پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۵ بعد از ظهر به وقت تهران

قبر ۱۵ میلیاردی در بهشت زهرا!

در این روزها در حالیکه ظرفیت آرامستان های تهران هر روز نسبت به روز قبل جای خالی کمتری دارد، برخی از قبور در بهشت زهرا با نازلترین قیمت و بعضا به صورت رایگان به خانواده ها تحویل داده می شود.

www.dustaan.com-قبر ۱۵ میلیاردی در بهشت زهرا!مجله انلاین دوستان :  درحالیکه ظرفیت آرامستان‌های پایتخت هر روز جای خالی کمتری از دیروز دارد، ارزان‌ترین نرخ قبور در بهشت زهرا(س) به خانواده‌ها تحویل داده می‌شود. بعضی از قبور به صورت رایگان و قسمت دیگری از ظرفیت باقیمانده با قیمتی بین یک تا ۲۰ میلیون تومان آماده تحویل است البته آرمگاه‌های خانوادگی داستان دیگری دارد و تا ۱۵ میلیارد تومان هم خرید و فروش می‌شود. کافی است خدای‌ناکرده یکی از بستگان و افراد فامیل از دنیا برود و از قضا  درگیر کفن و دفن او شوی. آنجاست که قیمت گزاف قبر و هزار خرج و مخارج دیگر نفس آدم را بند می‌آورد. تازه باید کم‌کم خودمان را آماده کنیم که ظرفیت پذیرش بهشت‌زهرا(س) که بیخ گوش ماست تمام شود و دیگر بر سر محل دفن در امامزاده‌ها یک رقابت کذایی ایجاد شود. با این وصف دیگر نباید از قیمت‌های عجیب چند صد میلیون تومانی و حتی چند میلیاردی قبور در تهران و شهرستان‌ها تعجب کنیم. همین الان در بهشت‌زهرا(س) قبور با قیمت‌های یک تا ۲۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. بعضی از اعضای شورای شهر در تیرماه امسال طرحی را پیشنهاد کردند که بر اساس آن مرده‌های جدید در بعضی پارک‌های شهر دفن شوند. اما تا به حال این طرح تصویب نشده است.

پارک– گورستان‌ها در تهران اجرایی می‌شود؟

یک عضو شورای شهر معتقد است طرح دفن مردگان در پارک‌های سطح شهر عملیاتی نیست. محمد حقانی با اشاره به اینکه این طرح تنها در صحن شورای شهر به بحث گذاشته شده بود می‌گوید که درباره طرح پارک-گورستان‌ها هیچ رأی گیری و بالتبع آن، هیچ مصوبه ای گذرانده نشده است. او با اشاره به اینکه تنها بحثی که شده، توسعه گورستان بهشت‌زهرا بوده ادامه می‌دهد که باید آرامستان‌های قدیمی که در دل محلات سطح شهر وجود دارند را بازسازی و توسعه داد. حقانی بیان می‌کند: «گورستان‌های متروکه‌ای که در عرصه اماکن متبرکه و امامزاده‌های تهران قرار دارند باید مرمت شده و ساختمان آنها به علت مقدس بودن نگهداری شوند». این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه امامزاده‌ها مورد احترام مردم هستند، تاکید می‌کند که بایداطراف این اماکن مقدسه و متبرکه درختکاری شود.

نظر منفی شهرداری به طرح پارک-گورستان‌ها

به گفته عضو شورای شهر تهران هیچ مصوبه‌ای مبنی بر احداث تدفین مردگان در پارک‌های سطح شهر وجود ندارد و این طرح تنها در حد بحث و گفت‌وگو در صحن شورای شهر بوده است. محمدحقانی با اشاره به طرح دیگری می‌گوید:«پیشنهادی در شورای شهر مطرح شد که بر اساس آن در چهارسوی شهر تهران گورستان‌های جدیدی احداث شود».

 شورای شهر منتظر بررسی نهایی شهرداری تهران

یک عضو دیگر شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که طرح احداث پارک-گورستان به کجا انجامید، پاسخ می‌دهد: «قرار بود شهرداری بررسی‌های لازم درباره این طرح را انجام دهد و بعد از سه ماه نتیجه را به شورای شهر اعلام کند. اما الان چهار ماه است که از این موعد می‌گذرد اما هنوز جواب نهایی را شهرداری به ما اعلام نکرده است».  محمدمهدی تندگویان ادامه می‌دهد:«همین دو روز پیش به شهرداری نامه فرستادم و خواستار ارسال نتیجه نهایی شدم».

متولیان امامزاده‌ها؛ تعیین‌کننده قیمت‌های نجومی قبر

محمد حقانی درباره قیمت‌های عجیب و غریب ۲-۳ میلیارد تومانی که برای برخی گورستان‌ها شایع است، می‌گوید: «من هم شنیده‌ام که در برخی گورستان‌ها و امامزاده‌ها، قبور با قیمت ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان فروخته می‌شود». او به مصوبه شورای شهر تهران برای قیمت‌های بهشت زهرا اشاره می‌کند که بر اساس آن در این گورستان خبری از قیمت‌های نجومی نیست. محمدمهدی تندگویان، دیگر عضو شورای شهر تهران تاکید می‌کند که امامزاده‌ها به‌صورت هیات امنایی اداره می‌شوند و می‌توانند هر قیمتی را برای گورستان آن مکان متبرکه تعیین کنند.

نصف قبور باقیمانده فاز سوم بهشت زهرا(س) رایگان می‌شود

یک عضو دیگر شورای شهر از بررسی «اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا(س)» خبر داد. رحمت‌ا… حافظی با اشاره به اینکه در گذشته یک قبر را برخی می‌توانستند به قیمت ۱۰۰ تومان بخرند و مشابه آن را به فرد دیگری به قیمت ۳۵ میلیون تومان بفروشند، می‌گوید: «ضوابط جدید زمینه هرگونه اجحاف به شهروندان را از بین می‌برد و مشخص می‌کند هر قطعه‌ای چه قیمتی دارد و دیگر قبر ۳ تا ۵ میلیونی به قیمت ۱۰ تا ۳۰ میلیون به فروش نمی‌رود». بر اساس گفته‌های حافظی قرار است سازمان بهشت‌زهرا(س)، ۵۰ درصد قبور باقیمانده فاز سوم را به‌صورت رایگان دراختیار مردم قرار دهد. علاوه بر این اگر وابستگان متوفی تمایل به در اختیار گرفتن طبقات بالای این قبور را داشته باشند هزینه به ازای واگذاری هر قبر معادل ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود. به این ترتیب هزینه واگذاری ۵۰ تا ۶۰ درصد قبور باقیمانده در فاز سوم یک میلیون تومان، در ظرفیت پذیرش هفتاد تا هشتاد درصد این قبور برابر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و از سقف هشتاد تا صددرصد معادل ۲ میلیون تومان فروخته خواهد شد.

قبور گران‌تر بهشت‌زهرا(س) شامل کدام قطعات می‌شود؟

هزینه واگذاری هرقبر در قطعات ۲۰۰ تا ۲۵۸ فاز دوم آرامستان بهشت زهرا(س) تا سقف هفتاد درصد ظرفیت به قیمت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، از سقف هفتاد تا هشتاد درصد ۴ میلیون تومان، تا نود درصدظرفیت قطعات ۶ میلیون تومان و در ظرفیت نود تا صددرصد ۸ میلیون تومان تعیین می‌شود. هزینه واگذاری هر قبر در کلیه قطعات فاز اول این آرامستان قطعات یک تا ۱۱۲ به جزء قطعات ۳۲، ۳۵، ۸۴، ۸۶ تا ۱۰۰ به قیمت ۲۰ میلیون تومان و قطعات ۳۲، ۳۵، ۸۴، ۸۶ تا ۱۰۰ به قیمت ۱۷ میلیون تومان فروخته می‌شود. البته آرمگاه‌های خانوادگی در تهران و قم از رونق خوبی برخوردار هستند و اگر کمی کنجکاو باشید برای اطلاع از چگونگی قیمت‌ها، در این بازار با ۱۵ میلیارد تومان هم مواجه خواهید شد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *