پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۰ بعد از ظهر به وقت تهران

ازار و اذیت دختربچه ۶ ساله «دنیا» در بهزیستی کرمان

IMAGE635245934593167715دادستانی کرمان باید پس از گزارش دایره حقوقی اداره کل بهزیستی این استان مبنی بر کودک آزاری، درباره وضعیت کودکی شش ساله هر چه سریع‌تر وارد عمل شود.

به گزارش  اعتماد و بر اساس گزارش دایره حقوقی اداره کل بهزیستی استان کرمان آنچه در شش سال گذشته برای دختری به نام «دنیا» روی داده است باید در محاکم قضایی پیگیری شود تا حق کودک بی‌پناه و مظلوم ستانده شود.«دنیا» که از سال ۱۳۸۶ تحت سرپرستی بهزیستی کرمان قرار داشته به شدت مورد آزار جنسی و انواعی از آزار و اذیت جسمانی قرار گرفته است.

با این حال هنوز مدیرکل بهزیستی استان کرمان موضوع را به مراجع قضایی اعلام نکرده است. ماجرای حوادثی که برای «دنیا»‌روی داده است وقتی برجسته شد که سال گذشته مددکاران و مسوولان مرکز «آشیانه علی» خواستار بررسی وضعیت این دختربچه شدند. آنچه تاکنون از وضعیت این دختر به ذهن می‌رسد این است که برخلاف قواعد و دستورالعمل‌های لازم «دنیا» با وجود شرایط نامساعدی که داشته؛ به خانواده‌یی نیز سپرده شده که بخشی از آزارها در این دوره بر او وارد شده است. «دنیا» که اینک شش سال دارد قادر به تکلم نیست و هیچ کدام از مراکز نگهداری‌کننده از او مسوولیت آنچه بر کودک گذشته را نپذیرفته‌اند.

دنیا چگونه سر از بهزیستی درآورد
ماجرا از آنجا شروع می‌شود که درمهرماه سال ۸۶، ماموران کلانتری یازده کرمان کودکی بی‌سرپرست رامشاهده کردند و پس از طی مراحل قانونی وی را تحویل شیرخوارگاه مادر این شهر دادند.

مدارک همراه کودک نشان می‌داد که نام وی «دنیا» و فرزند مهران متولد نوزدهم مهرماه ۱۳۸۶ است. زندگی «دنیا» در شیرخوارگاه بهزیستی کرمان آغاز شد و کودک تحت سرپرستی مسوولان بهزیستی رشد و پرورش یافت. اما زندگی‌اش ادامه خوبی نداشت. دراین مدت به علت آنچه بنابرگزارش خودمددکاران بهزیستی «فقر فرهنگی و محیطی!» عنوان شده دنیای قصه ما، دچار مشکلات ذهنی (کند ذهنی منجر به معلولیت) شد. مسوولان شیرخوارگاه با اینکه متوجه این موضوع شده بودند، دنیا را پس از سه سال و یک ماه و شش روز، در تاریخ ۲۳ آذر ماه ۱۳۸۹ تحویل مرکز امام رضای بخش زنگی‌آباد کرمان دادند. در این مرکز از کودکان بی‌سرپرست سالم نگهداری می‌شود اما دنیا مشکل ذهنی پیدا کرده بود و نباید به آنجا می‌رفت!برخلاف گزارش روانشناسان و مددکاران که اعلام می‌کرد کودک دچار معلولیت است. دنیا درمرکز «امام رضا»ی کرمان پذیرش شد.

مرکز امام رضا، بدون توجه به این موارد، دنیا را به مدت یازده ماه و چهار روز نگهداری کرد و سپس در تاریخ چهارم آذر ۱۳۹۰، وی را تحویل مرکز نگهداری از کودکان معلول ذهنی شهید فیاض‌بخش دادند. اما دنیا فقط سه روز در مرکز فیاض بخش زندگی کرد. پس از معاینه پزشک مرکز و مددکاران (خانم دکتر ی خانم م و خانم س) در تاریخ هشتم آبان ماه سال ۱۳۹۰، «دنیا» فاقد صلاحیت نگهداری در مرکز فیاض‌بخش شناخته شده و در تاریخ نهم آبان ۱۳۹۰ مجددا تحویل مددکار مرکز امام رضای زنگی‌آباد ‌شد.
چرا دنیا به شبه خانواده سپرده شد
این مرکز بدون اجازه مراجع قضایی، سرپرستی موقت این کودک را به یک شبه خانواده سپردند که آن خانواده هم پس از مدتی این کودک را به مرکز امام رضا بر‌گرداند و نهایتا پس از گذشت ۱۶ماه «دنیا» در فروردین ماه ۱۳۹۲تحویل مرکز آشیانه علی کرمان شد.

اینجاست که باپیگیری دقیق مسوولان ومددکاران این مرکز پرده از رازهای هولناکی برداشته شد و ماجراهای شوم آمده برسر دنیا آشکار شد. نخستین جرقه‌های پیگیری این ماجرا زمانی مشخص ‌شد که درهنگام تحویل دنیا به «آشیانه علی»، با توجه به مشکلات روحی و روانی دنیا وآثارشکنجه و ضرب و جرح و عدم توانایی کودک درتکلم (با وجود داشتن شش سال سن) مددکاران خواستار صورتجلسه روز تحویل شدند و مددکار مرکز فیاض بخش به صورت مکتوب اظهار داشت که هنگام تحویل دنیا به مرکزفیاض بخش، وی ازناحیه سر، گردن، بدن وپا دچار زخم‌هایی که از گذشته ایجاد شده بوده است، مددکار مربوطه به دلیل اینکه تقصیر به گردن مرکز «فیاض بخش» نیفتد به صورت مکتوب و با ذکر شماره تلفن خود حاضر به شهادت در این مورد شد.

مرکز «آشیانه علی» با توجه به وضعیت دنیا در تاریخ ۲۱ مهر ۱۳۹۱، وی را به مرکز مشاوره ارجاع داد و پزشک مرکز مشاوره دکتر بنی‌اسدی پس از معاینه اظهار داشت که رفتارهای کودک ناشی از فقر محیطی و عدم توجه به پرورش کودک درکودکی بوده است. دکتر بنی‌اسدی همچنین گفته است که کودک مورد آزارجنسی قرار گرفته و همچنین ایجاد شکنجه، ضرب و جرح وکودک‌آزاری را درباره دنیا تایید کرده است.

چرا گزارش آشیانه علی بررسی شد
گزارش این واقعه سریعا توسط موسسه «آشیانه علی» به ستاد بهزیستی کرمان اعلام شد و بهزیستی کرمان (واحد شبه خانواده) قول پیگیری موضوع را به مرکز «آشیانه علی» داد. درهمین زمان «دنیا» برای پیگیری درمان به بیمارستان سیدالشهدا وسپس بیمارستان روانی شهید بهشتی فرستاده شد و داروهایی جهت بهبود وضعیت وی تجویز شد. در تاریخ نهم شهریور همان سال، کودک به علت عفونت ریه مجددا معاینه شده و دارو تجویزشد و در همان تاریخ به علت شب‌‌ادراری‌های مکرر، مورد ویزیت روانپزشک قرارگرفت. کار به جایی رسید که هیچ یک از مراکزی که دنیا در آنجا نگه داشته می‌شد مسوولیت این اتفاقاتی که افتاده را قبول نکرد. در تاریخ بیست و پنجم ماه شهریور ۱۳۹۲ جلسه‌یی باحضور کارشناس مسوول شبه‌خانواده بهزیستی، مددکاران مرکز فیاض بخش و مسوولان مرکز امام رضا و نماینده آشیانه علی در دفتر حراست بهزیستی کرمان تشکیل ‌شد و موضوع دنیا مورد بحث گذاشته می‌شد اما باز هم هیچ یک از مراکز مسوولیت را به گردن نگرفتند و دایره حقوقی بهزیستی مامور پیگیری موضوع شد.
گزارش دایره حقوقی چه می‌گوید
دایره حقوقی بهزیستی با توجه به مدارک موجود و ارجاع دنیا به پزشک قانونی و تحقیق از مراکز مختلف، گزارش مکتوب خود را در تاریخ ۲۸ مهر سال جاری به مدیرکل بهزیستی کرمان اعلام داشته و اظهار داشت که کودک مورد ضرب و جرح و شکنجه و کودک‌آزاری و آزار جنسی قرار گرفته و با توجه به مشاهده آثار سوختگی روی بدن دنیا پزشکی قانونی برای وی دیه تعیین کرده است.

دایره حقوقی سازمان بهزیستی در پایان گزارش خود اظهار داشت «از آنجایی که جرم از جرایم مشهود است و نظر پزشکی قانونی احراز شده و هر سه مرکز اظهار بی‌اطلاعی کرده و مسوولیت را نپذیرفتند؛ غمض عین خلاف قانون و این موضوع باید در محاکم قضایی پیگیری شود تا حق «دنیا»ی بی‌پناه و مظلوم ستانده شود.»

امروز پس از گذشت بیش از سه ماه از آخرین گزارش به بهزیستی استان کرمان هنوز کسی پیگیر کار دنیای مظلوم نیست و هم‌اکنون سوالاتی مطرح می‌شود که مسوولان سازمان بهزیستی کشور، استاندار کرمان، مدیرکل بهزیستی استان کرمان بایدپاسخگو باشند.

درس عبرتی از گذشته گرفته نشد
این نخستین‌بار نیست که کودکان در مراکز نگهداری سازمان بهزیستی مورد کودک‌آزاری قرار می‌گیرند. این ماجرا در کرمان در حالی روی داده است که پیش‌تر نیز یکی از مادریاران سازمان بهزیستی به دلیل تنبیه خارج از عرف بچه‌های تحت سرپرستی این سازمان محاکمه شد. او پشت دست کودکان تحت نظر خود را داغ کرده بود. در تابستان سال ۸۷ نیز سه کودک چهار تا هفت ساله در شیرخوارگاه بهزیستی زنجان با قاشق داغ شده بودند. هرچند مسوولان بهزیستی در آغاز منکر این اقدام شدند اما بررسی‌های پزشکی قانونی نشان داد که حداقل سوختگی یکی از کودکان نمی‌توانسته کار خود کودک باشد چرا که پشت گردن محمد مهدی هفت ساله سوزانده شده بود.

در شیرخوارگاه بهزیستی زنجان ۱۱ کودک از شیرخوارگی تا سنین بالاتر حضور داشتند که قربانیان کودک آزاری، مریم چهار ساله، زهرا پنج ساله و محمد‌مهدی هفت ساله نیز در میان آنها بودند. عوامل این اقدام تحت پیگیرد قانونی قرار گرفته و تحویل مراجع قضایی شدند و حسن خادم‌الحسینی، رییس وقت دفتر بازرسی بهزیستی کشور این شخص را زنی اعلام کرد که مستخدم مرکز شیرخوارگاه بهزیستی زنجان بوده است. به گفته او «مربی این مرکز و سرپرست آن نیز تا رسیدگی کامل به پرونده، از کار برکنار شدند و وضعیت آنها به حال تعلیق درآمد.»

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *