پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۷ بعد از ظهر به وقت تهران

امشب هم شب یلداست!

امسال دیشب و امشب از دیدگاه نجومی طولانی‌ ترین شب سال بوده و ۲ شب یلدا داریم!

http://pichak.net/yalda/image/5.jpg

عضو ستاد استهلال استان تهران گفت: امسال دیشب و امشب از دیدگاه نجومی طولانی‌ترین شب محسوب می‌شود.

علی ابراهیمی سراجی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: شب یلدا بلندترین شب سال در نیمکره شمالی است. امروز و فردا خورشید به مدار رأس‌الجدی در نیمکره جنوبی می‌ رسد و در مدار ۲۳.۵ درجه جنوبی قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: شب یلدا آغاز زمستان را در نیمکره شمالی و شروع تابستان در نیمکره جنوبی نوید می‌دهد. در مناطقی از ایران امشب طول شبانه روز به متغیرترین زمان ممکن خود می‌رسد.

عضو ستاد استهلال استان تهران افزود: امشب و فردا شب طول شب در تهران حدود ۱۴ ساعت و ۱۵ دقیقه و ۵۱ ثانیه است، همچنین طول شب در طولانی‌ترین شب سال حدود ۱۴ ساعت و ۳۹ دقیقه و ۱۸ ثانیه است که متعلق به شمالی‌ترین شهر ایران(پارس‌آباد) است. کوتاه‌ترین شب در ایران نیز به چابهار با زمان حدود ۱۳ ساعت و ۲۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه اختصاص دارد.

ابراهیمی سراجی عنوان کرد: به دلیل اینکه امسال انقلاب زمستانی در تاریخ یک دی ماه و در ساعت ۱۴ و ۱۴ دقیقه اتفاق می‌افتد بنابراین امسال از نظر نجومی دو تا شب یلدا داریم.

وی تأکید کرد: در مناطق قطبی شمالی از عرض ۶۳.۵ درجه به بالا خورشید طلوع نمی‌کند و در این مناطق طول شب به حداکثر خود می‌رسد مانند اسکاندیناوی.

دورهمی اجرام آسمانی به سبک شب چله/ امسال ۲بار شب یلدا داریم!

عضو ستاد استهلال استان تهران یادآور شد: افراد می‌توانند امشب سه سیاره عطارد، زهره و مریخ را در آسمان شامگاهی مشاهده کنند که سیاره عطارد در صورت فلکی قوس کماندار و در زمان حدود ۲۰ دقیقه در موقعیت ۶ تا ۷ درجه با افق پس از غروب خورشید توسط چشم غیرمسلح به راحتی رویت می‌شود، همچنین سیاره زهره نیز با وضوح کامل مشاهده می‌شود. سیاره مریخ کم‌نور است و در صورت فلکی دلو در موقعیت ۱۶ درجه سمت چپ و بالای سیاره زهره قرار دارد.

ابراهیمی سراجی تصریح کرد: امشب با غروب خورشید حاکمان آسمان زمستانی(شش صورت فلکی شکارچی، گاو، دوپیکر، ارابه‌ران، سگ بزرگ و سگ کوچک) به تدریج از آسمان شرقی طلوع می‌کند که شش ستاره پرنور متعلق به این شش صورت فلکی تشکیل شش ضلعی زمستانی را می‌دهد.

وی اظهار داشت: این شش ستاره پرنور عبارتند از: پای جبار(شکارچی)، چشم گاو(گاو)، عیوق (ارابه ران)، پولوکس (دوپیکر)، شعرای شامی( سگ کوچک) و شباهنگ (سگ بزرگ).

عضو ستاد استهلال استان تهران عنوان کرد: افراد از ساعت ۸ شب می‌توانند پرنورترین ستاره ظاهری آسمان (شباهنگ) که هشت سال نوری با ما فاصله دارد را رصد کنند، همچنین ماه امشب به تربیع آخر خود می‌رسد و از حدود نیمه‌شب (۱۲ شب) طلوع می‌کند و پنجشنبه شب به نزدیکی سیاره مشتری می‌رسد و فاصله آن با این سیاره حدود ۳.۵ درجه است.

ابراهیمی سراجی یادآور شد: مشتاقان به نجوم می‌توانند پنجشنبه و جمعه شب بارش زیبای شهابی دبی را در آسمان رصد کنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *