چهارشنبه , ۵ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۱ قبل از ظهر به وقت تهران

زهرا اشراقی دربی را پیش‌بینی کرد

187241اگر نام زهرا اشراقی را میان سیاسیون بیاورید، اول تصویر یک سیاستمدار، فعال حقوق بشر و مدافع حقوق زنان برای‌شان ترسیم می‌شود. اگر میان مردم عامه همین نام را به زبان برانید، او را به‌عنوان نوه دختری امام خمینی (ره) و البته فرزند حجت‌الاسلام شهاب‌الدین اشراقی و همسر محمدرضا خاتمی می‌شناسند اما چه کسی باور می‌کند نوه دختری امام (ره) و فعال سیاسی و مدافع حقوق زنان، یک پرسپولیسی دو آتشه، هوادار سرسخت علی پروین و پیگیر نتایج و بازی‌های سرخ پوشان باشد؟

زهرا اشراقی را می‌توان یکی از فوتبالی‌ترین سیاسیون ایران دانست که البته دایره اطلاعات فوتبالی‌اش از بسیاری از عوام هم بیشتر است. می‌گوید وقتی پرسپولیس بد بازی می‌کند و از حریف عقب می‌افتد، آنقدر عصبی می‌شود که گاهی تلویزیون را خاموش می‌کند. می‌گوید علاقه‌اش به پرسپولیس با علی پروین گره خورده و آنقدر شیرین از فوتبال و خانواده فوتبالی‌اش حرف می‌زند که نمی‌توان از حرف‌هایش گذشت.

زندگی در خانواده‌ای فوتبالی که حتی پدربزرگ انقلابی و رهبر یک جامعه هم هرگز علاقه‌اش به فوتبال را بین اهالی خانه کتمان نمی‌کرده او را هم یک علاقه مند فوتبال ساخته.

 * سلام خانم اشراقی. تماس گرفتم تا درباره دربی ۷۸ صحبت کنیم…

– درباره دربی؟ بازی پرسپولیس- استقلال؟

* بله. مگر ایرادی دارد؟

– آخر من زیاد کارشناس نیستم.

* اما اظهارنظر شما را در مورد کریس رونالدو و توپ طلایی که به دست آورد را خواندم که دست کمی از نظرات کارشناس‌های خبره نداشت. حالا هم می‌خواهم از فوتبال خارجی قدم بگذارید به فوتبال داخلی و از دربی صحبت کنید…

– اظهارنظر درباره رونالدو را یکی از بچه‌های فامیل روی صفحه اجتماعی‌ام گذاشت. یعنی اینکه من گفتم و او هم نوشت. در مورد دربی هم اجازه بدهید انجام شود و بعد من صحبت کنم.

* اما صحبت‌های شما قبل از برگزاری بازی می‌تواند جالب باشد. به خصوص اینکه شنیده‌ام پرسپولیسی هستید و اغلب پیش‌بینی هایتان درست از آب در می‌آید. به همین دلیل چند سوال کوتاه می‌پرسم و مصاحبه را تمام می‌کنم.

– خب الان تیم ملی مهم‌تر از تیم‌های باشگاهی است اما من حرف شما را تایید می‌کنم. پرسپولیسی هستم اما نه آنقدر متعصب. برخی اوقات در مورد بازی‌های پرسپولیس در فیس‌بوک مطالبی می‌نویسم و حالا هم امیدوارم جمعه استقلال را شکست بدهیم.

* فوتبال را از چه زمانی دنبال کردید؟ اصلا چه شد که علاقه‌مند به فوتبال و تماشای آن شدید؟ از فوتبالیست‌ها می‌پرسم، چه کسی مشوقتان شد که فوتبالیست شدید. حالا از شما می‌پرسم که چه کسی شما را تشویق کرد برای تماشای فوتبال و البته طرفداری از پرسپولیس؟

– از بچگی فوتبال را دوست داشتم و از تلویزیون بازی‌ها را تماشا می‌کردم. از آن دورانی که علی پروین بازی می‌کرد. بازی‌اش را دوست داشتم و اصلا تنها به خاطر پروین پرسپولیسی شدم.

* اما به هر حال کسی از خانواده شما باید نقش مشوق را بازی می‌کرد یا اینکه فوتبال می‌دید تا شما هم علاقه‌مند شوید. آن فرد که بود؟

– ببینید برادران من، همسرم و همه فامیل‌ها فوتبالی هستند. پس چندان عجیب نیست که من هم علاقه‌مند شوم به فوتبال و این ورزش را تماشا کنم. ضمن اینکه برادرها همراه با دایی هایم به این ورزش علاقه داشتند و به همین دلیل من هم علاقه پیدا کردم.

* حالا چرا میان این همه ورزش، به فوتبال علاقه پیدا کردید؟

– چون فوتبال بیشتر نمود دارد و در جامعه همه دنبالش می‌کنند. به همین دلیل من هم از دوران بچگی اخبارش را دنبال می‌کنم و به تماشای بازی‌ها می‌نشینم.

* در خانواده کری هم می‌خوانید برای استقلالی‌ها؟

– در خانواده ما دخترم استقلالی است که الان ازدواج کرده. پسرم اما پرسپولیسی است و برادرم مرتضی هم استقلالی. با هم کری می‌خوانیم اما در حد نرمال و شوخی‌های معمولی. اینطور نیستیم که زمان کری خواندن عصبانی شویم و سر همدیگر داد بزنیم.

* پس در خانواده استقلالی هم دارید. فکر می‌کردم همه خانواده شما پرسپولیسی هستند…

– اینطور نیست واقعا. از سه برادری که دارم یکی پرسپولیسی است و دو تای دیگر استقلالی. همانطور که گفتم دخترم هم استقلالی است. در خانواده از طرفداران دو تیم هم داریم.

* اما گفته می‌شد چون تاج یا همان استقلال مورد حمایت حکومت سابق بودند، خانواده امام (ره) همه پرسپولیسی هستند. درست بر خلاف خانواده حکومت سابق…

– نه بابا. این صحبت‌ها چه ربطی دارد به ورزش. فوتبال، فوتبال است و ربطی به سیاست ندارد. من قبل از انقلاب، مثل حالا زیاد در جریان فوتبال نبودم. فقط این را می‌دانم اکثر آنهایی که استقلالی هستند، بعد از انقلاب طرفدار این تیم شده‌اند.

* حضرت امام (ره) هم فوتبال را دنبال می‌کردند؟

– امام همیشه فوتبال می‌دیدند اما طرفدار تیمی خاص نبودند.

* دربی را پیش‌بینی می‌کنید؟

– پیش‌بینی که سخت است اما فکر می‌کنم مساوی شود.

* واقعا مساوی می‌شود؟

– من هر وقت که پیش‌بینی می‌کنم، پیش‌بینی هایم درست از آب در می‌آید. مثلا همین ۶ گلی که پرسپولیس به رقیبش زد.

* بازی با مس کرمان؟ واقعا پیش‌بینی کرده بودید که پرسپولیس ۶- صفر می‌برد؟

– ۶ بر صفر که نه اما قبلش گفته بودم که پرسپولیس با اختلاف گل برنده می‌شود. در صفحه شخصی‌ام هم اعلام کردم و نوشتم.

* شما که پیش‌بینی تساوی در دربی را کرده اید، تساوی با گل یا بدون گل؟

– احتمالا یک- یک اما اگر پرسپولیس برد امیدوارم استقلالی‌های عزیز خونسردی خودشان را حفظ کنند.

* اما الان وضعیت تیم شما زیاد روبراه نیست. بازیکنان پرسپولیس اعتصاب کرده‌اند و تمرین نمی‌کنند. آیا با این شرایط هم به موفقیت پرسپولیس امیدوارید؟

– این اتفاقات، روحیه پرسپولیسی‌ها را ضعیف نمی‌کند. به هر حال هر چه پیش آید، خوش آید. امیدوارم نتیجه خوب باشد، با توهین و زد و خورد همراه نباشد و خیلی بی حاشیه به پایان برسد.

* بازیکنان پرسپولیس را هم می‌شناسید؟

– بعضی از آنها را می‌شناسم اما نه در آن حد که بدانم دقیقا در چه پست‌هایی بازی می‌کنند. خیلی به آن شکل پیگیر خود بازیکنان نیستم و زیاد سراغشان نمی‌روم. دلیلش هم این است که بازیکنان مدام عوض می‌شوند و برای چند سال در تیم نمی‌مانند. فقط بازی‌های پرسپولیس را دنبال می‌کنم و هر وقت هم بد بازی کند، اعصابم خرد می‌شود، تلویزیون را خاموش می‌کنم و دیگر ادامه بازی را نمی‌بینم.

* شاید فردا هم اعصابتان خرد شود و بازی را نبینید…

– هرگز. ان‌شاءا… که می‌بریم. خیلی امیدوارم./جام نیوز

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *