سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱:۰۴ بعد از ظهر به وقت تهران

تصاویر: از سگ های ضد تانک تا خوک های ضد فیل!

سگ های ضد تانک حامل بمب هایی هستند که به محض برخورد به تانک منفجر شده و تانک را به همراه خود از بین می برند.

به گزارش عصرایران انسان از هر ابزاری برای پیروزی استفاده می کند. طی تاریخ و در جنگ های گذشته که تجهیزات  هوشمند، پهپاد ها و وسائل بدون سرنشین وجود نداشتند، استفاده های ابزاری عجیبی از حیوانات شده است! چه برای ماموریت های مین روبی و چه حمل مواد منفجره، حیوانات بسیاری در جنگ ها تلف شده اندکه در ادامه به نمونه هایی از آن ها اشاره می کنیم:

««برای مشاهده تصاویر در اندازه بزرگ روی آنها کلیک کنید»»

سگ های ضد تانک

سگ های ضدتانک در ابتدا آموزش دیده بودند تا بمب های زمان دار را در مسیر تانک ها قرار دهند و سپس از محل دور شوند. اما این روش بارها شکست خورد تا در نهایت به روش برخورد تبدیل شود که در آن، بمب همراه با سگ حامل آن منفجر می شد و تانک و سگ را از بین می برد. شوروی سابق از این سگ ها علیه تانک های آلمانی استفاده شد. ایالات متحده نیز در حین جنگ جهانی دوم تعدادی سگ ضدتانک آموزش داد اما از آن ها استفاده نکرد.

 

بمب های خفاشی

تصاویر: از سگ های ضد تانک تا خوک های ضد فیل!

این بمب یکی از جالب ترین تجهیزات جنگ جهانی به شمار می رود؛ طرز کار آن بدین گونه بود که هواپیما پس از غروب آفتاب بمب را که دارای چندین محفظه  بود در بالای هدف رها می کرد؛ سرعت سقوط بمب با چتری که در آن تعبیه شده بود کاهش یافته و سپس از محفظه های آن چندین خفاش دم دار مکزیکی که هرکدام مجهز به یک بمب آتش زا بودند رها می شدند. خفاش ها بلافاصله برای اقامت به محل های تاریکی مانند زیر شیروانی و لبه پشت بام رفته و در آن جا، بمب های آتش زا عمل کرده و آتش سوزی ایجاد می کردند. این روش برای شروع آتش در محل هایی که به سادگی قابل دسترس نیستند استفاده می شد: هدف اصلی این سلاح، صنایع چوب و کاغذ ژاپنی بود.

این بمب توسط ایالات متحده در جنگ جهانی ساخته شد. خفاش ها که در ارتفاع بالا آزاد می شدند به زودی به نقاطی بسیار دور تر از محل آزاد سازی خود رفته و قبل از طلوع آفتاب در فضاهای بسته سکونت می گزیدند. پس از مدتی، تایمر بمب ها آن ها را فعال کرده و موجب ایجاد آتشی بزرگ و پراکنده در سطج شهر ها می شد، گرچه هدف آن ضربه زدن به صنایع توصیف شده بود.

 

گربه خلبان

یکی از مضحک ترین ایده های جنگی ایالات متحده توسط سازمان سرویس استراتژیک (که بعدها به CIA تبدیل شد) در طول جنگ جهانی دوم ارائه شد. و  اما فلسفه اصلی این ایده: گربه ها از آب متنفرند و همچنین می توانند پس از سقوط از  هر ارتفاعی روی پاهای خود فرود آیند، بنابراین می توان یک گربه را به بمب متصل و از ارتفاع بالای سر کشتی رها کرد تا گربه برای جلوگیری از برخورد با آب، خود و در نتیجه بمب را به سمت کشتی هدایت کند. گفتنی است که این ایده حتی از مراحل آزمایشی ارتش نیز عبور نکرد، چرا که درتئوری به نکته ساده ای توجه نشده بود و آن بیهوش شدن گربه ها در میانه سقوط بود.

 

دلفین های مرگ

پروژه نظامی پستانداران دریایی پروژه ای است که توسط ارتش کشور های ایالات متحده و روسیه برای استفاده عجیب از این حیوانات باهوش طراحی شده است. دلفین های تحت آموزش می توانند غواصان زخمی را نجات دهند یا مین های دریایی را در محل مورد نظر مستقر کنند. نیروی دریایی ایالات متحده دلفین ها و شیرهای دریایی را تحت نام “برنامه پستانداران دریایی” آموزش می دهد. این حیوانات در جنگ های اول و دوم خلیج فارس استفاده شدند. هم اکنون ۷۵ دلفین در این برنامه آموزش می بینند.

شوروی سابق نیز برنامه ای برای آموزش حیوانات دریایی داشت که پس از فروپاشی این کشور به اوکراین منتقل شد و پس از مدتی تعطیل و حیوانات آن فروخته شدند.

 

فیل های جنگی

یکی از کهن ترین حیواناتی که در جنگ ها استفاده می شدند فیل ها بودند. جثه بزرگ و قدرت آن ها این حیوانات را به یکی از کشنده ترین سلاح ها در تاریخ بدل کرده بود: فیل های جنگی ابتدا در هندوستان و سپس در غرب آسیا و مدیترانه برای له کردن و برهم زدن خطوط نظامی دشمن استفاده می شدند. یکی از معروف ترین نمونه های استفاده از فیل ها در جنگ توسط هانیبال در کشور باستانی کارتاژ بوده است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، سرانجام استفاده از فیل ها به جای ادوات جنگی سنگین در خط مقدم به بارکشی تقلیل یافت.

 

موش های صحرایی مین روب

یک کمپانی بلژیکی موش های صحرایی گامبیایی را آموزش می دهد تا بتوانند مین های زمینی را بو کشیده و پیدا کنند. برنامه این شرکت ایجاد راهی ارزان برای شناسایی مین های زمینی عمل نکرده است تا در جهان استفاده شوند.

 

موشکی به خلبانی کبوترها

پروژه کبوتر نام پروژه ی بروس فردریک اسکینر، رفتار شناس برجسته آمریکایی بود که قصد داشت موشکی با هدایت طبیعی! (در این مورد هدایت توسط کبوتر ها!) تولید کند؛ سیستم کنترل این موشک شامل یک لنز می شد که در آن تصویر هدف نقش می بست و در داخل آن یک کبوتر که شرطی شده بود به سمت هدف نوک بزند قرار داشت. تا زمانی که موشک به سمت هدف حرکت می کرد موشک مستقیم حرکت می کرد؛ زمانی که کبوتر به سمتی دیگر از لنز نوک می زد، صفحه کج شده و باعث تغییر مسیر موشک توسط سیستم کنترل پرواز آن می شد. در ابتدا برای این پروژه ۲۵ هزار دلار بودجه تعیین شد اما پس از مدتی، برای هدایت این بودجه به سمت پروژه های مطمئن تر کنسل شده و سپس با هدایت الکترونیکی قابل اتکا تر جایگزین شد.

 

موش های منفجر شونده

این پروژه توسط نیروهای بریتانیایی طراحی شد و در آن موش های مرده با مواد منفجره پلاستیکی پر شده و در میان کارخانه ها رها می شد تا بر حسب شانس به آتشدان دیگ های بخار آن زمان انداخته شده و با حرارت منفجر شوند. گرچه این موش ها مواد منفجره کمی در خود داشتند اما انفجار حاصل در داخل یک دیگ بخار پرفشار، بسیار سهمگین می شد.

 

خوک جنگی علیه فیل جنگی

خوک های جنگی عموما در تاریخ به عنوان ضدفیل در نبرد ها استفاده می شدند؛ در منابع تاریخی نوشته شده است که چون فیل ها از کوچکترین صدای خوک می ترسیدند، از این حیوان برای رم کردن و برهم زدن صفوف جنگی دشمنانی که فیل داشتند استفاده می شد. نحوه دیگری از کاربرد این حیوان کمی دردناک تر است: گله ای از خوک را به قیر آغشته کرده و سپس آتش می زدند؛ گله رمیده و ترسیده خوک ها به سمت فیل های دشمن می رفت و فیل ها با ترس از آتش و سروصدای خوک ها، به سمت نیروهای خودی رم کرده و سربازان را له می کردند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *