پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۸ بعد از ظهر به وقت تهران

انتقال آب خزر به کویر از حرف تا عمل!

رئیس مرکز بین‌المللی توسعه شهرهای ایران گفت:طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی، یک ایده دهن پرکن سیاسی است که در بلند مدت ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای کشوربه بار خواهد آورد.

علیرضا رجائی رئیس مرکز بین المللی توسعه خواهرشهرهای در خصوص طرح‌های مطرح شده مبنی بر انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی اظهار داشت:طرح انتقال آب دریای خزر به سمت فلات مرکزی اکوسیستم و محیط زیست را دچار مشکل می‌کند و  برطرف کردن معضل آب تنها با اصلاح الگوی مصرف، بازسازی شبکه آبرسانی باز چرخانی و استفاده مجدد از پساب‌ها محقق خواهد شد.

وی با بیان اینکه هیچ یک از موارد آبرسانی،باز چرخانی ومصرف آب در کشور ما با قاعده انجام نمی‌شود، گفت: با پیش بازدهی مصرف آب در بخش‌های کشاورزی،صنعتی و شهری،مدیریت و بازبینی شبکه‌ها و لوله‌های انتقال آب به راحتی می‌توانیم از هدر رفتن آب جلوگیری کنیم.
رئیس مرکز بین‌المللی خواهرشهرهای ایران با اشاره به اینکه میزان آب آفریقای جنوبی یک دهم منابع آبی کشور ما است ادامه داد: این کشور با کار کردن روی الگوی مصرف آب هم اکنون در حال بهره برداری از این مایه حیات است.
رجائی تصریح کرد: ساختار آب در بالاست و پایین دست به گونه‌ای قاعده مند است که هر تغییری در آن به موجب دست بردن در مسیر طبیعی طبیعت محسوب شده و مطمئنا اقلیم و منطقه را با مشکلی جبران ناپذیر مواجه خواهد کرد.
وی تاکید کرد:اگر به جای تغییر صورت مسئله با بهره‌مندی از تجارب سایر کشورها، انجام مطالعاتی دقیق،پذیرش ورود کشورهای علاقه‌مند و آماده به مقابله با بحران آب رفته و وارد عمل شویم، دیگر هیچ نیازی به انتقال آب بین حوزه‌ای نخواهیم داشت.
رئیس مرکز بین‌المللی توسعه خواهرشهرهای ایران در پایان تاکید کرد:نباید هر ایده دهن پر کن سیاسی را به مرحله اجرا برسانیم تا در بلند مدت شاهد ضایعه‌های جبران ناپذیر آن باشیم.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *