پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۰ بعد از ظهر به وقت تهران

اسلام کریم اف در کنار والدینش به خاک سپرده شد +تصاویر

رئیس جمهور فقید ازبکستان با حضور چهره های معروف سیاسی از کشور های مختلف در ریگستان سمرقند به خاک سپرده شد …

اسلام کریم‌اف، رئیس جمهور فقید ازبکستان امروز بعد از برگزاری مراسم‌های تشییع جنازه وی و مراسم گرامیداشت او در محل میدان تاریخی و مشهور “ریگستان” در سمرقند، در گورستان شاه زنده در کنار والدینش به خاک سپرده شد.

رئیس‌جمهور فقید ازبکستان امروز (شنبه) به دنبال برگزاری مراسم تشییع پیکر وی در زادگاهش، شهر سمرقند در “گورستان شاه زنده” در کنار والدینش به خاک سپرده شد.

اسلام کریم‌اف
به گزارش خبرگزاری جمهوری آذربایجان، اسلام کریم‌اف، رئیس جمهور فقید ازبکستان امروز بعد از برگزاری مراسم‌های تشییع جنازه وی و مراسم گرامیداشت او در محل میدان تاریخی و مشهور “ریگستان” در سمرقند، در گورستان شاه زنده در کنار والدینش به خاک سپرده شد.
هزاران تن از  مردان ازبک برای تشیع پیکر کریم‌اف تجمع کرده بودند. یک مفتی تاجیک نیز بر پیکر وی نماز خواند و تاکید کرد که کریم‌اف به مردم کشورش خدمت کرد.
در جریان مراسم تشییع کریم‌اف هزاران نفر به همراه مقامات خارجی به او ادای احترام کردند.
اسلام کریم‌اف

از جمله مقامات شرکت کننده در مراسم تشییع جنازه وی دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه به همراه مقامات جمهوری آذربایجان و کشورهای متعلق به اتحاد جماهیر شوروی سابق بودند.
دولت جمهوری ازبکستان روز جمعه با اعلام رسمی مرگ اسلام کریم‌اف به چند روز شایعه و گمانه زنی در این باره پایان داد.

پیش از این مراسم خاکسپاری، پیکر اسلام کریم‌اف با هواپیما از تاشکند به سمرقند زادگاه او منتقل شد و سه روز عزای عمومی نیز در ازبکستان به منظور ادای احترام به او اعلام شده است. اسلام کریم‌اف از بیش از ۲۵ سال پیش، رهبری ازبکستان را بر عهده داشت.

اسلام کریم‌اف
هزاران نفر پیش از خاک‌سپاری کریم‌اف، در خیابان‌های شهر تاشکند، پایتخت، و شهر سمرقند جمع شدند و بر روی اتومبیل‌هایی که جنازه او را تشییع می‌کردند، گل ریختند. بسیاری از آنها گریه می‌کردند. تابوت اسلام کریم‌اف با پارچه سفید و پرچم ازبکستان پوشانده شده بود.
.
در این مراسم که در تلویزیون دولتی نمایش داده شد، تصاویری از تاتیانا کریموا، همسر و لاله کریموا طلایوا، دختر کوچک اسلام کریم‌اف دیده شد، اما تصویری از گلناره کریموا، دختر بزرگ او پخش نشد.
بر اساس گزارش ها، گلناره کریموا هم اکنون در حبس خانگی است. زمانی احتمال داده می شد که او جانشین پدرش شود.
اسلام کریم‌اف که بیش از یک ربع قرن در قدرت بود، برای بسیاری از مردم در ازبکستان، تنها رهبر کشورشان است که در زندگی خود دیده‌اند.
دولت ازبکستان روز جمعه، شش روز پس از آن که کریم‌اف به سبب سکته و خونریزی مغزی به بیمارستان منتقل شد، خبر مرگ او را تایید کرد.
در بیانیه مشترک پارلمان و کابینه وزیران ازبکستان آمده است که کریم‌اف روز جمعه ۲ سپتامبر در شهر تاشکند در اثر سکته مغزی شدید که منجر به “تغییرات غیر قابل بازگشت در مغز او و از کار افتادن اعضای متعدد بدنش” شد، درگذشته است.
طبق قانون اساسی ازبکستان تا زمان برگزاری انتخابات عمومی، اختیارات ریاست جمهوری را نعمت‌الله یولداشف، رئیس مجلس سنا به دست می‌گیرد.
با این حال، شوکت میرضیایف، نخست وزیر ازبکستان، در راس کمیسیون مراسم تدفین کریم‌اف است و به همین سبب تحلیلگران می‌گویند به احتمال زیاد میرضیایف جانشین اسلام کریم‌اف در مقام رئیس جمهور ازبکستان خواهد بود
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *