای برجام و اعلام رسمی لغو تحریم ها هستند.

۱۱:۵۹- باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اختیار اجرای اقدامات لازم برای رفع تحریم های ایران را به جان کری تفویض کرد.
۱۱:۵۷- باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مجوز فروش هواپیماهای مسافربری آمریکایی به ایران را صادر کرد.

۱۱:۴۶ظریف در بدو ورود به وین: امروز روز خوبی برای مردم ایران است و تحریم ها امروز لغو خواهد شد.

۱۱:۳۰محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وارد وین شدند. سید عباس عراقچی، معاون و حسین جابری انصاری سخنگوی وزارت خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در هیات ایرانی حضور دارند. ظریف برای قرائت بیانیه مشترک با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اعلام اجرای توافق برجام، وارد وین شده و قرار است با یوکیا آمانو، دبیرکل سازمان ملل متحد و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز دیدار و گفت وگو کند. یک دیپلمات آگاه، به خبرنگار اعزامی دیپلماسی ایرانی به وین گفته هنوز برخی مسائل هست که باید درباره آن ها رایزنی کرد. تمامی دیدار های هیات ایرانی با طرفین ۱+۵ در وین انجام می شود و هیچ برنامه ای برای رفتن به ژنو نیست./دیپلماسی ایرانی

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *