سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۸:۳۰ قبل از ظهر به وقت تهران

شناسایی سلول‌ های عصبی مرتبط با درد

محققان موسسه ملی بهداشت آمریکا موفق به شناسایی یک طبقه جدید از نورون‌های حسی شده‌اند که مسئول درد مکانیکی هستند. 

  اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی, سلول‌های عصبی

شناسایی سلول‌ های عصبی مرتبط با درد

به گزارش ایرنا از مدیکال ساینس، انواع مختلف نورون، مسئول تشخیص احساسات مختلف از جمله لامسه، گرما، سرما، درد، فشار و ارتعاش هستند. اطلاعات محققان در مورد نورون‌های حسگر دما و لامسه بیش از نورون‌هایی است که درد مکانیکی را احساس می‌کنند. این نورون‌ها معمولا بر اثر فعالیت خاص بدنی یا وضعیت بدن تحریک می‌شوند.

 

محققان با استفاده از تصویربرداری عملکرد ترکیبی، ضبط فعالیت‌های الکتریکی مغز و اطلاعات ژنتیکی، تحقیقاتی را در زمینه نورون‌های حساس به درد مکانیکی انجام دادند. محققان به این منظور تحریکات مختلفی از جمله تغییرات دمایی، نوازش ساده پوست و تحریکات مکانیکی بالا از جمله کشیدن مو و نیشگون از پوست را روی موش ها پیاده کردند تا یک نوع رشته درد به نام polymodal nociceptor را شناسایی کنند.

 

در همین راستا نوعی نورون به نام circ-HTMRs شناسایی شد که به کشیده‌شدن مو پاسخ می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد این نورون‌ها پایانه های عصبی به شکل کمند دارند که دور فولیکول‌های مو قرار گرفته است.

 

یکی از ویژگی های جالب این اعصاب این است که با وجودیکه فضای گیرندگی آنها وسیع است، با کشیدن یک تار مو فعال می‌شوند. خواص الکتریکی این نورن ها به گونه‌ای است که بسیار حساس‌تر از رشته‌های عصبی نرمال هستند و تا وقتی که مو در حالت کشش قرار دارد، سیگنال‌ می‌فرستند.

 

نتایج این مطالعه در اتخاذ تدابیر لازم برای افزایش اثربخشی درمان‌های کاهش درد و شناسایی نورون های مختلف مفید است.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Neuron منتشر شده است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *