پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۸ قبل از ظهر به وقت تهران

یک پشت پرده دیگر از توافق ژنو

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: بسیاری از اقدامات و تلاش ها منجر به تفاهم ژنو بین ایران و قدرت های جهانی شد : تماس های محرمانه ایران و آمریکا در عمان ، نشست های آشکار ایران و 1+5 در ژنو و بالاخره یک شئی بالدار افسانه ای (جام شیردال) که در تماس بی سروصدا بین دو دیپلمات (آمریکایی و ایرانی) در مقر سازمان ملل در نیویورک رد و بدل شد.
روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در گزارشی نوشت: بسیاری از اقدامات و تلاش ها منجر به تفاهم ژنو بین ایران و قدرت های جهانی شد : تماس های محرمانه ایران و آمریکا در عمان ، نشست های آشکار ایران و ۱+۵ در ژنو و بالاخره یک شئی بالدار افسانه ای (جام شیردال) که در تماس بی سروصدا بین دو دیپلمات (آمریکایی و ایرانی) در مقر سازمان ملل در نیویورک رد و بدل شد.

 

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت ، بازگرداندن جام تاریخی شیر دال به ایران اقدامی در راستای تلاش های دیپلماتیک اوباما برای نشان دادن حسن نیت آمریکا به ایران و تقویت دولت اعتدال در ایران به منظور تفاهم بر سر یک راه میانه بر روی مساله هسته ای بوده است.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به بازگرداندن جام معروف به شیردال که در سال ۲۰۰۳ از یک قاچاقچی عتیقه در آمریکا کشف و ضبط شده بود می نویسد : پس از روی کار آمدن روحانی و اعلام حضور او در نشست مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک، مشاوران اوباما نظرات مختلفی درباره نحوه واکنش آمریکا به این اقدام داشتند.

یکی از مشاوران به او توصیه کرد در حاشیه نشست مجمع عمومی ملل متحد در نیویورک با روحانی دست دهد و دیگری پیشنهاد ضبط و پخش یک پیام ویدئویی مخصوص به ایران را داد.
لس آنجلس تایمز می افزاید: “اما یک مشاور کارشناس در امور ایران پیشنهاد بازگرداندن جام شیر دال به ایران را داد ؛ اقدامی که به گفته او می توانست نشانه ای از احترام دولت آمریکا به مردم ایران و همزمان تقویت صدای جدید برخاسته از ایران که انتخاب روحانی به ریاست جمهوری نماد آن بود، شود.

ماموریت انجام این کار به یک دیپلمات میان پایه در هیات آمریکا در سازمان ملل سپرده شود.
لس آنجلس تایمز می نویسد دو روز قبل از اینکه روحانی آمریکا را ترک کند ای میلی از کاخ سفید به این دیپلمات رسید و مضمون آن این بود که وی این جام را به روشی که در این پیام توضیح داده شده بود، در اختیار هیات ایرانی قرار دهد.

در روز تحویل یک پیک ویژه از وزارت امنیت داخلی آمریکا جعبه ای قهوه ای رنگ حاوی این جام را به مقر سازمان ملل در نیویورک آورد و با امضاء تحویل دیپلمات آمریکایی داد.

دیپلمات مزبور آمریکایی از رابط هیات ایرانی خواست تا درباره برخی موضوعات با هم دیدار داشته باشند و از جمله وی می خواهد قبل از ترک آمریکا از سوی روحانی محموله ای را تحویل هیات ایرانی دهد. دیپلمات ایرانی این پیشنهاد را قبول کرد.

دیپلمات آمریکایی به سرعت با جعبه عکس گرفت ولی مشکل این بود که او باید جعبه را درون یک پاکت مخصوص قرار می داد تا هیات ایرانی محتوای آن را نبیند. بدین منظور دیپلمات آمریکایی یک جعبه کادو سفید رنگ تهیه کرد.

این دیپلمات آمریکایی برای تحویل جام به رابط ایرانی محلی خلوت و در حال بازسازی از ساختمان سازمان ملل را انتخاب کرد تا بازرسی های امنیتی در آن نباشد. به گفته او یکی از نگرانی هایش این بود که اگر ماموران امنیتی این بسته را بازرسی کنند درباره محتوای ان چه باید بگوید؟

دیپلمات ایرانی سر قرار آمد و دیپلمات آمریکایی کیسه حاوی جعبه جام را روی میز قرار داد و گفت ایالات متحده می خواهد جام شیردال را به روحانی بازگرداند . در این هنگام به گفته دیپلمات آمریکایی چشمان دیپلمات ایرانی از حیرت برق زد.
دیپلمات آمریکایی درباره واکنش همتای ایرانی اش به لس آنجلس تایمز گفت:” چشمان او برق زد. او ایستاد و از من تشکر کرد و گفت این جام چقدر برای مردم ایران و او مهم است.

دیپلمات آمریکایی در توصیف حال خود در آن لحظه گفت:”این لحظه ای مهم بود . هیچ وقت آن را فراموش نخواهم کرد.”

این دیپلمات آمریکایی درباره دشواری ماموریت خود به لس آنجلس تایمز گفت،باید اقدامات و تماس هایی انجام می شد که در تاریخ ۳۰ ساله روابط دو کشور سابقه نداشت و من از این کار مطمئن نبودم چون سابقه نداشت نه ما با آنها حرف زده و تماسی داشته باشیم و نه آنها با ما.
منبع: عصر ایران

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *